גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק צעצוע לעשירים, החשמלית שמבשרת: העתיד כבר כאן

העיצוב העתידני דמוי הטיפה של מרצדרס EQE מכתיב מספר פשרות אסתטיות, כמו חרטום קצר ושמשה נטויה ● אבל הבונוס הוא טווח נסיעה ריאלי מרשים ונוחות ייחודית

מרצדס EQE 350+ / צילום: יח''צ
מרצדס EQE 350+ / צילום: יח''צ

למכוניות הבנזין והדיזל המודרניות לקח כמאה שנה כדי להגיע לרמה הגבוהה של שימושיות ונוחות שהן מציעות כיום. לעומתן, המכוניות החשמליות קיימות במתכונתן המודרנית פחות מעשור. המשמעות היא שמי שרוכש היום רכב חשמלי מצטרף הלכה למעשה לניסוי במוצר, שנמצא בשלב מוקדם של האבולוציה שלו.

עד כה, המכשול הטכנולוגי העיקרי שרוב יצרני החשמליות עדיין לא הצליחו לצלוח הוא השגת טווח נסיעה שימושי לנסיעות ארוכות, כפי שקיים במכוניות בנזין טיפוסיות. כלומר, מעל 500 ק"מ תוך הפעלת מזגן, עמידה בפקקים וסגנון נהיגה משתנה.

חלק מהיצרנים מנסים לעקוף את המכשול על ידי התקנת סוללות עם קיבולת ענקית, אבל מדובר בפתרון יקר מאוד שמוסיף מאות קילוגרמים למשקל הרכב ומחייב הרבה פשרות מכאניות. דרך אחרת היא לפרסם טווחים שנאמנים למבחנים רשמיים, אך רחוקים בעשרות אחוזים ממה שקורה בפועל.

הדרך השלישית היא לזרוק לפח את קיצורי הדרך ולתכנן מבראשית רכב חשמלי שמתוכנן לתמוך ביעילות אנרגטית לטובת הגדלת הטווח, וכולל עיצוב אווירודינמי, שלדה קלת משקל, מערכות קירור ועוד. מטבע הדברים זוהי משימה שדורשת משאבים הנדסיים ופיננסיים רבים אותם יכולים כיום לגייס רק קומץ יצרנים. לקטגוריה הזו שייכת מרצדס EQE החדשה.

מרחב פנימי כמו בנאס"א

הדבר הראשון שבולט ברכב הוא העיצוב החיצוני-קיצוני, דמוי הטיפה, שנועד לתכלית אחת בלבד - הפחתת התנגדות האוויר. המבנה האווירודינמי של ה-EQE הוא אכן היעיל ביותר שקיים כיום במכונית כלשהי מייצור סדיר, אבל הוא גם מכתיב פשרות אסתטיות.

במקרה זה, מדובר בפרופורציות חריגות שכוללות חרטום קצר יחסית, שמשה קדמית נטויה בזווית חדה, קורות גג קשתיות שנמתחות עד למכסה תא מטען קצרצר ובסיס גלגלים ענק, שמציב את הגלגלים קרוב מאוד לפגושים מלפנים ומאחור.

העיצוב מסווה ביעילות את הממדים הנכבדים של הרכב וגורם לו להיראות קטן מכפי שהוא באמת. זה לא יתרון בקרב לקוחות פלח מכוניות הסלון-יוקרה השמרני ושוחר הסטטוס שרוצים בעל מראה גדול, אבל אין לנו ספק שהעיצוב יצבור הרבה חסידים בקהיליית ההייטק המקומית.

בנוסף, העיצוב מכתיב פשרות מסוימות גם בחלל הפנימי. אמנם מרחב הרגליים ליושבים מאחור הוא עצום, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים של לימוזינה (3.12 מ’), אך המושבים האחוריים ממוקמים גבוה יחסית למקובל וממקמים את הראש של נוסעים גבוהים די קרוב לגג. מנגד, המושבים האחוריים הנפרדים הם מהנוחים ביותר עליהם ישבנו אי פעם.

מלפנים, הנהג ממוקם יחסית גבוה מעל קו מכסה המנוע. בנוסף, השמשה הקדמית המשופעת וגג הזכוכית מכניסים הרבה רינת שמש לתא, אם כי לפחות הגג נפתח באופן חשמלי. העיצוב גם כולל שמשה אחורית די קטנה ותא מטען בנפח של כ-430 ליטר בלבד - לא מה שמצפים לקבל במכונית פאר באורך 5 מ’.

בכל כל שאר האספקטים, חווית הנסיעה בתא הנוסעים מזכירה את האחות החשמלית הגדולה והיקרה EQS. בין השאר, הנהג והנוסע לידו מוקפים במסכי LCD ענקיים עם אין ספור אפשרויות לעצב את התצוגה והמידע. אמנם ניתן לשדרג את הרכב למערך מסכים פנורמי ברוחב 1.2 מ’, אך גם התצורה "הרגילה" מזכירה חדר בקרה של נאס"א. היינו גם שמחים לקבל מתגים פיזיים לתפעול מערכות בסיסיות, אבל אין לנו תלונות לגבי הנגישות ונוחות התפעול של תפריטי המגע והשליטה הקולית. מערך הפיקוד שלצד הנהג מאפשר שליטה מהירה במצבי הנהיגה השונים, ומצמצם את הסחות הדעת למינימום.

 

האבזור ומערך הבטיחות עשירים מאוד. כמקובל אצל מרצדס, התא עטוף בחומרי דיפון ובגימור מהטובים שקיימים בשוק.

סוללה חזקה ועמידה

גרסת "350 פלוס" של ה-EQE שמשווקת כרגע בישראל תוכננה במחשבה על טווח מקסימלי. בדומה לכלי רכב נוספים בפלח, הסוללה היא בקיבולת של 90 קילוואט, והמכונית מסתפקת במנוע חשמלי אחד בהספק של כ-290 כ"ס ובמערכת די אגרסיבית למחזור אנרגיית הבלימה. כל אלה מנוהלים על ידי מחשב על והתוצאה היא צריכת חשמל ממוצעת של כ-16.6 קילוואט ל-100 ק"מ, שהיא נתון כמעט לא הגיוני למכונית עם מתלי אוויר אלקטרוניים, ששוקלת כמעט 2.3 טון.

הטווח הרשמי של הרכב הוא 630 ק"מ, ולמרות שלא היינו נוהגים מתל אביב לאילת ובחזרה בלי טעינה, לא התקשינו להגיע טווח של כמעט 530 ק"מ בנסיעה ביום קיץ לוהט עם ארבעה נוסעים, מזגן פועל במלוא העוצמה ושימוש תכוף במצב הספורטיבי. כבר נסענו במכוניות פאר עם סוללה בקיבולת דומה שהגיעו לטווח של 40% פחות.

אמנם התאוצות לא מדביקות את גב הנוסעים למשענת כמו בחלק מחשמליות הפאר, אך זו מכונית בהחלט נמרצת ו-6.4 שניות מאפס ל-100 יספיקו לרוב הלקוחות בפלח. במחיר של ויתור על חלק מהטווח, מי שירצה ביצועי קיצון יוכל להזמין בעתיד את המכונית גם בגרסאות כפולות מנועים עם הספקים וביצועים יותר ספורטיביים.

על הכביש ה-EQE מציעה תחושה של חללית שתואמת את המראה העתידני. מתלי האוויר הממוחשבים מעניקים תחושה של ריחוף מעל האספלט, מבודדים את הנוסעים ממהמורות ומאזנים מיידית כל סימן לנטיית מרכב - גם כשנכנסים לפניות במהירות גבוהה.

להיגוי יש משקל סביר ותגובה זריזה, אך הוא מרגיש קצת כמו משחק מחשב וכך גם הבלמים. הוסיפו לכך בידוד רעשים טוטאלי - אלא אם כן הפעלתם את פס הקול "העתידני" שמדמה צליל מנוע וירטואלי - וקיבלתם מכונית שאפשר לצאת ממנה רעננים גם אחרי נסיעת עבודה או פנאי של מאות קילומטרים. לא עניין של מה בכך על כבישי הקיץ האלימים והמיוזעים של ישראל.

לא רק צעצוע לעשירים

המחיר של מרצדס EQE בגרסת 350 פלוס נע בין 500 ל-600 אלף שקל.
המכונית רותמת טכנולוגיה עילית כדי לייצר יעילות אנרגטית יוצאת דופן ומציגה טווח שימושי מאוד. לכן, יש לה חשיבות רבה לכל השוק ואינה משמשת רק כצעצוע לאלפיון העליון.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו i4-edrive40
המתחרה הישירה של ב.מ.וו ל-EQE תתבסס על סדרה 5 החדשה, שטרם הושקה. בינתיים ב-450 אלף אפשר לרכוש את הגרסה המאובזרת של I4-40 גראן-קופה החשמלית. למכונית יש מנוע חשמלי בודד בהספק 340 כ"ס וסוללה של 81 קילוואט עם טווח של עד 561 ק"מ. ההתנהגות ספורטיבית ותא הנוסעים עמוס טכנולוגיות.

ב.מ.וו i4-edrive40 / צילום: יח''צ

טסלה מודל S
גרסת הבסיס של טסלה S היא כיום "פרפורמנס" עם שני מנועים חשמליים והספק של 785 כ"ס. המכונית מסוגלת לזנק מאפס למאה קמ"ש בכ-3.2 שניות ולפי נתוני החברה משיגה טווח של עד כ-650 ק"מ.תא הנוסעים מרווח אבל פחות מפואר מזה של מרצדס והמחיר בארה"ב מתחיל ב-95 אלף דולר. אין מועד מסירה לישראל.

טסלה מודל S / צילום: יח''צ

BYD HAN 2022
ספינת הדגל החשמלית של BYD הסינית, שצפויה להגיע אלינו ב-2023, מציעה בגרסה הבכירה שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 509 כ"ס וסוללה של 85 קילוואט, שמספקת טווח של עד 610 ק"מ בתקן הסיני ותאוצה מאפס ל-100 ב-3.1 שניות. תא הנוסעים מפואר ועמוס בטכנולוגיות נוחות ובטיחות. המחיר בסין מתחיל בכ-51 אלף דולר, כמעט מחצית ממחיר הגרמניות.

BYD HAN 2022 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת