גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיישרים קו עם אירופה: עליית המס צפויה להגדיל את פלח הרכב החשמלי בישראל

נתוני מחקר חדש מגלים כי חדירת הרכב החשמלי לאירופה מקדימה משמעותית את ישראל ● אבל דווקא עליית המס שצפויה בינואר תוביל לנחיתה מאסיבית של מלאים בישראל לפני סוף השנה ועשויה לסגור את הפער ● וגם: איך ישפיעו עליות המחירים על היצרנים?

רכבי טסלה במפעל בסין / צילום: Reuters, Aly Song
רכבי טסלה במפעל בסין / צילום: Reuters, Aly Song

אירופה נחשבה תמיד לנקודת הייחוס ההשוואתית עבור שוק הרכב הישראלי, בעיקר בזכות הקירבה הגיאוגרפית היחסית ותקינת הרכב הזהה. בשנים האחרונות נראה שגם טעמי הלקוחות באירופה מיישרים קו עם אלו של ישראל, ולא להפך. המיסוי הירוק הישראלי גרם ללקוחות "לברוח" ממנועי דיזל כבר לפני יותר מעשור. כיום, גם אירופה עוברת את התהליך, כאשר רק בשנה החולפת התכווץ הפלח הזה בשליש.

ישראל הקדימה את אירופה גם בחדירה של מכוניות היברידיות ובאימוץ רכב פנאי-שטח. הלקוחות הישראלים "חיבקו" את המכוניות הקוריאניות כאשר אלה עוד היו "מנודות" באירופה. השנה, למשל, יונדאי וקיה תופסות את המקום השלישי בטבלת המכירות של אירופה.

 

אבל לפחות בכל הנוגע לשיעור החדירה של הרכב החשמלי אירופה עדיין "עוקפת אותנו בסיבוב". במחצית הראשונה של השנה תפסו מכירות כלי הרכב החשמליים כ-11% מכלל מכירות הרכב החדש בשוק האירופי המורחב (כולל מדינות ה-EU, בריטניה ומדינות EFTA) ואילו בישראל שיעור זה עמד על כ-6% בלבד. אלא שלפחות בטווח הקצר עשוי פלח הרכב החשמלי בישראל ליישר קו עם אירופה.

עליית המחירים תקטין מוטיבציה לחשמליות

מחקר כלל-אירופי, שפרסמה בשבוע שעבר חברת הייעוץ הגלובאלית Dataforce, מגלה כי 84% מלקוחות הרכב באירופה בוחנים כיום לעבור לרכב חשמלי בעתיד וכרבע מתוכם מתכוונים לרכוש רכב חשמלי בוודאות. זוהי הצהרת כוונות משמעותית.
חברת המחקר גם מעריכה, על בסיס התוכניות האסטרטגיות למעבר ממנועי בנזין לחשמל שפרסמו בחודשים האחרונים מספר יצרני רכב גדולים באירופה, כי שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים ביבשת יגיע תוך חמש שנים ל-21% מכלל השוק. מעל 4 מיליון כלי רכב בשנה.

נזכיר שלפי הערכות משרד האנרגיה מ-2019, ישראל אמורה להשיג שיעור חדירה דומה כבר ב-2025. אולם אלה הערכות מיושנות שלא לקחו בחשבון את עודפי הביקוש הגלובאליים ואת השיבושים בהיצע. כרגע מתמודד פלח הרכב החשמלי בישראל עם מכשולים במישור הגלובאלי ובמישור המקומי. במישור הגלובאלי בעיות האספקה של השוק עדיין רחוקות מפתרון.

בדוח החצי שנתי על תעשיית הרכב האירופית של חברת הייעוץ S&P, שפורסם החודש, מעריכים האנליסטים כי "המחסור מצד ההיצע יוקל במחצית השנייה של 2022 אך לא יסתיים. הציפיות להתאוששות מהירה של היקף ייצור הרכב נראות בלתי ודאיות מתמיד... אנחנו צופים ששיבושי הייצור עשויים להימשך בששת החודשים הקרובים ולהקטין את היכולת של יצרני הרכב לספק את היקף ההזמנות חסר התקדים, שנצברו בספרים שלהן".

הדוח של S&P גם צופה שעליית מחירי האנרגיה, חומרי הגלם וכוח האדם, תמשיך ליצור לחץ על הרווחיות של היצרנים ולהקטין את המוטיבציה שלהם להאיץ את ייצור הרכב חשמלי, שמתאפיין ברווחיות גולמית נמוכה יותר. הדוח אף מתייחס לאפשרות של מיתון, שיביא לירידה במכירות הרכב באירופה גם ב-2023. "המיתון יאט זמנית את קצב החדירה של הרכב החשמלי לאירופה מכיוון שהצרכנים עשויים לדחות את הרכישה של כלי רכב כאלה, שנרכשים בדרך כלל כרכב שני במשפחה עבור נסיעות קצרות יחסית". הניסיון מהשנה החולפת מלמד ששיבושי האספקה והייצור באירופה מחלחלים מהר גם לשוק הישראלי.

"איום המס" יאיץ את המכירות בטווח הקצר

המכשול המקומי העיקרי הוא עליית המיסוי הצפויה על רכב חשמלי. נזכיר בקצרה שבינואר 2023 יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% ואילו בינואר 2024 הוא יקפוץ ל-35%. זאת, במקביל להפחתה משמעותית בתקרת הטבת המס. אומנם קיימת אפשרות שלחץ פוליטי יביא לעיכוב או ביטול של מתווה מס זה, אבל כרגע הסבירות לכך נמוכה.

למרבה האירוניה, דווקא קיומו של "איום מס" ידוע וצפוי, עשוי להאיץ את מכירות הרכב החשמלי בישראל בטווח הקצר, בשל המוטיבציה של היבואנים לייבא לישראל אלפי כלי רכב כאלה ולשחרר אותם ממכס לפני עליית מס הקנייה. זה קרה בעבר, יותר מפעם אחת, כאשר עלה מס הקנייה על רכב היברידי וזה קורה גם בעצם הימים האלה בפלח הרכב החשמלי.

כל היבואנים שליצרן שלהם יש רכב חשמלי רלוונטי, לוחצים מזה חודשים על היצרנים לשריין להם הקצאות ייצור ומלאים של רכב חשמלי לאספקה לפני סוף השנה ו/או להקדים את מועד היצוא לישראל של דגמים חשמליים חדשים לרבעון האחרון של 2022. בענף מעריכים כי למרות הביקוש העודף בכל העולם, עד סוף השנה עשויים לנחות בישראל בין 8,000 ל-10,000 כלי רכב חשמליים, ואולי יותר (בכפוף למצב הגאו-פוליטי). הסיבה היא, כאמור, שיצרני רכב רבים מתייחסים ברצינות ל"אירועי מס" מקומיים דוגמת עליית מס הקנייה בישראל, ומעניקים עדיפות באספקה כדי לא לאבד תחרותיות.

מי שצפויה להוביל את "שייטת" המשלוחים של הרכב החשמלי לישראל היא טסלה, שבשני הרבעונים האחרונים סבלה מאספקת מלאי נמוכה לישראל בשל השבתת המפעל בשנגחאי. כיום, המפעל הסיני מייצר במלוא הקיטור ועל פי הערכות בסין צפויה טסלה לשלוח לישראל עוד לפני סוף 2022 לפחות שני משלוחים משמעותיים של רכבי טסלה 3 מהמפעל הסיני ובהם כ-3,000 עד 4,000 כלי רכב במצטבר.

נציין, שמחירי טסלה התייקרו בחדות בשנה החולפת והם רחוקים מ"מחירי המציאה" עימם חדרה לישראל. אבל חלק לא מבוטל מהמשלוחים הן הזמנות שנצברו ברבעונים הראשונים, לפני קפיצת המחיר הגדולה, וטסלה מחויבת לספק אותן במחיר ההזמנה.

פלח החשמליות הישראלי עשוי להתקרב לאירופה

רבים בישראל רואים ברכישת טסלה סוג של "תוכנית חיסכון נושאת ריבית", בשל נטיית היצרן לבצע העלאות מחיר תכופות ומכיוון שרכבי טסלה משומשים נמכרים ביד2 במחירים גבוהים ממחירי הקנייה. לפיכך לא נופתע אם כל המשלוחים של טסלה, שבדרך כבר מוזמנים מראש על ידי לקוחות פרטיים וסוחרים, ישוחררו ממס לפני ינואר.

לאלה אפשר להוסיף עוד "רכבת ימית" של דגמי רכב סינים, שלחלקם כבר יש בסיס לקוחות רחב בישראל וחלקם ממהרים לתקוע כאן דגל ראשון לפני עליית המס. על אלה נמנים בין השאר המותג WM, שצפוי לשלוח לישראל כמויות משמעותיות מאד של כלי רכב עוד לפני סוף השנה, את GEELY שנערכת כיום להגדלת האספקה לשוק הישראלי ועוד.

אם אכן רוב כלי הרכב האלה ישוחררו ממס לפני סוף השנה ויימסרו ללקוחות, לא מן הנמנע שהפלח החשמלי יסיים את השנה עם 20-22 אלף מסירות, לעומת כ-9,000 במחצית הראשונה. במקרה כזה פלח החשמליות עשוי להתקרב מאד לאירופה.

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"