המשקיעים מהמרים שהפד יוריד ריבית בשנה הבאה כדי לעודד את הכלכלה

בהימור נדיר, משקיעים צופים סיבוב פרסה במדיניות הריבית: העלאות נוספות השנה ואז קיצוצים בשנה הבאה לאחר שהכלכלה תיחלש

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

לקראת המפגש של הפדרל ריזרב השבוע, משקיעים בוול סטריט מהמרים על כך שהנגידים יעלו את שיעורי הריבית באגרסיביות עד סוף השנה - ואז ישנו כיוון ויתחילו לקצץ אותם כחצי שנה אחר כך.

ההימור יוצא הדופן הזה משקף תחושה הולכת וגוברת בקרב משקיעים שהפד יטה את הכלכלה לעבר מיתון בזמן שינסה להילחם באינפלציה, כך אמרו אנליסטים. באותה עת, על ידי הגבלת עלויות ההלוואה לטווח ארוך יותר, הוא מקטין את הסבירות למיתון בתקופה הקרובה. זה נותן עידוד לנכסים בסיכון גבוה יותר כמו מניות, בהשוואה להימור המסורתי יותר, לפיו הריבית לא תעשה מהלך בומרנג כל כך מהר.

הימורים על המסלול העתידי של הריבית לטווח קצר משחקים תפקיד חשוב בקביעת התשואות על אגרות חוב של ממשלת ארה"ב. אלה, בתורן, קובעות את התחתית לעלויות ההלוואה לרוחב הכלכלה כולה, כאשר תשואות גבוהות מצמצמות את הצמיחה ותשואות נמוכות מעודדות צמיחה.

בחישוב נטו, ההנחות של משקיעים כיום לגבי העתיד פועלות יותר לטובת המאבק באינפלציה מאשר נגדו. האמונה שלהם שהפד ימשיך להעלות ריביות השנה הביאה לתשואה של כ־3% על אג"ח של משרד האוצר שמבשילות בעוד שנה, למרות שהתשואה הממשית שנקבעת על ידי הפד עומדת כעת על בין 1.5% ל־1.75%.

התשואה על האג"ח הממשלתיות הולכת ופוחתת

ובכל זאת, ההימורים על כך שהפד יתחיל להוריד ריבית במהירות באמצע השנה הבאה גורמים לכך שהתשואה על אג"ח משרד האוצר הולכת ופוחתת כשמתרחקים בטווח מאג"ח של שנה לאג"ח של עשר שנים. אג"ח לעשר שנים סיימו ביום שישי בתשואה של 2.781%, הנמוך ביותר מאז 27 במאי.

נגזרות של שיעורי הריבית, כמו עסקאות OIS (Overnight Index Swap), חושפות את החשיבה של משקיעים באופן מפורט יותר.

נכון ליום שישי, הן הראו שמשקיעים מצפים שהפדרל ריזרב יעלה את ריבית הבנצ'מרק על קרנות פדרליות ב־0.75% ביום רביעי. הפד צפוי בהמשך הדרך להעלות את הריבית על קרנות פדרלית לרמה של 3.3% עד סוף השנה. אבל משקיעים מאמינים שאחרי זה, לא יהיו העלאות נוספות ומהמרים שעד יוני, הפד יתחיל שוב להוריד את הריבית, ויוריד את הריבית לטווח קצר לבערך 2.5% עד אמצע 2024.

המשקיעים עצמם מביעים פליאה מחדות שינוי המדיניות שהם צופים.

"מנקודת מבט של ציפיות זה מעולם לא היה כל כך קיצוני", אמר ג'ים קארון, מנהל תיקים בכיר ואסטרטג ראשי של משכורת בהכנסה קבועה ב־Morgan Stanley Investment Management.

כבר היו כמה מקרים בעבר בהם הפד הוריד את הריביות בתוך שנה לאחר שהעלה אותן, לאחרונה ב־2019 כשהנגידים הורידו את הריבית ברבע אחוז בסוף יולי לאחר שהעלו אותה בדצמבר שלפניו.

עם זאת, המשקיעים באופן טיפוסי נזהרים מלהמר על שינויי כיוון כאלה. באמצע שנות ה־90, הפעם האחרונה שהפד החמיר מדיניות במשהו המתקרב לקצב הנוכחי, הבנק המרכזי העלה את הריבית ב־3% בסך-הכול. אבל המשקיעים היו מוכנים לכך שילך הרבה יותר רחוק מזה, אמר קארון, שהיה סוחר באותה תקופה.

הפד, באותה אפיזודה, העלה את הריביות בפעם האחרונה בפברואר 1995 ואחר כך הוריד אותן ביולי. אבל רק במאי התשואות על אגרות חוב של האוצר לטווח קצר נתנו רמזים לכך שמשקיעים מתכוננים לקיצוצים.

לעקומת התשואה אין משמעות נרחבת כמו שהמשקיעים היו רוצים

לתשואות על אגרות חוב של האוצר היום השלכות מעורבות על משקיעים. עקומות התשואה ההפוכה, שבהן התשואות לטווח קצר גבוהות מהתשואות לטווח ארוך, מתפרשות לרוב כאיתות כלכלי לא טוב ולעתים קרובות קורות זמן קצר לפני מיתון.

בדרכים מסוימות, עקומת התשואה היום רק אומרת למשקיעים מה שהם כבר מאמינים בו. מעבר לכך, ההימורים על קיצוצי ריבית בשנה הבאה עוזרים להקטין עלויות הלוואה ביחס למה שהיו לו משקיעים לא היו מהמרים על זה.

במשך רוב השנה הזו, העלייה בתשואות של אג"ח משרד האוצר גררה מטה את מחירי המניות בכך שנתנה למשקיעים אלטרנטיבה בטוחה ואטרקטיבית יותר. בחודש האחרון, עם זאת, העלייה בחששות למיתון הורידה את התשואות של אג"ח ארוכות טווח, ומחירי מניות התייצבו.

משקיעים רבים אומרים שישנן סיבות טובות להמר על עלייה ואז ירידה מהירה בשיעורי הריבית. בתחזיות הכלכליות האחרונות שלהם, נגידי הפד מעריכים שהריביות עלולות לעלות עד 3.8% בשנה הבאה אבל בסופו של דבר יתיישבו סביב 2.5%.

בזמן שהפד מנסה לרסן את הצמיחה, משקיעים קלטו איתותים לכך שאולי הכלכלה מאטה מהר יותר מהצפוי, כמו למשל צניחה מהירה בביקוש לדיור ודו"ח הוצאות צרכנים לא מזהיר מהעת האחרונה. זה חיזק את אמונתם שקיצוצי הריבית יכולים להגיע מהר ממה שצפה הפד.

הרבה משקיעים, עם זאת, עומדים כנגד הקונצנזוס הזה. בחלק מהמקרים, משקיעים מאמינים שהכלכלה חזקה יותר ממה שרוב האנשים חושבים, ומצביעים על דוחות מאזן טובים של צרכנים ועל הימשכות הקושי למצוא עובדים בשוק התעסוקה. אחרים חושבים שהמיתון מעבר לפינה אבל מאמינים שאפילו אז, האינפלציה תישאר גבוהה וזה ימנע מהפד הורדות של הריבית.

ג'ון מדזיירה, מנהל תיקים בכיר בוונגארד, אמר שהוא חושב שהסבירות למיתון תגדל ב־24 החודשים הקרובים, וכתוצאה מזה, מעדיף לקנות אג"ח עם תוקף של חמש שנים.

ובכל זאת הוא סקפטי לגבי שינוי מדיניות ריבית מהר כפי שהשוק צופה, בין היתר בגלל שהפד באותו זמן עדיין יהיה בתוך תהליך צמצום רכישת האג"ח הממשלתיות שהשיק כחלק מהסיוע למגיפה, וזה יפעל ככוח נגד להורדות של הריבית.

"הייתי רוצה לחשוב שהשוק מתמחר את זה בחישובים, אבל שמה שבפועל יקרה יהיה שונה לגמרי", אמר. "זו הדרך בה נוצרות הזדמנויות - כשאתה לא מאמין לתסריטים אתה מתחיל לעשות כסף".