החשב הכללי מאיים לעצור את שיווקי הקרקעות של המדינה: "מכרזים שכבר פורסמו יידחו"

במשרד האוצר דורשים מרמ"י וממשרד השיכון להקפיא ולדחות את מכרזי הקרקע להקמת יחידות דיור עד שיימצא מקור תקציבי לתוכנית המענקים לרשויות המקומיות • עם זאת, במשרד האוצר "מקיימים שיח מול הגורמים הרלוונטיים, במטרה לקדם את פתרון הבעיה"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: רפי קוץ
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: רפי קוץ

לאחר שיצא בצעד חריג נגד תוכנית המענקים שאישר שר האוצר ליברמן לרשויות המקומיות, שלח היום ישי בן אלי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, מכתב לרשות מקרקעי ישראל ולמשרד השיכון, המורה להם להקפיא ולדחות את מכרזי הקרקע להקמת יחידות דיור, "עד שיימצא מקור תקציבי לאותם מענקים".

בן אלי מציין במכתב כי עד כה איתר משרד האוצר מקור תקציבי בסך של 93 מיליון שקל בלבד לצורך מימון התמריץ לרשויות המקומיות. מדובר על תמריץ בסך של 30 אלף שקל לכל יח"ד חדשה, כלומר "נמצא תקציב שנותן מענה לעד 3,100 דירות בלבד, ומאפשר פרסום וסגירת מכרזים רק בהיקף האמור".

מדובר בכמות זניחה ביחס לשיווקים המתוכננים והקיימים ברשות מקרקעי ישראל. עד כה, מתחילת השנה שיווקה רמ"י קרקע להקמת 36,259 יח"ד, מתוך יעד שנתי לשיווק קרקע ל-84 אלף יח"ד ולאחר שבשנת 2021 שווקה קרקע ל-101,777 יח"ד. סגן החשב הכללי מבהיר במכתב שהוציא היום, כי "לעניין מכרזים שכבר פורסמו, ולא קיים עבורם מקור תקציבי (כאמור), נדרש לדחות את מועד סגירתם עד לאיתור מקור". בנוסף, הוא מציין, "לא ניתן לאשר חוברות או עדכוני חוברות הכוללים את התמריץ".

יחד עם זאת, בחשב הכללי מציינים כי במשרד האוצר "פועלים למציאת מקורות תקציביים, ככל שיהיו, שיאפשרו להתקדם בשיווקים נוספים", וכי הם "מקיימים שיח מול הגורמים הרלוונטיים, במטרה לקדם את פתרון הבעיה". ביום ראשון הקרוב צפויה להתקיים ישיבה עם כל הגורמים, במטרה להגיע לפשרה במהירות.

בעקבות הפרסום בגלובס, פנה שר השיכון אלקין לשר האוצר ליברמן, שביקש מהחשב הכללי להשהות לפי שעה את ביצוע ההנחייה עד לקיום הפגישה בתחילת השבוע, מתוך שאיפה שיימצא בה פתרון שיוסכם על כל הצדדים ויוכל לשחרר את השיווקים.

גם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה כרמית יוליס נדרשה להחלטה על מתן המענקים לרשויות המקומיות. יוליס קבעה כי אין מדובר בחריגה מסמכות מועצת מקרקעי ישראל, אולם היא דרשה מהמועצה להסביר מדוע מקודם מהלך הסוטה באופן חריג ממה שהיה בעבר, איך הגיעה המועצה להחלטה על תקציב בסך 30 אלף שקל, ולמה התקצוב אינו דיפרנציאלי.

לדברי יוליס, "מתן הטבה בשיעור כה משמעותי עשוי לעורר סוגיות משפטיות מורכבות וראוי להביא למיצוי השיח המקצועי בעניין בין משרד האוצר למשרד השיכון".

בכירי האוצר התנגדו לחלוקת מענקים לרשויות מקומיות

בשבוע שעבר החליטה מועצת מקרקעי ישראל על חלוקת מענקים לרשויות המקומיות, שנועדו להפחית את התנגדותן להוספת דירות בשטחן, באמצעות תקציבים המיועדים למימון הקמת מוסדות ציבור, "הנובעים במישרין מהגדלת השיווקים". לפי ההחלטה, מחצית מהסכום, 15 אלף שקל, יינתן בעת שיווק הקרקע לבנייה והמחצית השנייה תינתן במתן היתרי הבנייה עצמם. כמו כל החלטה בעלת משמעות תקציבית שמקבלת המועצה, הגוף האחראי על קביעת מדיניות הקרקע של ישראל, אישורה דרש את חתימת שר האוצר, שהתקבלה ונחגגה בתחילת השבוע במסיבת עיתונאים מתוקשרת שערך השר ליברמן, בשיתוף שרת הפנים שקד ושר השיכון אלקין.

אלא שבעקבות אותה החלטה, שלחו השבוע החשב הכללי של משרד האוצר, יהלי רוטנברג, והממונה על אגף התקציבים, יוגב גרדוס, מכתב חריג ויוצא דופן, שבו הם דרשו "להצביע כעת על מקור תקציבי למימון הוצאה זו לצורך יישומה". השניים מתנגדים לכוונת הממשלה להשתמש בתקציב רשות מקרקעי ישראל לטובת חלוקת אותם מענקים, שעלותם צפויה להגיע ל-1.5-2 מיליארד שקל לפחות (50-67 אלף יח"ד).

רוטנברג וגרדוס הדגישו כי "מהות ההחלטה שאושרה הינה יצירת תמריץ עבור הרשויות המקומיות לשיווק מגורים, פעולה אשר כבר היום מתוקצבת במסגרת תקציב המדינה על ידי משרד הפנים וכחלק מקביעת סדרי עדיפויות של הממשלה, הבאים לידי ביטוי בתקציב המדינה. משכך, ייעוד הכספים למוסדות ציבור הינו כסות בלבד לביצוע העברת כספי מדינה לרשויות מקומיות". השניים מתעקשים על כך שיישום ההחלטה והוצאת אותם מענקים יכלל בתקציב משרד השיכון ולא יועמס על תקציב רמ"י, רשות ממשלתית המוגדרת "מפעל עסקי" והכנסותיה והוצאותיה אינם מהווים חלק מתקציב המדינה, וממילא גם יהיו לכך השלכות על התקציב - "הן בצד ההוצאה שאינה מותנת בהכנסה והן לעניין חישוב הגירעון".