השקעת הסייבר החבוטה של וורבורג פינקוס בישראל מוכרת חלק מפעילותה

סיירן מהרצליה מכרה פתרון להתקפות סייבר המגיעות באמצעות האימייל תמורת 10 מיליון אירו - שווי המתקרב לזה של החברה כולה טרם הדיווח • ההפסד עד כה לקרן הזרה על הנייר - יותר מ-60 מיליון דולר על השקעתה

וול סטריט / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
וול סטריט / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

בשבועות האחרונים, מאז פרסום דוחותיה לרבעון הראשון בסוף מרץ, איבדה מניית סיירן מעל 75% מערכה, ירידה גבוהה בהרבה מהירידות בשווקים. חברת הסייבר מהרצליה, שנסחרת ברשימה המשנית של בורסת נאסד"ק, הידרדרה לשווי זניח של פחות מ-14 מיליון דולר, שנמוך אף משווי המזומנים בקופתה.

אך השבוע התרחש בה שינוי כיוון: ביום שלישי לאחר סיום המסחר זינקה המניה ב-38% לשווי של 19 מיליון דולר, בעקבות דיווח של סיירן  על מכירת חלק מהפעילות שלה. 

העסקה היא למכירת תחום ה-Secure Email Gateway - פתרון שמגן על ארגונים עסקיים בכלל, ועל משתמשי האימיילים הארגוניים הפנימיים בפרט, מפני התקפות סייבר שמגיעות באמצעות האימייל. הפעילות נמכרת תמורת 10 מיליון אירו - שווי שמתקרב לזה של סיירן כולה טרם הזינוק היומי במניה.

הרוכשת היא חברת שירותי תוכן ששמה לא נמסר, והעסקה צפויה להיסגר עד סוף אוגוסט. לפי סיירן, המטרה במכירת הפעילות היא להתמקד בהזדמנויות הצמיחה האסטרטגיות הטובות ביותר, ולייצר ערך אופטימלי ללקוחותיה ולבעלי המניות שלה.

מתוך סכום העסקה, 9.35 מיליון אירו יועברו לסיירן במזומן עם השלמת העסקה, ויתרת הסכום תישמר בנאמנות במשך שנה ואז תועבר לחברה בניכוי הפחתות, אם יהיו. סיירן הודיעה שתשתמש בכסף שתקבל לצורך הרחבת פעילות ה-go-to-market לפתרונות האבטחה האחרים שהיא מספקת, בתחומי האנטי-פישינג, אבטחת תיבות אימייל ו-Threat Intelligence, אשר לדבריה חוו צמיחה בהזמנות ברבעונים האחרונים, וזה הזמן מבחינת החברה להאיץ את ההשקעות בהם.

הרוכשת "מחויבות להמשיך לתמוך במוצרים ובלקוחות"

לדברי המנכ"ל, ברט ג'קסון, "העסקה תואמת לאסטרטגיה שלנו למקד את מאמצינו ומשאבינו במוצרים ובהזדמנויות שוק שאנו מאמינים שמציעים את הצמיחה הגבוהה ביותר עבור סיירן. התמורה מהעסקה תחזק את המאזן שלנו, ותאפשר לנו לממן השקעות לצמיחה עתידית". הוא הבטיח שהחברה הרוכשת תהיה "בית טוב" לצוותי סיירן בתחום הפעילות הנמכרת, וציין את מחויבותה להמשיך ולתמוך במוצרים ובלקוחות.

בסוף הרבעון הראשון היו לסיירן יתרות מזומנים בגובה 17.6 מיליון דולר. בניגוד לצמיחה של שוק אבטחת הסייבר הגלובלי, סיירן סיימה את הרבעון עם ירידה של 17.1% בהכנסות לרמה של כ-7.3 מיליון דולר, ועם עלייה של 54.5% בהפסד הנקי ל-6.5 מיליון דולר, או 5.2 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP (בנטרול עלויות התגמולים ההוניים לעובדים והפחתות של נכסים בלתי מוחשיים).

ב-2021 הכנסות החברה ירדו ב-14.3% ל-31.2 מיליון דולר והיא רשמה הפסד נקי של 23 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים, ושל 17.4 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP. בשני המקרים הסבירו בחברה כי הירידה בהכנסות היא בשל ירידה במכירות מוצרי הלגאסי שלה (מוצרים ישנים יותר) וכי במוצרים החדשים ישנה עלייה.

וורבורג פינקוס מורווחת יפה על מכירת מקס

בעלת המניות הגדולה בסיירן היא קרן ההשקעות האמריקאית וורבורג פינקוס, בעלת השליטה בחברת כרטיסי האשראי מקס. לפני כחודשיים חתמו הקרן ושותפיה על עסקה למכירת מקס לידי כלל ביטוח תמורת כ-1.6 מיליארד שקל (נטו, בניכוי התחייבויות), בעסקה שאם תושלם תניב לה רווח נאה. וורבורג פינקוס רכשה את השליטה במקס (70%) לפני כארבע שנים מידי בנק לאומי.

להשקעה בסיירן נכנסה הקרן הזרה בשנת 2017 בשתי פעימות, כשהשקיעה בתחילה 19.6 מיליון דולר ברכישת 21% ממניות החברה, ולאחר מכן עוד 43 מיליון דולר תמורת עוד כ-30%. בהמשך, במסגרת הנפקת זכויות ב-2019, הזרימה הקרן לסיירן עוד 8 מיליון דולר. שווי המניות של וורבורג פינקוס בסיירן לאחר העלייה החדה במסחר המאוחר  בשלישי מגיע לכ-4 מיליון דולר בלבד, כך שבסך הכול היא מופסדת על הנייר יותר מ-60 מיליון דולר על השקעתה. 

סיירן היא חברה ותיקה, שנוסדה ב-1991 תחת השם קומטאץ' והונפקה בנאסד"ק ב-1999. עד 2014 החברה סיפקה פתרונות ומוצרים בתחום הדואר האלקטרוני ואז שינתה את שמה ואת הכיוון העסקי שלה לתחום אבטחת הסייבר. בסוף 2021 העסיקה סיירן 200 עובדים, מתוכם 35% בישראל.