גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סדר, בלי חוק ובלי דמוקרטיה. המודל של אל סלבדור

אל סלבדור והפיליפינים מציעות את המיטה בעבור הדמוקרטיות הליברליות ● הן מוותרות על שלטון החוק לטובת הביטחון האישי ● ראו, הוזהרנו

אל סלבדור, השבוע. תור ארוך בכניסה לכלא. כך זה נראה כשמשעים את סעיפי החוקה הנוגעים לחירויות הפרט ומקלים את חוקי המעצר / צילום: Associated Press, Salvador Melendez
אל סלבדור, השבוע. תור ארוך בכניסה לכלא. כך זה נראה כשמשעים את סעיפי החוקה הנוגעים לחירויות הפרט ומקלים את חוקי המעצר / צילום: Associated Press, Salvador Melendez

האסתטיקה של חשבון הטוויטר של נאייב בוקלה (@NayibBukele) היא קצת לא צפויה, במיוחד בהתחשב בתואר המלווה את החשבון הזה, El Presidente. בוקלה, בן למהגרים פלסטינים, הוא נשיא הרפובליקה של אל סלבדור. בשבועות האחרונים מצטופפים אצלו בטוויטר צילומיהם של עשרות גברים צעירים, בדרך כלל חשופי חזה, חלקם בתנוחות של השפלה ושל איום. מנומרי מדים רעולי פנים נועצים בהם את קני רוביהם. לפחות אחד הציוצים מציג חשוף חזה שרוע על הקרקע, ללא רוח חיים.

מה זה היה לנשיא הרפובליקה? ומה זה היה לאל סלבדור, הקטנה והצפופה במדינות אמריקה המרכזית? ובכן, הנשיא בוקלה הציע עסקה לעמו, שבהשפעת יוהן וולפגנג גתה היינו מכנים "פאוסטית", או עסקה עם השטן: ביטחון אישי תמורת דמוקרטיה, זאת אומרת הרבה יותר ביטחון אישי תמורת הרבה פחות דמוקרטיה. לפחות לפי שעה נראה שהסלבדורים נענים לו.

וזאת לדעת, נשיא אל סלבדור הוא המנהיג הפוליטי הנבחר הפופולרי ביותר עלי אדמות. סקרי דעת הקהל בשנה השלישית של נשיאותו מעמידים את התמיכה בו על 84% (עם 3.8 מיליון עוקבי טוויטר בארץ של 6.5 מיליון תושבים).

בוקלה מצייץ על חשופי החזה מפני שזה מה שעושים כוחות הביטחון שלו בימים האלה: הם עוצרים ללא משפט אלפי חשודים בחברות בכנופיות רחוב רצחניות (pandilla). העצורים מופשטים בתחנות משטרה ובמרכזי מעצר, ועוצריהם מצלמים אותם, או בעצם מצלמים את כתובות הקעקע שלהם.

הנשיא מצייץ דו-שיח, אמיתי או היפותטי. גבר צעיר וחסון מנהל אותו עם עוצריו. הוא אומר: "שלום, אדוני החייל. כמו שאתה יכול לראות, אני לא חבר בשום 'פאנדייה'". החייל משיב לו: "בוא נראה".

החיילים מפשילים את שפתו התחתונה של הצעיר. סמל של ה"פאנדייה" מקועקע על הצד הפנימי שלה. ביום הבדיקה זה היה אחד הציוצים הפופולריים ביותר של בוקלה.

כשהגנגסטרים ירו להנאתם

בוקלה עוצר המונים מכוח מצב חירום, שהקונגרס של אל סלבדור הכריז בסוף מרץ. זה היה לאחר שביום אחד ויחיד, ערב חג הפסחא, הגנגסטרים טבחו 62 עוברים ושבים ברחובות עיר הבירה, ככה סתם, בלי סיבה מיוחדת, רק מפני שעברו ושבו.
בוקלה, שהתפרסם בעולם הפיננסים כאשר הפך את הביטקוין להילך חוקי, רחש תמיד בוז לתהליך הדמוקרטי. הוא שלח חיילים חמושים אל מליאת הקונגרס, כדי להפחיד את הצירים; והוא שכנע את הקונגרס לפטר חמישה שופטים עליונים.

מרחץ הדמים של מרץ שחרר אותו משארית עכבותיו. מצב החירום הוטל לחודש אחד, ומאז חזר והוארך, ואל נכון יחזור ויוארך. דעת הקהל עומדת לצדו חד-משמעית. כנופיות הרחוב מיררו את חיי הציבור זה שנים. מה טוב לראות את חבריהן נרדפים עד צוואר, מושפלים ומעונים.

ומה על הדמוקרטיה הנרדפת, המושפלת והמעונה? זה עניין אבסטרקטי מדי בשביל מיליונים קשי יום, הנאבקים על שיורם נגד עוני משווע, נגד אקלים איום ונגד גנגסטרים כל יכולים.

מבניטו ורודריגו תצא תורה

שורה של מנהיגים חזקים במאה השנה האחרונות קדמו לבוקלה. ראשון להם, אם אינני טועה, היה בניטו מוסוליני. הוא חיסל את המאפיה בסיציליה בשנות ה-20 של המאה שעברה, כאשר שחרר את כוחות הביטחון שלו מעכבות. לשר הפנים כתב, כי "יש לך המחאה פתוחה... אם החוקים מפריעים לך, אין בעיה, אנחנו נכתוב חוקים חדשים".

לפני שש שנים עלה לשלטון בפיליפינים רודריגו דוטרטה, דמגוג פרובינציאלי ברוטלי וגס רוח, שהבטיח מלחמת חורמה בסוחרי הסמים. לפי הערכה של ארגוני זכויות אדם, כוחות הביטחון הוציאו להורג 52,000 בני אדם ללא משפט. כהונת דוטרטה הסתיימה השבוע. הפופולריות שלו עומדת על 67%, ובתו נבחרה לסגנית הנשיא הבאה.

גם הפיליפינים וגם אל סלבדור, אינן בדיוק אור לגויים. אבל משבריהן המערכתיים מלמדים אותנו משהו על הדינמיקה של עסקאות עם השטן.

במרכזן של תנועות אנטי-דמוקרטיות במאה השנה האחרונות עומדת, לפעמים מבלי דעת, שלילת עקרון היסוד של הדמוקרטיה הליברלית ושל שלטון החוק: המטרה אינה מקדשת את האמצעים. שמאל וימין דמוקרטיים נטו להסכים על העיקרון הזה גם כאשר מיעטו להסכים כמעט בכל עניין אחר. ההסכמה הרחבה מועמדת עכשיו בספק ניכר. לפני 30 שנה נוצר הרושם שהדגם הדמוקרטי המערבי, הליברלי, גובר על כל מתחריו. זה היה בעקבות התמוטטות הקומוניזם באירופה, משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, הרודנויות הצבאיות האחרונות באמריקה הלטינית, ומספר ניכר של עריצויות באפריקה. אפילו הדיקטטורה הסינית התנדנדה.

האופוריה חלפה לה. הדמוקרטיות התמעטו. בין הנשארות נרשמה התרחקות מהעקרונות הליברליים. הפופולריות של "הדגם הסיני", או של "הדגם הסינגפורי", מיוחסת לאמנה חברתית חדשה (ולא כתובה), המבטיחה רווחה כלכלית ויציבות תמורת ויתור חלקי או מלא על החרויות הפוליטיות, ובעצם על שלטון החוק. אופי העסקה הזו בין שליט לנשלטים עלול לדבר יום אחד ללבם של המונים גם בדמוקרטיות מערביות. בערי ארה"ב למשל שורר משבר חמור של חוק וסדר. שכונה עשירה אחת בשיקגו החליטה לממן הקמת כוח משטרה פרטי. זה פתרון לעשירים.

מה יקרה אם דמגוג פופוליסטי יציע לבוחרים בדמוקרטיה מערבית בוגרת לוותר על רוב החירויות לטובת החוק והסדר? או אולי אפילו לוותר על החוק לטובת הסדר? כיתבו לי בבקשה אם אתם סבורים שהציבור יעמוד או לא יעמוד בפיתוי. 

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"