גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השופטת איימה לזכות נאשם בעבירות נשק בגלל קושי בתיאום תאריכי דיונים

שופטת בית המשפט המחוזי תמר בר אשר איימה על הפרקליטות במחיקת הליך וזיכוי חשוד בעבירת נשק בגלל בעיות הנוגעות לתיאום דיונים בתיק ● זו לא הפעם הראשונה שהשופטת מתנהלת באופן תמוה

השופטת תמר בר־אשר / צילום: אתר הרשות השופטת
השופטת תמר בר־אשר / צילום: אתר הרשות השופטת

לפני כחודשיים פרסמנו בגלובס את סיפורה של שופטת בית המשפט המחוזי תמר בר אשר שהחליטה לא לשמוע את עדותה של בת 14 שהותקפה מינית מספר פעמים "בגלל עומס" וביקשה להפחית את סעיף העבירה ולהוריד את התיק לבית משפט השלום. כעת אנחנו חושפים כי לאחר הסערה הציבורית שקמה, התהפכה בר אשר, דנה בתיק ושידלה את הצדדים להגיע להסדר טיעון. עובדות כתב האישום תוקנו בצורה קומסטית, והיא הרשיעה את הנאשם בסעיף החמור. אותו סעיף אישום אשר הפך במקור למושא ביקורת ולעג מצידה.

התנהלותה התמוהה של תמר בר אשר באה לידי ביטוי במקרה נוסף שאת פרטיו נפרסם כאן לראשונה: במסגרתו איימה על הפרקליטות במחיקת הליך וזיכוי חשוד בעבירת נשק בגלל בעיות הנוגעות לתיאום דיונים בתיק.

וכעת בהרחבה:

1. בחודש אפריל האחרון סירבה השופטת תמר בר-אשר מבית המשפט המחוזי בירושלים כי תיק מעשה מגונה חמור נגד קטינה בת 14 יידון בפניה במחוזי "בשל עומס".

המדובר בהחלטה בעניינו של וליד חטיב אשר הואשם בעבירת מעשה מגונה על-פי סעיף 348(ב) בחוק העונשין, שהעונש הקבוע לצדה הוא עשר שנות מאסר. המעשה המגונה הנטען, כלל את עמידת הנאשם מאחורי קטינה שטרם מלאו לה 14, מישוש כתפיה, חיבוק סביב צווארה, העברת ידיו על גבה עד לקו תחתוניה, היצמדות אליה והנחת יד על חזה של הקטינה ומישושו. המעשים, אשר בכל פעם כללו חלק מהמעשים האמורים, נעשו כחמש פעמים בזה אחר זה ומעל בגדיה של הקטינה. עוד נטען, כי הנאשם המשיך במעשיו למרות בקשת הקטינה בפעם השנייה להפסיק זאת, וגם לאחר הפעם הרביעית בה היא אף דחפה פעמיים את ידיו.

כתב האישום הוגש באוגוסט 2021. על פי נוהל נשיאת בית המשפט העליון, על מנת למנוע סבל ועינוי דין מיותרים לקטינים נפגעי עבירה - בית המשפט חייב לשמוע את עדותם בתוך 90 יום ממועד הגשת כתב האישום. אולם במשך חודשים ארוכים עדות הקטינה הנפגעת לא נשמעה, בשל התנהלות השופטת.

חרף בקשות חוזרות על מנת לעמוד בהוראות נוהל נשיאת העליון, השיבה בר-אשר כי "צר לי, יומני עד אפס מקום, ולפיכך אין באפשרותי להציע מועד מוקדם יותר".

לפני כחודשיים, החליטה השופטת תמר בר-אשר כי יש להמיר את סעיף העבירה מסעיף 348(ב) לחוק העונשין לסעיף 348(א) לחוק העונשין. המשמעות לכך - כפולה. העונש המקסימלי פחת מ-10 שנות מאסר ל-7 שנות מאסר, וממילא יש לבית המשפט השלום סמכות לדון בתיק זה, והיא אכן הורתה להעביר את התיק לבית המשפט השלום.

השופטת בר אשר ציינה כי "פרשנות טכנית של הוראות הסעיפים הנדונים עשויה להוביל למסקנתה של המאשימה, שעל-פיה אפשר היה להאשים גם את הנאשם הנדון בעבירה החמורה יותר, לפי סעיף 348(ב), אולם בר אשר מיד כתבה "למרות זאת, דומה כי לא ניתן לחלוק על כך שהיה על המאשימה לשקול גם את נסיבות מעשה העבירה, אשר בלי להמעיט מחומרתן, אינן ברף חומרה גבוה. נסיבות אלו, כך נראה, לחלוטין אינן מצדיקות להגדיל את העומס העצום המוטל על בית המשפט המחוזי ובעקיפין להגדיל אף את העומס המוטל על בית המשפט העליון, בהיותו ערכאת הערעור".

כלומר, לטענת בר אשר - לאור העומס העצום דווקא בבית המשפט המחוזי, יש לתקן את כתב האישום, להקל את סעיף העבירה ולהתחיל את ההליך מחדש בבית המשפט השלום בירושלים.

בעקבות הפרסום התעוררה סערה ציבורית והפרקליטות דחקה בשופטת בר אשר לעיין מחדש בהחלטתה. כעת אנחנו חושפים כי בעקבות הפרסום נקבע דיון במעמד הצדדים - במסגרתו השופטת הפכה את עורה ו"שידלה" את הנאשם להודות בכתב האישום ובסעיף העבירה חרף החלטתה הקודמת. כתב האישום תוקן "קוסמטית", וחטיב הודה בביצוע העבירה לפי סעיף 348(ב).

מה לגבי השכל הישר וההגיון הבריא או לחילופין העומס האדיר דווקא בבית המשפט המחוזי שהצדיקו לטענת השופטת בר אשר בסיבוב הקודם את הורדת התיק לבית המשפט השלום והמרת סעיף העבירה? לא ברור.

אלא שזו לא ההחלטה התמוהה היחידה של כבוד השופטת.

2. אל שולחנה של בר אשר הגיע לאחרונה תיק של עבירות נשק שהוגש נגד תושב עיסאוויה. התיק נקבע על ידי השופטת ל-29 למרץ לדיון הוכחות. אולם בר אשר, קבעה את הדיון ללא תיאום עם הצדדים, ומשום כך נאלצה הפרקליטות לבקש דחיה מכיוון שבאותו יום התקיימה השתלמות לפרקליטות באילת. הפרקליטות ביקשה לקיים דיון תזכורת על מנת לתאם מועד מוסכם. השופטת שוב קבעה דיון הוכחות ללא תיאום עם הצדדים, ומשום כך הפעם הסנגור לא היה יכול וביקש דחיה, אך בר אשר סירבה. בפתחו של הדיון, אליו הגיעו כל הצדדים, הודיע הסנגור כי הוא חולה, ולאור זאת התבקשה דחיה בהסכמה.

השופטת בר אשר הביעה כעס על הפרקליטות שהסכימה לדחייה, ואמרה שאו שדיון ההוכחות יתקיים מיד או שכעונש לא יתקיים דיון הוכחות. הפרקליטות בתגובה הסבירה שהסניגור היה חולה ולכן הסכימה לדחיה, וביקשה לקבוע דיון תזכורת כדי לתאם מועד להוכחות. הפרקליטות הוסיפה כי אין לשופטת סמכות שלא לקבוע דיון הוכחות. בר אשר שוב קבעה דיון ללא תיאום עם הצדדים, ובתגובה כתב לה הסניגור כי באותו יום כבר נקבע לו קודם לכן דיון הוכחות בבית משפט אחר ומשום כך ביקש דחיה. בר אשר דחתה את הבקשה, ובעקבות כך הודיע הסנגור כי הוא מתפטר מייצוג או לחילופין שהדיון ייקבע לימי הפגרה.

על כך הגיבה השופטת בר אשר בהודעה נזעמת: "ציפיית באי-כוח הצדדים ובכלל זה, ציפיית בא-כוח הנאשם, כי הגורם האחד והיחיד שיתאים את עצמו לאילוצי באי-כוח הצדדים יהיה בית המשפט וכן והתעלמותם ממרכיב בזבוז הזמן היקר של בית המשפט, מעלה תמיהות קשות".

עוד הוסיפה בר אשר כי "מכל מקום, אין כל אפשרות לשמוע את ההליך הנדון במהלך הפגרה. אף יוער, כי על-פי ניסיוני, המאשימה מתנגדת לשמיעת תיקי הוכחות במהלך הפגרה".

השופטת בר אשר העבירה את בקשת הסנגור לתגובת הפרקליטות שהגיבה כי היא איננה מתערבת בעניין בקשתו להתפטר והיא מותירה את העניין לשיקול דעת בית המשפט, אולם לעניין קביעת דיון בימי הפגרה, הגיבה הפרקליטות כי אין מקום להסכים לכך מכיוון שאין המדובר בתיק מעצר או עם דחיפות מיוחדת.

על תגובה זו יצאה קצפה של השופטת בר אשר שאיימה בתגובה, לא פחות ולא יותר למחוק את כתב האישום החמור ולזכות את הנאשם.

בהחלטתה כתבה בר אשר כי כי "ביום 2.5.2022 הגיש בא-כוח המאשימה "הודעה ובקשה" שבה הסביר באריכות יתירה מדוע יש לאפשר שמיעת ראיות בהליך הנוכחי. כשהתבקש להגיב לבקשה לשחרור מייצוג, חמק מכל אחריות, תוך ניסיון לגלגל זאת לפתחו של בית המשפט. מן הראוי שבא-כוח המאשימה יתכבד ויגיש תגובה המכבדת את המאשימה, חלף התנערות מוחלטת מכל אחריות".

בר אשר הזכירה את סעיף 17א לחוק סדר הדין הפלילי הקובע כי "סניגור שהנאשם העמיד לעצמו, לא יפסיק לייצגו כל עוד נמשך המשפט או הערעור שלשמם הועמד, אלא ברשות בית המשפט"

לדברי בר אשר, "כפי שנפסק לעניין הוראה זו, תכליתה להבטיח לנאשם ייצוג רציף, יציב, ונטול זעזועים. מטעם זה הוסמך בית המשפט לפקח על הפסקת הייצוג של הנאשם. סמכות פיקוח זו נועדה לאפשר לבית המשפט לוודא כי רק בנסיבות שבהן ישנה הצדקה עניינית להפסקת הייצוג, באופן שלא יביא לפגיעה בהגנת הנאשם, יתיר בית המשפט לסניגור להפסיק לייצג את הנאשם".

לבסוף כתבה בר אשר כי "אם עד יום 30.5.2022 לא תגיש המאשימה תגובה עניינית, מנומקת ומפורטת, הנוקטת עמדה לגופה של הבקשה (ולא התנערות מכל אחריות לניהולו של הליך זה), ייחשב הדבר לכך שהמאשימה הגישה בקשה למחיקת הליך זה ולזיכוי הנאשם".

לאחר שפרקליט מחוז ירושלים ולאחר שהסנגורית הציבורית הארצית התערבו והביעו מחאה על התנהלות השופטת בר אשר, "התקפלה" בר אשר וניאותה להקדים את מועד הדיון כך שיתאים לשני הצדדים.

שני הסיפורים לעיל הם לכאורה מקרים נקודתיים. למרות זאת, אנחנו בוחרים להביא אותם בהרחבה מפאת חשיבותם הציבורית. ומכיוון והגיע הזמן שנשיא בית המשפט המחוזי בירושלים אהרן פרקש ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ייכנסו לעובי הקורה בעניינה.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו