הזעזועים לא נגמרו: התחזית הפסימית של כלכלני בנק אוף אמריקה

לפי הנתונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארצות הברית, מדד המחירים לצרכן עלה במאי ל-8.6% בחישוב שנתי - שיא של 41 שנה • "אנחנו טכנית במיתון, אבל פשוט לא מבינים את זה", אמר אסטרטג ההשקעות הראשי של בנק אוף אמריקה, מייקל הארטנט

סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

נתוני האינפלציה בארצות הברית שהתפרסמו אתמול (ו') היו גרועים מהצפוי, והפילו את המסחר בוול סטריט. המשקיעים בינתיים מתכוננים לקראת פעולה אגרסיבית מצד הפדרל ריזרב.

ההימור של קרן הגידור הגדולה בעולם על סחורות - ועוד 9 כתבות שכדאי לכם לקרוא על הטלטלה בשווקים 
שיא של 41 שנה: האינפלציה בארה"ב זינקה במאי מעל הציפיות 

לפי הנתונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארצות הברית, מדד המחירים לצרכן עלה במאי ל-8.6% בחישוב שנתי - שיא של 41 שנה. מדד הליבה של המחירים לצרכן, שאינו כולל מחירי אנרגיה ומזון, עלה ל-6% בחישוב שנתי.

כאילו נתוני האינפלציה לא היו חדשות רעות מספיק, לאחר מכן התפרסם מדד אוניברסיטת מישיגן לסנטימנט הצרכנים, שעומד כעת על 50.2 - הנתון הנמוך ביותר לאורך שנות הסקירה, מאז 1978. נמוך יותר ממעמקי מגפת הקורונה, מהמשבר הפיננסי, יותר אפילו משיא האינפלציה ב-1981. 

המסחר אתמול ננעל בירידות: דאו ג'ונס איבד 2.7%, S&P 500 נחלש ב-2.9% והנאסד"ק ירד ב-3.5%.

צוות בבנק אוף אמריקה בראשות אסטרטג ההשקעות הראשי, מייקל הארטנט, ביצע הסתכלות מחודשת על מה שמכונה "ראלי דובי" שהחל בסוף מאי בשווקים בארצות הברית. לדברי הארטנט, אינדיקטור השור והדוב של בנק אוף אמריקה נמצא כעת עמוק בטריטוריה "שורית מנוגדת" - כאשר גם בתחום האשראי ישנה "מכירת יתר עמוקה".

אז למה המשקיעים ממשיכים למכור? לדעתו של הארטנט, זעזוע האינפלציה טרם הסתיים, העלאת ריבית נוספת מתגבשת ואין "שסתום שחרור משיא התשואות", בעוד ה"ראלי הדובי" עצמו הוא "קונזצנזוס מדי" לטענתו.

הארטנט ציין את העליות במחירים מתחילת השנה: זינוק של 141% במחירי הגז הטבעי, עלייה של 91% בבנזין, עלייה של 39% במחירי החיטה ו-33% במחירי הסויה, וגם קפיצה במחירי התירס והכותנה - של 30% כל אחד.

"אנחנו במיתון טכני, אבל פשוט לא מבינים את זה", אמר הארטנט, שציין מאזני משקי בית וצרכנים שמצביעים על מיתון רדוד בפתח. לדבריו "מה שיכול להפוך רדוד לעמוק הוא הלא נודע הגדול של מערכת בנקאות הצללים".

הפד יפעל באופן יותר קשוח?

נתוני האינפלציה הקשיחו את הציפיות לפיהן הפדרל ריזרב ימשיך להעלות את הריבית בצעדים של חצי נקודה עד ספטמבר, ועוררו שמועות על מהלך גדול עוד יותר שנמצא כעת בדיונים.

המשקיעים הגדילו את ההימורים על העלאת ריבית של 75 נקודות בסיס, אך שרה האוס, כלכלנית בכירה בוולס פארגו, מעריכה: "אפילו בזמנים כאלה, הפד בטח יהסס להפתיע את השווקים, מה ששומר על הסיכוי להפתעה של 75 נקודות בסיס בשבוע הבא קטן". לדבריה, "עם זאת, נוכל לראות את היו"ר פאוול במסיבת העיתונאים שלאחר הפגישה מאותת באופן ברור יותר שהעלאה ב-75 נקודות בסיס עומדת על השולחן לפגישות עתידיות, אם לא נראה ירידה באינפלציה", הוסיפה.

פאוול יקיים מסיבת עיתונאים לאחר סיום הכינוס של הפדרל ריזרב ביום רביעי. הוא כבר סלל את הדרך לעליות של 50 נקודות בסיס החודש ובחודש הבא, ואמר שימשיכו ללחוץ עד שיראו ראיות "ברורות ומשכנעות" שהמחירים מתקררים.

בפדרל ריזרב תחת פאוול הקפידו להודיע על שינויים במדיניות זמן רב מראש. למרות שבמאי פאוול נמנע מהעלאה של 75 נקודות בסיס לאחר שעמיתו, נשיא הפד בסנט לואיס ג'יימס בולארד, אמר שאולי כדאי לשקול זאת, הוא לא הוריד את האפשרות הזו מהשולחן והדגיש את הצורך במדיניות זריזה.

"סיבה טובה להפתיע את השווקים"

"לבנק המרכזי של ארצות הברית יש כעת סיבה טובה להפתיע את השווקים על ידי העלאה אגרסיבית יותר מהצפוי של הריבית ביוני", כתבו כלכלני ברקליס בראשות ג'ונתן מילר בהודעה ביום שישי. "זה יכול לקרות ביוני או ביולי. אבל אנחנו משנים את התחזית שלנו כך שתהיה עלייה של 75 נקודות בסיס ב-15 ביוני", הוסיפו.

הפעם האחרונה שהפד העלה את הריבית בסכום כזה הייתה תחת היו"ר אלן גרינספן ב-1994.

האמריקאים כורעים תחת מחירים גבוהים יותר, שנגרמו כתוצאה מבעיות בשרשרת האספקה, עליה במחירי האנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה ויותר מדי תמריצים ממדיניות פיסקלית ומוניטרית. פאוול, שהודה שהפד לא העריך טוב מספיק את האינפלציה ויכול היה לפעול מוקדם יותר, יכול לצפות לשאלות קשות בהמשך החודש כאשר יעיד בפני הקונגרס.

"אם המספרים הגבוהים האלו יימשכו מחודש לחודש, עליות של 50 נקודות בסיס מעבר ליולי הופכות לסבירות הרבה יותר. וגם לא הייתי שולל תוספת של 75 נקודות בסיס", אמר רוברטו פרלי, ראש תחום המדיניות הגלובלית בפיפר סנדלר ושות'. לדבריו, "פאוול אמר שזה לא היה תחת בחינה אקטיבית במאי, אבל בהחלט ייתכן שהם ישקלו את זה בעתיד, אם האינפלציה לא תראה סימני ירידה".