גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנכ"ל קרא ללקוחות אידיוטים ומיזוג הענק של ההייטק נתקל בקושי לא צפוי

המיזוג של איירון סורס לפלטפורמת הגיימינג יוניטי בשווי 4 מיליארד דולר לא עובר בשקט ● לקוחות יוניטי, מפתחי המשחקים, יצאו למרד נגד העסקה לאור ההיסטוריה של החברה הישראלית כמתקינת תוכנות עם רקורד בעייתי ● מנכ"ל יוניטי כינה את מפתחי המשחקים "אידיוטים"

מיזוג איירון סורס עם יוניטי / צילום: Shutterstock
מיזוג איירון סורס עם יוניטי / צילום: Shutterstock

ההחלטה של איירון סורס  לחתום על עסקת המיזוג עם ענקית פיתוח המשחקים יוניטי  לא עוברת בשקט. הסיבה העיקרית היא העבר של איירון סורס. החברה ידועה היום בעיקר בזכות הפתרונות שלה להטמעת פרסומות במשחקי מובייל, אלא שבעשור הקודם המוצר המכניס ביותר של החברה היה אינסטולקור (InstallCore), כלי להתקנת תוכנות למחשבים ביתיים. מנוע זה ספג ביקורות רבות במהלך השנים והואשם בכך שהוא משתיל במחשבים נוזקות שונות, כמו תוכנות שמקפיצות אוטומטית פרסומות. אינסטולקור אף סווג על ידי מיקרוסופט וחברות אבטחה שונות ככלי מזיק שמחדיר קבצים ומשנה הגדרות במחשבי המשתמשים. 

"מתמזגת גם כדי לייצר תקווה לעובדים": לאיירון סורס לא נותרו הרבה ברירות מלבד מיזוג
איירון סורס מתמזגת בשווי נמוך בכ-60% מזה שבו נכנסה אשתקד לוול סטריט 

פעילות כלי התקנות זה אומנם הופסקה על ידי איירון סורס ב-2020, כפי שנחשף בתחקיר גלובס אשתקד, אך היא עומדת כעת במוקד ההתנגדות לעסקת המיזוג הגדולה בין חברת פיתוח המשחקים יוניטי לבין החברה הישראלית, שהוכרזה בשבוע שעבר - עסקת רכישת מניות ששוויין הנוכחי 4 מיליארד דולר.

ההתנגדות מגיעה ממפתחי משחקים עצמאיים, הלקוחות של מנוע פיתוח המשחקים יוניטי, שמתנגדים למיזוג איירון סורס, שאותה הם מכנים "מפיצת נוזקות". חלק מאותם מפתחים, וביניהם דמויות מרכזיות בתעשיית הגיימינג, הודיעו כי בכוונתם לנטוש את יוניטי ולעבור לפתח משחקים בפלטפורמות מתחרות.

אתר הטכנולוגיה האמריקאי הנחשב "פרוטוקול" הגדיר זאת השבוע בתור "משבר יחסי הציבור הגדול ביותר שיוניטי התמודדה איתו". גם אם קיים סיכוי קלוש שמרד זה של מפתחים עצמאיים יגרום לביטול המיזוג, שאמור להיות מושלם סופית ברבעון הרביעי של השנה - עדיין מדובר בפרשה ששוחקת את האמון במותג של יוניטי שנכון לשנה שעברה שימש 61% ממפתחי המשחקים בעולם.

מאז ההודעה על המיזוג ירדה מניית יוניטי ב-13%. לירידה זו יש השלכות גם עבור איירון סורס ובעלי מניותיה שאמורים להחזיק 26.5% מהחברה הממוזגת בהשלמת העסקה.
ביום הדיווח על המיזוג, העסקה שיקפה לאיירון סורס שווי של 4.4 מיליארד דולר, פרמיה של 74% על המחיר הממוצע של מניית איירון סורס ב-30 הימים שלפני. בעקבות ירידת מניית יוניטי, משקפת כעת העסקה לאיירון סורס שווי של 4 מיליארד דולר בלבד.

איירון סורס נכנסה לפני שנה לבורסת ניו יורק כחלק ממיזוג ספאק לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר, אך מאז קרסה מנייתה כחלק מהנפילה הכללית במניות הטכנולוגיה, ונכון להכרזה על המיזוג שוויה היה 2.3 מיליארד דולר.

הביקורת: "התערבבות עם נבלים־רשעים"

למפתחי המשחקים לא לקח זמן רב לעלות את העבר של איירון סורס. עוד ביום הכרזת העסקה, צייצה מפתחת משחקים דנית בשם אנדריה גאיטה בטוויטר: "חכו רגע, תנו לי לראות שהבנתי נכון, יוניטי מתמזגת עם חברה הידועה בעיקר במערכת הפצת נוזקות?", כתבה גאיטה בציוץ שצבר 15.5 אלף לייקים. "יצרני מכשירי מובייל, אפל למשל, צריכים לבטוח במנוע (כמו יוניטי - א"ד) ולהיות בטוחים שהוא לא מצמיד דברים רעים למשחק. אז עכשיו יוניטי מתמזגת עם חברה שמתמחה בהצמדת נוזקות".

ראמי איסמעיל, מפתח משחקים מתוקשר מהולנד, צייץ ל-200 אלף עוקביו בעקבות העסקה כי "היית חושב שכל מה שיוניטי צריכה לעשות זה לשמור על הרצון הטוב, להמשיך לשפר את המנוע שלה ולא להתערבב עם נבלים-רשעים".

ביוניטי הגיבו לטענות שסוקרו בהרחבה בימים האחרונים באתרי הגיימינג בעולם, ומסרו כי פעילות המחשבים האישיים, זאת שבתוכה פותח והופעל אינסטולקור, פוצלה מאיירון סורס "לפני מספר שנים" וכיום החברה ממוקדת במוצרים למפתחי משחקים ואפליקציות. ביוניטי טענו עוד כי איירון סורס "סבלה משחקנים רעים שניסו לנצלה לרעה".

בפועל פעילות המחשבים האישיים המדוברת הפכה לחברת Rise, שגם היא בבעלות בעלי המניות של איירון סורס. Rise פוצלה עם 150 עובדים רק בסוף 2020, חודשים ספורים לפני שאיירון סורס הכריזה על מיזוג הספאק במרץ 2021. אז הסבירו באיירון סורס פיצול זה בהפרדת פעילויות שאינן בליבת הפעילות.

מפטרת עובדים וסוגרת מיזוג במיליארדים

העבר של איירון סורס כמתקינת תוכנות הפך למקור ההתנגדות המרכזי של מפתחי המשחקים, אך הוא אינו הנושא היחיד. יוניטי צמחה ככלי נוח וידידותי עבור מפתחי משחקים עצמאיים ויצרה סביבה קהילה שלהם. אלא שעבור רבים מאותם מפתחים המיזוג עם איירון סורס נתפס כמייצג כיוון שגוי שהחברה והמנכ"ל ג’ון ריקיטלו הולכים בו.

המיזוג עם איירון סורס אמור לחזק את הכלים שיש ליוניטי למוניטיזציה של משחקים ואת היכולת להפיק מהם כסף, עבורה ועבור המפתחים. אך לתפיסת חלק מהקהילה, יוניטי הייתה צריכה להתמקד במקום בפיתוח המנוע והטכנולוגיה שלה, כלומר להתרכז באומנות ולא בביזנס. לוטה מיי, חלק מצוות הפיתוח של סטודיו משחקים עצמאי בשם necrosoft ופרשנית לענייני גיימינג, אמרה בראיון לאתר "Game Developer" כי "יוניטי הוא תאגיד שרק רודף אחרי צמיחה ורוצה להיות היוניקורן הבא בעמק הסיליקון והוא יהרוג עצמו בדרך לשם. אנחנו נמצאים במסלול הזה כבר זמן רב וזה מגיע לנקודת שבירה עם הקהילה".

ביקורת נוספת מתייחסת לכך שרק בחודש שעבר, רגע לפני העסקה, נודע כי יוניטי מפטרת 4% מכוח האדם שלה. "יוניטי מפטרת מאות עובדים ואז סוגרת עסקת מולטי-מיליונים למיזוג עם חברה שמפיצה נוזקות. לא ראיתי התאבדות תאגידית כזאת כבר הרבה זמן", צייץ היוטיובר הקנדי מוטהר אנאס, שעוסק בגיימינג וטכנולוגיה.

המנכ"ל: המגיבים? "Fucking Idiots"

ייתכן שהמשבר התדמיתי לא היה מתנפח כל כך אלמלא החליט מנכ"ל יוניטי להתראיין לאתר PocketGamer.biz ולהגיב על חלק מהטענות כלפי העסקה. ריקיטלו טען בראיון שהחברה לא ממש פיטרה עובדים, ובפועל חצי מאלו שמשרתם בוטלה נקלטו בתפקידים אחרים ביוניטי.

אולם התשובה הבעייתית ביותר של ריקיטלו הגיעה כשנשאל על המיקוד של יוניטי בפרסום ורצונה של החברה להציע פידבק מתמיד למפתחים על איך הם יכולים להרוויח יותר מהמשתמשים שלהם. ריקיטלו השווה את המפתחים שמתנגדים לכך ליצרני מכוניות קלאסיות כמו פרארי, שמתעקשים להמשיך להשתמש בשיטות ייצור מיושנות. "יש חלק קטן מתעשיית המשחקים שעובד כך, ואלו האנשים שאני הכי אוהב להתווכח איתם בעולם. הם אנשים מבריקים וטהורים אבל הם גם כמה מהאדיוטים (Fucking Idiots) הכי גדולים".

הביטוי לא התקבל היטב ולאור הרעש שעוררה התשובה טען בתחילה ריקיטלו כי מדובר במאמר "קליקבייט" שהוציא דברים מהקשרם. אחרי שזה לא עזר, הוא פרסם בטוויטר התנצלות ארוכה על בחירת המילים הגסה שלו. רק שהנזק, לפחות התדמיתי, כבר נעשה.
מאיירון סורס לא נמסר תגובה עד סגירת הגיליון. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

אאורה מוכרת בגבעתיים חלומות לפינוי בינוי. העירייה לא מכירה את הפרטים

בדיווח לבורסה כללה החברה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית בעיר ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

שתי קרנות אמריקאיות ייהנו מאקזיט של 750 מיליון דולר בביוקאץ' הישראלית

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק