מסתמן כתב אישום נגד עוזרו של ליצמן; התיק נגד תנובה צפוי להיסגר

החשד לשחיתות במשרד הבריאות: מהחקירה עולה כי מנחם גשייד קידם את האינטרסים של חברת רוש בתמורה למינויו לתפקיד יועץ בה • מנגד, תיק השוחד נגד מוטי בבצ'יק צפוי להיסגר • עוד מסתמן: תיק תנובה יסתיים ללא הגשת כתבי אישום

מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד / צילום: אמיר גוטפריד, מתוך יוטיוב
מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד / צילום: אמיר גוטפריד, מתוך יוטיוב

המשטרה סיימה השבוע לחקור את פרשת התרופות בה נחשדו יועצי שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן. מדובר בחקירה שהחלה כחקירה סמויה בשנת 2017, וביוני 2021 הפכה לחקירה גלויה. לגלובס נודע כי נמצאה תשתית ראייתית לביצוע עבירת שוחד על ידי מנחם גשייד, עוזרו לשעבר של יעקב ליצמן. גשייד משמש כיום כיועץ אסטרטגי ולוביסט.

מממצאי החקירה עולה כי גשייד הועסק כיועץ בחברת התרופות רוש בשכר של 15 אלף שקל בחודש - שלא בזכות כישוריו אלא בזכות קשריו עם שר הבריאות דאז, יעקב ליצמן. המטרה, על-פי החשד, הייתה לשחד את גשייד ("שוחד הנעה") על-מנת שיפעל לקדם את האינטרסים של חברת התרופות מול לשכת השר לשעבר. יש לציין כי גשייד שלל מכל וכל את טענות המשטרה, ולדבריו הוא בעל ניסיון ומומחיות בתחום, ומשום כך נשכרו שירותיו.

תקדים מוטי בבצ'יק?

במסגרת החקירה נחקר גם מוטי בבצ’יק, יועצו הבכיר של ליצמן שהחליף את גשייד. בבצ’יק נחשב ליד-ימינו של ליצמן ומי שניהל בפועל את משרדי הממשלה עליהם היה אמון ליצמן. על-פי המידע שהגיע לגלובס, הראיות לשוחד נגד בבצ’יק לא הבשילו, ולכל היותר התגלה כי הוא פעל בניגוד עניינים ברמה שספק אם עולה לכדי עבירת הפרת אמונים.

מלכתחילה נטען נגד בבצ’יק כי הוא ניצל את מעמדו ופעל ביחד עם מעורבים נוספים, ממניעים של בצע-כסף, לקידום ולשימור אינטרסים של חברות מסחריות גדולות במשק, שהתקשרו בהסכמים למתן שירותי ייעוץ/שתדלנות בשווי מאות אלפי שקלים עם מקורביו.

יש לציין כי כתב אישום בגין "שוחד הנעה" נחשב לנדיר מאוד במשפט הישראלי, ואם בבצ’יק עצמו, שהיה עובד הציבור, לא יועמד לדין - מדובר יהיה בתקדים של ממש. תיק החקירה הועבר כעת להכרעת הפרקליטות.

תיק תנובה צפוי להיסגר

פרשה נוספת שנחקרה במקביל נגד יועצי ליצמן היא פרשת תנובה. לגלובס נודע כי מסתמן בשלב זה כי תיק תנובה, שנפתח בקול רעש גדול, יסתיים ללא הגשת כתבי אישום. נזכיר כי במסגרת פרשת תנובה נחקרו מנכ"ל החברה אייל מליס ובכירים נוספים בענקית המזון.

החשדות נגד תנובה נגעו להעברת שוחד לכאורה בדרך של תרומות לעמותות הקשורות לחסידות גור כדי לקדם את האינטרסים שלהם במשרד הבריאות, בין השאר בניסיון לרכך את הפגיעה בחברה שנגרמה בשל רפורמת סימון המוצרים.

עוד חשדה המשטרה שתנובה העבירה מאותה סיבה שוחד באמצעות תרומת מוצרים שלה לעמותות שונות הקשורות לעוזריו של ליצמן, וכן באמצעות פרסומים בעיתון החרדי "המודיע". התיק, כך מסתמן, לא הבשיל לראיות משמעותיות נגד המעורבים השונים ויועבר בקרוב לפרקליטות לצורך בחינה ועיון אם לסגור את תיק החקירה.

"ניצול מעמד עובד ציבור"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל סיימה בימים אלו חקירת פרשה, בה נחקרו חשדות לביצוע עבירות הנוגעות לטוהר המידות במשרד הבריאות, במעורבותם של עובד ציבור בכיר, חברה מסחרית גדולה מתחום הרפואה, המנכ"ל של אותה חברה ונוספים.

"מדובר בחקירה סמויה שנוהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה - יאח"ה בלהב 433, החל משנת 2017, ובחודש יוני 2021 עברה לשלב הגלוי, עם מעצרם ועיכובם של מספר מעורבים ותפיסה של מסמכים וחומרי חקירה אחרים. על-פי החשד, חברה עסקית מוכרת במשק התקשרה בהסכם למתן שירותי ייעוץ/שתדלנות, בשווי מאות אלפי שקלים עם מקורבו של עובד הציבור.

"בהמשך לכך, עובד הציבור הבכיר ניצל את מעמדו ופעל לכאורה, במספר הזדמנויות, במשוא-פנים ובניגוד לאינטרס הציבורי, ביחד עם מעורבים נוספים, ממניעים של בצע-כסף, לקידום ושימור אינטרסים של חברה מסחרית גדולה במשק. בתמורה, ניאותה החברה העסקית להתקשר בהסכם למתן שירותי ייעוץ/שדלנות, בשווי של מאות אלפי שקלים, עם מקורבו של עובד הציבור".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשות מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.