השבוע הקשה של שטראוס: הנזק הכלכלי, ההתנצלות, והאמון שנפגע

הסלמונלה שהתגלתה במפעל השוקולד בנוף הגליל הפכה למשבר מתגלגל שמחק את שווי המניה בכמעט מיליארד שקל בשבוע • ההחלטה יוצאת הדופן של משרד הבריאות לסגור את המקום לתקופה של עד שלושה חודשים, עוד בטרם התקבלו תוצאות הבדיקות, מטילה צל כבד על החברה

מפעל שטראוס נצרת / צילום: יחצ שטראוס
מפעל שטראוס נצרת / צילום: יחצ שטראוס

"אני רוצה לומר בשם החברה בקול ברור, אני מסתכלת בעיניים שלכם, בעיני כל אזרחי המדינה וכל מי שנפגע אני מתנצלת שאכזבנו אתכם", אמרה הערב (ה') עפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס במסיבת עיתונאים שכינסה החברה. "אני מצטערת על כל עוגמת הנפש שאתם עוברים בגללנו. שטראוס קיימת למעלה מ-80 שנה ועלית למעלה מ-100 שנה. המצוינות והאיכות הם פשוט הבסיס לכל מה שאנחנו עושים", הוסיפה. מיליארד שקל נעלמו משווי החברה מפרוץ המשבר, ועננה גדולה מרחפת מעל מפעליה הסגורים.

למה הישראלים כל כך כועסים על שטראוס? | דרור מרמור, פרשנות

בתוך ארבעה ימים בלבד: הסלמונלה מחקה לשטראוס כמיליארד שקל | חזי שטרנליכט

משבר הסלמונלה במוצרי חברת שטראוס התבטא השבוע היטב גם במחיר המניה. עם התפוצצות הפרשה ביום שני בבוקר, המשקיעים נבהלו, והמניה צללה לשלושה ימים רצופים של ירידות שערים. בשלב זה, נרשמה התאוששות מתונה במחיר המניה, שייתכן והייתה חלק מהמגמה הכללית ששררה בבורסה אשר התאפיינה בעליות שערים.

בסיכום ארבעת ימי המסחר (שני-חמישי) מאז שפרצה הפרשה, נמחקו משווי השוק של החברה כמיליארד שקל. נכון לכתיבת שורות אלו, שטראוס שווה 10.3 מיליארד שקל, והיא החברה ה-22 בגודלה במונחי שווי שוק בבורסה המקומית. מנייתה חזרה אחורה לרמות שבהן נסחרה באמצע דצמבר האחרון, לפני גל עליות שערים שתודלק על רקע עליות מחירי המזון והסחורות בעולם. ביום חמישי נסחרה מניית שטראוס גרופ בירידה קלה, והשלימה צניחה של כ-9% בארבעה ימי מסחר.

ביקור של משרד הבריאות במפעל שטראוס / צילום: ד''ר נעה טריקי
 ביקור של משרד הבריאות במפעל שטראוס / צילום: ד''ר נעה טריקי

לפי שעה לא מדובר ב"היסטריה" של המשקיעים שהובילה לקריסה במניה. אך לא בטוח שהמגמה היחסית מתונה של הירידה במניה תימשך גם בשבוע הבא, לנוכח ההתפתחויות שנרשמו. ביטול תו האיכות למפעל השוקולד של שטראוס, שמשמעותו המסתמנת היא הפסקת פעילות המפעל לתקופה משוערת של שלושה חודשים, תיבחן מן הסתם בשבוע הבא.

לקבוצת שטראוס יש מספר אתגרים עסקיים נוספים שמכבידים עליה ועל המניה שלה בחודשים האחרונים. בארצות הברית התגלו מקרי סלמונלה במפעל שהיא מחזיקה בשותפות עם פפסיקו לייצור חומוס. בנוסף לכך, פעילות הקפה שלה ברוסיה ובאוקראינה צפויה לסבול מהמלחמה.

המשקיעים שביקשו לנסות ולהגן על השקעתם באמצעות רכישת מניות שטראוס, משום שהחברה נחשבת ליצרנית מזון סולידית, שמוגנת בפני נחשול אינפלציוני, לא נהנו מכך בצורה משמעותית. למעשה, ביצועי החברה בשנים האחרונות היו פושרים בלשון המעטה. מי שנכנס להשקעה במניית שטראוס לפני שלוש שנים רשם תשואה של 4.3% נכון לשלב זה, בזמן שמדד ת"א 35 היה מניב לו 23.5% בפרק זמן דומה ומדד ת"א 125 40.6%, כך שלא מדובר בתשואה אטרקטיבית מדי. כלומר, צמד המדדים המובילים רשמו תשואה שהיא פי 4.3 ו-7.2 יותר מתשואת מניית שטראוס בפרק הזמן המדובר.

השאלות הפתוחות: מה יקרה לעובדים, והאם הייצור יועבר למפעל אחר | שירה ספיר 

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ’ נחמן אש, הודיע כי פעילות מפעל השוקולד של עלית בנוף הגליל תופסק למשך תקופה של עד שלושה חודשים. ההחלטה על כך התקבלה בעקבות ביקור צוות בכיר של משרד הבריאות במפעל, שכלל מלבד אש את ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור, ופנינה אורן שניידור, ראש שירות המזון הארצי במשרד.

לדברי אש, צוות המשרד בוחן את הסיבות שהובילו לכשלים בקו הייצור. "אנחנו תלויים בתוצאות של בדיקות המעבדה, ותקן האיכות יוחזר למפעל רק אחרי שנוודא שהפקת הלקחים וכל התהליכים הושלמו, ונוכל להיות בטוחים לא רק שהקו נקי מהזיהום אלא שלא יהיו זיהומים בהמשך".

החלטת משרד הבריאות מעלה את השאלה מה יעלה בגורלם של מאות עובדי המפעל, שרובם ככל הנראה מתגוררים סמוך למפעל שבצפון. שטראוס כבר מצאה עצמה במצבים מאתגרים בשנתיים האחרונות בצל מגפת הקורונה, כך שהיא כבר מתורגלת במתן מענה לעובדים בזמני משבר, אולם גם בזמן הסגרים הארוכים המפעלים לא נסגרו לחלוטין לתקופה כה ארוכה.

שאלה נוספת שעולה היא האם שטראוס, שנתח השוק שלה בתחום טבלאות השוקולד עומד על יותר מ-52%, תחליט לעצור לחלוטין את ייצור החטיפים המתוקים (שהחל מאתמול כבר לא עומדים רק על ממתקים מבוססים על שוקולד אלא גם על מסטיקים וסוכריות), או להעביר חלק מהייצור למפעל אחר. אם העברה כזו אכן תתאפשר, עדיין ישנן שתי שאלות מהותיות: מה יהיו העלויות של המהלך, ומה יהיה הביקוש למוצרים בקרב הציבור.

הריקול של שטראוס ברחבי המרכולים / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 הריקול של שטראוס ברחבי המרכולים / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי Coface Bdi, "בשטראוס התמודדו נכון עד כה עם המשבר. הם קיבלו החלטה מהירה בנושא הפיצוי הכפול, וגם השקיפות לציבור היא עניין מכריע - ראינו את זה פעם אחר פעם בכל משבר שקרה. יכול להיות שביומיים הראשונים אפשר היה לקצר את מהירות התגובה, אבל בסך הכול הטיפול של החברה מוכיח את עצמו".

נציין כי בעקבות הריקול בשטראוס הודיעה גם חברת תופינית על ריקול של מוצריה שמיוצרים מהשוקולד החשוד כנגוע. החברה ציינה כי עם גילוי הבעיה נחסם השוקולד לשימוש והם פועלים לאיסוף המוצרים, ומבקשים מהציבור שמחזיק בהם שלא לצרוך אותם.

הריקול של קינדר: סוכנות האו"ם מעריכה כי מדובר בסיכון מתון | עתליה אוקון 

השבוע הודיע ארגון הבריאות העולמי כי התגלו יותר מ-150 מקרים עם חשד לסלמונלה, ב-11 מדינות - מבלגיה ועד ארה"ב - וזאת לאחר שרשויות הפיקוח בבריטניה דיווחו על מקבץ של מקרי סלמונלה לפני חודש, שהוביל לריקול עולמי. מקורו של זיהום הסלמונלה הוא במפעל שוקולד של חברת פררו שאחראי לייצור שוקולד קינדר, וממוקם בעיר ארלון בבלגיה. המוצרים של קינדר, שמופצים גם בישראל, כוללים בין היתר ביצי הפתעה, מיני ביצי שוקולד ושוקו בונס.

"הסיכון להתפשטות באירופה ובעולם מוערך כמתון, עד שמידע נוסף על הריקול המלא של המוצרים יהיה זמין", נמסר בהצהרה של סוכנות האו"ם. "לפחות 113 מדינות ברחבי אירופה ובעולם קיבלו מוצרי קינדר במהלך תקופת הסיכון", מסר ארגון הבריאות העולמי, והוסיף כי חיידקי סלמונלה התואמים את המקרים הנוכחיים נמצאו כבר בדצמבר ובינואר האחרונים באותו המפעל. אז נקטו במפעל שורה של צעדים ובדיקות, ולאחר שאלו חזרו שליליות, מוצרי קינדר הופצו ברחבי העולם. בעקבות הדיווחים האחרונים, המפעל בבלגיה נסגר ב-8 באפריל על ידי הרשויות.

מפעל פררו בבלגיה שנסגר. כ־89% מהתחלואה הם בקרב ילדים / צילום: Reuters
 מפעל פררו בבלגיה שנסגר. כ־89% מהתחלואה הם בקרב ילדים / צילום: Reuters

ארגון הבריאות העולמי הסביר כי זן הסלמונלה נמצא עמיד לשישה סוגים של אנטיביוטיקה. התסמינים קלים יחסית, וברוב המקרים החולים צפויים להחלים גם ללא טיפול. עם זאת, הסיכון גבוה יותר עבור חלק מהילדים והמטופלים המבוגרים. ואכן, עד כה רוב מקרי התחלואה התרחשו בקרב ילדים מתחת לגיל 10 - כ-89% מהמקרים - ותשעה מהם נזקקו לאשפוז.

בשלב זה לא ידוע האם יש קשר בין הודעת ארגון הבריאות העולמי לבין הריקול של שטראוס - ובדיקות שונות מבוצעות כדי לברר האם מדובר באותו זן של סלמונלה. המדינות שבהן התגלו מקרי התחלואה מקינדר עד כה הן בריטניה (65), בלגיה (26), צרפת (25), אירלנד (15), גרמניה (10), שוודיה (4) והולנד (2). בנורבגיה, ספרד, ארה"ב ולוקסמבורג התגלה מקרה אחד.

מהו חיידק הסלמונלה, ועל אילו אוכלוסיות הוא מאיים במיוחד | גלי וינרב

חיידק הסלמונלה, שנמצא במוקד משבר הזיהום של שטראוס, התגלה על ידי דניאל אי. סלמון בשנת 1885. במשפחת הסלמונלה ישנם סוגים רבים של חיידקים, מסוכנים יותר ופחות.

הסוג המסוכן פחות, גורם בשגרה לכ-30 מקרי תחלואה מדווחת מדי שנה בישראל. בארה"ב הוא גורם לכ-1.35 מקרים מתועדים, מהם 26,500 חולים קשה ו-420 מתים. מחלת הסלמונלה אינה קטלנית עבור רוב האוכלוסייה. היא יכולה להיות ללא תסמינים בכלל, או להתבטא בהפרעה במערכת העיכול וחום במשך מספר ימים.

תקנות בטיחות המזון המחמירות נועדו להגן על אנשים ספציפיים עבורם סלמונלה יכולה להיות מסוכנת במיוחד - מבוגרים וילדים קטנים, בעיקר תינוקות בני פחות משנה. בקרב מבוגרים מעל גיל 50, נמצאים בסיכון בעיקר חולי הלב, אנשים שסיימו לאחרונה נטילת אנטיביוטיקה, אנשים שנוטלים נוגדי חומצה, או שעברו ניתוח בקיבה. מי שהתחלואה מסוכנת לו במיוחד, יכול לקבל אנטיביוטיקה שתעזור לו להילחם במחלה.

הסוג החמור יותר של הסלמונלה נקרא סלמונלה טייפי, והוא גורם למחלת הטיפוס, שתסמיניה מופיעים 10-14 ימים אחרי ההדבקה. זו מחלת שמובילה לחום גבוה, ועלולה להיות קטלנית מאוד אם אינה מטופלת באופן מיידי באנטיביוטיקה. היא מצויה בעיקר בדרום מזרח ודרום אסיה, ונדירה בעולם המערבי. רוב זיהומי המזון בישראל עד היום היו מהזן הלא מסוכן, אך משרד הבריאות טרם דיווח איזה סוג סלמונלה נמצא במפעלי שטראוס.

סלמונלה לרוב לא מגיעה ממזון ארוז, אלא דווקא ממים נגועים או מבשר וביצים שלא בושלו היטב. היא יכולה לעבור גם מאדם לאדם, או מאדם למזון או מים ואז לאדם אחר, אם לא מקפידים על היגיינה ראויה. כמו כן, ניתן להידבק בסלמונלה מצואה של בעלי חיים. על פי ההערכות, 5% מהאוכלוסייה נושאים סלמונלה ללא תסמינים.

בדרך כלל המחלה חולפת תוך 4-7 ימים. לאחר שהיא מסתיימת, תיתכן הפרעה בעיכול מזון במשך כמה חודשים נוספים. במקרים נדירים, התחלואה בסלמונלה יכולה לעורר מחלה אוטואימונית בשם דלקת מפרקים תגובתית.

לפני מספר שבועות התגלה חיידק סלמונלה בביצי שוקולד קינדר המיוצרות בבריטניה, אולם סמיכות האירועים עשויה להיות מקרית או מושפעת מסיום החורף.