אמזון רכשה חברת שבבים מיוקנעם. האם זה השתלם לה?

לפני 7 שנים ביצעה אמזון את הרכישה הראשונה שלה בישראל, במסגרתה קנתה את אנפורנה לאבס, חברת שבבי שרתים, בכ-370 מיליון דולר • לפי דיווח של אתר דה אינפורמיישן, נראה כי אמזון עשתה עסקה טובה, כיוון שהכנסותיה משרתי הענן "גרביטון" המבוססים על השבב הישראלי מגיעות לכ-5 מיליארד דולר בשנה

אביגדור וילנץ, מייסד אנפורנה לאבס / צילום: אייל טואג
אביגדור וילנץ, מייסד אנפורנה לאבס / צילום: אייל טואג

לפני שבע שנים ביצעה אמזון את הרכישה הראשונה שלה בישראל, בעסקה במסגרתה קנתה את אנפורנה לאבס, חברת שבבי שרתים מיוקנעם, בסכום שהוערך אז ב-370 מיליון דולר.

לפי דיווח של אתר הטכנולוגיה דה אינפורמיישן, נראה כי אמזון עשתה עסקה טובה, כיוון שהכנסותיה משרתי הענן "גרביטון" המבוססים על השבב הישראלי שנהגה על-ידי אביגדור וילנץ ורונן בונה מגיעות לכ-5 מיליארד דולר בשנה, נתון המתקרב לעשירית מכלל ההכנסות השנתיות שלה מתחום הענן. 

●  עונת הדוחות שתגלה: האם הקיצוצים של ענקיות הטק יצליחו להוציא אותן מהמשבר
● תוכנה ישראלית תשמש כ"מוח" של רחפני המשלוחים של וולמארט
● קריסתן של מניות האוטוטק הישראליות שהגיעו לוול סטריט כמעט בלי הכנסות

לקוחות אמזון סיפרו לדה אינפורמיישן כי שרתי ענן המבוססים על השבבים של אמזון המפותחים בישראל משיגים שיפור שנע בין 10% ל-40% בעלויות מחשוב, זאת בהשוואה לשבבים המתחרים של אינטל ו-AMD. היתרון היחסי הזה סייע לאמזון לבדל את עצמה משירות הענן של מיקרוסופט וגוגל, להציג שרתים יעילים וזולים יותר ולאפשר ללקוחות להריץ יישומי בינה מלאכותית ולמידת מכונה בקלות רבה יותר.

חברת דאטה בריקס, למשל, עושה שימוש בשרתי גרביטון לצורך אחסון דאטה מהמערכות התפעוליות של החברה למחסני נתונים, תהליך המכונה ETL. טוויטר עושה שימוש באותם השרתים על-מנת להציג פיד אישי ודינמי למשתמשים, ואילו סטארברסט השתמשה בשבב למוצר השאילתות שלה, המאפשר ללקוחותיה לחפש ולאתר במהירות מידע במאגרי הנתונים והאחסון שלהם.

שבב הגרביטון מפותח בחיפה ומאז 2018 תוכננו שלוש גרסאות שלו. כמו רוב השבבים המפותחים באופן עצמאי על-ידי חברות מכשירי קצה, כמו אפל ומיקרוסופט, גם השבבים של אמזון מפותחים על בסיס ארכיטקטורה של ARM, המתחרה בזו של אינטל, ומיוצרים במפעל הענק TSMC בטייואן. גם המתחרות של אמזון בתחום הענן, מיקרוסופט וגוגל, מפתחות שבב ARM משלהן לשרתים, כאשר חלק מהפעילות הזו מנוהל מישראל.