תמורת 4.1 מיליארד שקל: קבוצת גדות והשותפה ההודית אדני הן הזוכות במכרז להפרטת נמל חיפה

מדובר בסכום גבוה יותר מזה שבמשרדי הממשלה ציפו לקבל • המכרז החל הבוקר בין ארבע קבוצות שעלו לשלב הסופי: קבוצת מספנות ישראל, קבוצת רמי אונגר, קבוצה בהובלת שפיר וקבוצה הכוללת את חברת גדות וחברת אדני ההודית • ההצעה של גדות הייתה גבוהה בפער של מעל מיליארד שקל מההצעה של שני המתחרים וגרמה לפרישתם

נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

בסכום גבוה בהרבה מההערכות, בסיום תהליך ההתמחרות שערכה הוועדה למכירת מניות המדינה, זכתה הקבוצה של החברות גדות הישראלית ו-Adani ההודית במכרז למכירת מניות נמל חיפה, והיא תרכוש 100% ממניות החברה בסכום של 4.1 מיליארד שקל. במשרדי הממשלה קיוו להצליח להשיג 3 מיליארד שקל.

הסכום שתשלם הקבוצה הזוכה הוא 3.9 מיליארד שקל, אך הערך במכרז הוא 4.1  מיליארד שקל, שכן 200 מיליון שקל חושבו לקבוצה כהעדפה למשקיע אסטרטגי במכרז. המחיר הגבוה מגלם גם שיקולים שאינם כלכליים בלבד ויכולים להצביע על השיקולים הגיאופוליטיים של ההודים. 

● עשר תחנות מרכזיות של נצבא תחת איום סגירה, למדינה אין פתרונות חלופיים, והמו"מ תקוע
● רשות התחרות בוחנת: האם הקבלנים תיאמו מחירים?

● רכבת ישראל מציגה: כולם נגד כולם. ואיפה שרת התחבורה?

הסכום הגבוה שהוצג מעיד על הכיסים העמוקים של השותפה ההודית והאינטרסים שלה באזור (ולאחר שותפות אסטרטגית עם התעשיות הבhטחוניות בישראל) ועל האטרקטיביות של הפעלת התשתית ההכרחית לסחר הימי שדרכו מועבר 99% מהסחורות לישראל וממנה.

הבוקר (ה') נפלה מהמכרז קבוצה בראשות חברת שפיר הנדסה לאחר שהגישה בשלב הקודם את ההצעה הנמוכה ביותר, ואז החל הליך ההתמחרות, שמזכיר מכירה פומבית, ובו השתתפו שלוש קבוצות שהגישו לוועדה את ההצעות הגבוהות ביותר: קבוצה המורכבת מחברת Adani ההודית וחברת גדות הישראלית, קבוצה המורכבת מחברתDAO , ג'נריישן קפיטל ו- LOMAR Shipping הבריטית וכן תעשיות מספנות ישראל בע"מ.

שר האוצר אביגדור ליברמן מסר כי ״מדובר בבשורה גדולה לאזרחי מדינת ישראל. הפרטת נמל חיפה תביא להגברת התחרות בנמלים ובכך להורדת יוקר המחהי. נמשיך להוביל מדיניות אחראית של כלכלה חופשית, שתזניק את הכלכלה הישראלית״.

מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר הוועדה למכירת מניות המדינה בנמל חיפה, רם בלינקוב, מסר כי "מכירת מניות חברת נמל חיפה היא צעד משמעותי לשיפור יעילות הנמלים בישראל ולעידוד התחרות בנמלי הים. אני מודה לחברי הוועדה, אנשי רשות החברות הממשלתיות, יועצי הוועדה וגורמי המקצוע במשרדי האוצר והתחבורה, על העבודה המסורה למען ביצוע הליך מיטבי ושקוף. המחיר משקף אמון במשק הישראלי ובעובדי והנהלת הנמל".

מנמל חיפה נמסר כי "חברת נמל חיפה שתעבור בקרוב לידי הזוכה היא חברה רווחית, שהכינה את עצמה לעידן התחרות, עברה תהליך התייעלות מקיף כולל הסכם פרישה של כ-200 עובדים, ושימרה את עמוד השדרה הניהולי שלה בהובלתם של יו"ר הדירקטוריון אשל ארמוני ומנכ״ל הנמל מנדי זלצמן. תחת הנהלת הקבוצה הזוכה תוכל חברת נמל חיפה לעשות קפיצת מדרגה נוספת בשנים הקרובות. לצד פעילות המכולות, תוכל החברה להתמקד בתחומי המטען הכללי ותחום התיירות והקרוזים, כולל פיתוח חזית ים משגשגת, למען תושבי ישראל בכלל וחיפה בפרט". 

שאלת התחרות

ואולם למרות החגיגות - מעל הזכייה ניצבת שאלת התחרות, שכן גדות מפעילה את מסופי הכימיקלים. ועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל החליטה לאחרונה על יציאה למכרז חדש להפעלת הממגורה בחיפה שמופעלת על-ידי גדות, לאחר שלגדות ניתן כתב הסמכה להפעלת אותו מסוף הכימיקלים, על-מנת שלא תהיה פגיעה בתחרות ולאחר שינוי עמדת המדינה בבג"ץ בעניין זה.

המכרז התעכב כשנה בין היתר בעקבות בדיקות ביטחוניות שעברה קבוצה שהכילה את החברה הטורקית יילפורט עד שבסוף, כפי שפורסם לראשונה בגלובס, היא נפסלה. הסיבה לפסילה הייתה נעוצה בכך שאחד מבעלי השליטה בחברה, הוא גם חבר הנהלה בחברת ספנות המפעילה את נמל ביירות בלבנון. קודם לכן פרשה DP-World מאיחוד האמירויות מהקבוצה שבראשות מספנות ישראל.

סיבה נוספת לדחייה הייתה מחלוקת מול רמ"י ועיריית חיפה על שטחי חזית הים בחיפה והנושא קרוב לחתימה על הסכם שישאיר את הסוגיה מאחור, אך עיריית חיפה עדיין לא חתמה עליו.

כאמור, במשרדי הממשלה קיוו להשיג 3 מיליארד שקל - והופתעו לטובה - כתוצאה מהמכרז שהתנאי המינימלי שלו חייב השקעה של מיליארד שקל, וכדי להשאיר את המתמודדות בתמונה, רשות החברות יזמה הנחה של 0.8% לחברות שיגישו הצעות כספיות ויזכו במקום השני והשלישי.

הרוכשים יתמודדו עם תחרות הולכת וגוברת מול הנמל הפרטי בהפעלת הסינים במרחב ועם ההסכם שעדיין לא נחתם בנוגע לחזית הים העירונית בחיפה, אך גם ייהנו מהזדמנויות שונות ובהם מעבר שילוח הסחורות באמצעות מטען כללי לנוכח מחירי המכולות והתור בנמלים שמייצר לא מעט עבודה. בשנת 2021 15% מהמטענים שעברו בנמל היו מטען כללי וצוברים, 31% טעינת מכולות ו-54% בפריקת מכולות. התחרות על המכולות מול הנמלים הפרטיים המפרץ ובדרום תאלץ את הנמל להתפתח לכיוון המטען הכללי.

בתחום אוניות הנוסעים, לפי נתוני נמל חיפה, בשנת 2019 היו כמעט 253 אלף תיירים ונוסעים שבאו ויצאו מהנמל, בעקבות הקורונה אוניות הנוסעים כמעט ולא הגיעו ולא יצאו מהנמל בשנים 2020-2021, אך לפי הנמל הזמנות שכבר קיימות מעמידות את המספר הצפוי בסוף השנה על 426 אלף ובשנה הבאה על 611 אלף.

"באדני רואים בנמל חיפה בסיס להתפתחות באזור"

תוצאות המכרז מהוות צעד נוסף בהפרטה שנקבעה ברפורמת הנמלים שהחלה בשנת 2003. בינואר 2020 קיבלה הממשלה החלטה להפריט את כל אחזקות המדינה בנמל חיפה, והיא השנייה שמבוצעת בישראל, לאחר שבשנת 2013 הפריטה המדינה את פעילות נמל אילת.

בכך הפעלת המרחב הימי בחיפה יופרט כמעט כולו, והקבוצה הזוכה, אם תהליך הרכישה יסתיים במלואו, תתמודד מול נמל המפרץ שאותו מפעילה חברת SIPG הסינית ולצד נמל מספנות ישראל שהופרט בתחילת שנות ה-2000. כך למעשה, הנמל הממשלתי היחיד שיופעל על-ידי חברה ממשלתית יהיה נמל אשדוד, שימשיך להתחרות מול נמל הדרום הפרטי שמופעל באמצעות חברת TIL מהולנד.

לגלובס נודע כי ההצעה של ההודים ושל גדות הייתה גבוהה בפער של מעל מיליארד שקל מההצעה של שני המתחרים. כשנחשף מחיר הפתיחה החליטו שאר המתחרים לפרוש לאלתר ולא להעלות את ההצעה.

עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל גדות מסופים לכימיקלים, אמר לגלובס לאחר הזכייה במכרז להפרט נמל חיפה כי הם שמחים מאד על הברית עם קבוצת אדני: "אנחנו בטוחים שנוכל להכניס הרבה פעילות לנמל ולהביא לידי ביטוי את התמחות גדות בעולם הצובר ואת הרשת הבינלאומית הענפה של אדני עם דגש על פעילות אסייתית ותוכניות פיתוח משותפות נוספות שנוכל להביא לידי ביטוי. באדני רואים בנמל חיפה בסיס להתפתחות באזור ולא רק בישראל אלא גם יעדים בים התיכון. אנחנו שוקלים פעילויות משותפות נוספות ואני בטוח שחלק מהן יקרמו עור וגידים בשנים הקרובות".