ניתוח טכני: 3 המבחנים שממשיכים להראות שבטווח הקצר הכול תקין בינתיים בנאסד"ק

למרות ההסתייגויות וסימני האזהרה, ההנחה שכיוונו של שוק המניות כלפי מעלה עדיין נותרת על כנה • הסיבות: הירידה נעצרה מעל נקודת השפל הקודמת, היא קצרה בזמן מהרצף העולה שקדם לה ונבלמה גבוה מרצועת הממוצעים הנמוכה

הכותב הוא מנתח טכני בבורסה גרף מקבוצת קו מנחה

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

 
  

הנחת העבודה בשבועות האחרונים, למעשה לפני העלאת הריבית באמצע יוני, הייתה שכיוונו של שוק המניות כלפי מעלה. היו בדרך מעט סימני אזהרה, הסתייגויות ומבחנים, ועד כה שלושת המדדים עברו את כולם בהצלחה. בניתוח האחרון הבאתי שלושה מבחנים פשוטים, שעל השוק האמריקאי לעמוד בהם כדי להמשיך צפונה.

על הירידה הבאה, אם תהיה כזאת, להיעצר מעל נקודת השפל הקודמת. כלומר מעל לרמת 3,721 נקודות.

על הירידה הבאה להיות קצרה בזמן מהרצף העולה שקדם לה. הרצף העולה האחרון היה בן שבעה ימי מסחר, כך שהרצף היורד, אם יהיה כזה, אמור להיות קצר יותר.

רצוי שהירידה הבאה תיבלם גבוה מרצועת הממוצעים הנמוכה, זו שממצעת את המחירים הנמוכים בכל נר.

מבט על הגרף מגלה ששלושת המבחנים הסתיימו בהצלחה. השניים הראשונים קלים להבנה גם עבור מי שלא שוחה בגישה הטכנית. שמרו את שלושת המבחנים הללו, כי הם יהיו שמישים גם השבוע.

אז בואו נראה מה יש כרגע; החדשות הטובות הן שמה שיש זה בגדול עוד מאותו דבר.

ראשית, קיימת מגמת עלייה ברורה. מגמת עלייה מוגדרת כסדרה עולה של נקודות שיא ונקודות שפל. על כל נקודת שפל להיות גבוהה מקודמתה, וכך גם לגבי כל נקודת שיא. העובדה שגם נקודות השפל וגם נקודות השיא מסודרות במבנה עולה מעידה שהקונים והמוכרים מאוחדים בדעתם לגבי הכיוון.

שנית, השוק מצוי מעל רצועת הממוצעים העליונה. ואלה חדשות טובות מבחינת המומנטום קצר-הטווח.

שלישית, הרצפים העולים ארוכים יותר מהרצפים היורדים. אם תשימו לב, תראו שהרצף היורד האחרון נמשך שלושה ימים, לעומת הרצף העולה שקדם לו, שנמשך שישה ימי מסחר.

אל תשכחו את המוכרים

אלא שהשוק לא שייך רק לקונים. לעתים, בעיתות של עלייה, יש לנו נטייה לשכוח זאת. מדד נאסד"ק  מצוי על רמת התנגדות ששוכנת סביב 12,500 נקודות. רמה זו שימשה בעבר, כפי שניתן לראות על הגרף, כרמת תמיכה.

בעבר, היו לא מעט כאלו שהאמינו שרמה זו מייצגת את התחתית האחרונה, ורכשו בחודשים פברואר-מאי השנה. אפשר לראות זאת בבירור על הגרף. שבירתה מטה של רמה זו במאי השנה, הפכה אותה לרמת התנגדות שבלמה את מדד נאסד"ק מספר פעמים. אז מה עושים עם זה? כיצד יש להתנהל?

ראשית, כל עוד הרצף עולה בגרף היומי, אפשר לומר שהכול תקין. תחילתו של רצף יורד יחייב אתכם לחזור לתחילת הכתבה ולשלושת המבחנים שעל השוק לעמוד בהם כדי להמשיך הלאה. סיפור די פשוט לטעמי.

קיום שלושת התנאים האלו יעלה משמעותית את הסבירות לגל עליות נוסף, שיישא את מדד הנאסד"ק מעל לרמת ה-12,400 נקודות.

יחד עם זאת, יש לזכור שהמגמות הארוכות עדיין אינן מאפשרות לסמן תחתית אחרונה. המומנטום בממדי זמן אלו, בין שמדובר בגרף החודשי או בגרף השבועי, שלילי. כך שמיותר לבנות כרגע על מהלכי עליות ארוכים, ויש לקחת כל רצף עולה בגרף היומי בפני עצמו.

כיוונם של שלושת המדדים המובילים בטווח הקצר נותר מעלה, כל עוד לא הוכח אחרת. את המשקל הגדול ביותר אמורה לקבל מגמת העלייה משלושת המבחנים, שילכו איתנו כל עוד ימשיכו השווקים צפונה. שימוש במבחנים אלו מייתר את החששות ואת הניסיון להבין האם השווקים יפרצו את רמת ההתנגדות או לא.