יש מה לעשות כדי להילחם באינפלציה - הכירו את I Bonds, אג"ח בערבות ממשל ארה"ב

מחירי מניות, אג"ח וזהב ירדו חזק השנה, אבל אג"ח מוגנות־מפני־אינפלציה של משרד האוצר האמריקאי יניבו לכם תשואה של 9.62% • הנה תשובות לכמה שאלות נפוצות אודות אפיק ההשקעה הזה, שמגובה בערבות ממשלה

יש מה לעשות כדי להילחם באינפלציה / צילום: Associated Press, Seth Wenig
יש מה לעשות כדי להילחם באינפלציה / צילום: Associated Press, Seth Wenig

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

כשהאינפלציה גועשת והפדרל ריזרב שוב העלה את הריבית בשבוע שעבר, ישנו אפיק השקעה אחד שנותר עדיין ללא פגע - איגרות חוב מוגנות אינפלציה של משרד האוצר האמריקאי.

כאשר מתחילת 2022 המניות ירדו ב־14%, אג"ח איבדו 8%, והזהב והביטקוין, שלעתים קרובות מוצגים כהגנה מפני אינפלציה, ירדו ב־4% וב־48% בהתאמה, איגרות החוב המוגנות - המכונות אג"ח I (במקור I BONDS) - מניבות תשואה שנתית של 9.6% עד סוף אוקטובר.

לדעתי זו אחת ההשקעות האטרקטיביות ביותר שיש, לפחות כל עוד יוקר המחיה ממשיך לטפס בקצב שהוא מצוי בו כיום. איפה עוד אפשר להרוויח כמעט 10% בגיבוי הבטחה של ממשלת ארה"ב שלא תפסידו כסף?

 
  

על אג"ח I לא נדרש לשלם מיסי מדינה ומס הכנסה מקומי. מותר לדחות תשלום מס הכנסה פדרלי על רווחים מהן עד שפודים אותן, או עד שיבשילו תוך 30 שנה - מה שקורה קודם.

התשואה של האג"ח הללו משתנה כל 6 חודשים - בפעם הבאה ב־1 בנובמבר - על מנת לעמוד בקצב האינפלציה כפי שמשקף מדד המחירים לצרכן.

מאז שהתחלתי לכתוב על אג"ח I בשנה שעברה, קיבלתי מאות שאלות מקוראים. להלן תשובות לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר.

למה להתלהב מהשקעה שמבטיחה להחזיר 0% לאחר חישוב אינפלציה?

למרות שמניות וכמה סוגי נכסים אחרים עשויים לנצח את האינפלציה בטווח הארוך, בטווח הקצר הם הציגו ביצועים איומים. אג"ח I לא מציגות ביצועים שעוקפים את יוקר המחיה, אבל מובטח שהתשואה בהן תהיה מתואמת ליוקר המחיה. השקעה היא לא רק עניין של הגדלת ערך ההון - שימור הון הוא מטרה בפני עצמו.

מה הקאץ'?

אי אפשר לקנות יותר מ־10,000 דולר של אג"ח I בחשבון מסוים כל שנה, דרך האתר של TreasuryDirect.gov. משקיעים עשירים יותר עלולים לחשוב שזה סכום קטן מכדי שיהיה שווה את כאב הראש.

חייבים להחזיק אג"ח I לתקופת מינימום של לפחות שנה, חוץ מאשר במקרים של קושי כלכלי שצריך להוכיח. אם פודים את איגרות החוב בתקופה של פחות מחמש שנים, נענשים בוויתור על שלושה חודשי ריבית.

אג"ח I אינן זמינות במסלולי הפקדה מוגנים ממס, כמו חשבונות פרישה פרטיים, חשבונות פנסיה מסוג 401(K) או מסוג Roth. כמו כן אסור לברוקרים או יועצים פיננסיים לרכוש אותן בשמכם.

כדי לרכוש אג"ח I, חייבים לגשת לאתר TreasuryDirect המיושן, שלעתים נועל משתמשים בחוץ או דוחה רכישות כשהמידע הנוגע לזהות הרוכשים לא מעודכן. זה עלול להוביל למה שעמיתתי אנדראה פולר ואני מכנים "שבוע של בירוקרטיה", ולעתים מצריך מילוי של טופס מיושן שנקרא טופס 5444.

אם אתם הולכים לעולמכם ויורשיכם לא יודעים מה מספר החשבון והסיסמה אליו ב-TreasuryDirect, הם עלולים להתקשות להגיע לאג"ח I שלכם, בהנחה שהם בכלל מודעים לכך שהחשבון קיים. שמרו את שם המשתמש והסיסמה בכספת אמיתית או דיגיטלית, וודאו שאתם מגדירים מוטבים בחשבונכם.

האם ניתן לעקוף את המגבלה השנתית של 10,000 דולר?

כן ולא.

התקרה הזו נוגעת לכל חשבון שיש לו מספר זיהוי מס, לא לכל אדם. אפשר לתת אג"ח I כמתנה בגובה עד 10,000 דולר בשנה. אפשר גם לרכוש עד 10,000 דולר באג"ח זו כל שנה בחשבון נאמנות או בחשבון של תאגיד, שותפות או עסק שנמצא בבעלותכם או בניהולכם.

קורא של הג'ורנל אמר לי לדוגמה שישקיע 100 אלף דולר באג"ח I בשנה הבאה, במדרגות של 10,000 דולר, בשם חמישה חברים במשפחתו, וכן עם חשבונות נאמנות ועסקיים (השנה הוא השקיע 90 אלף דולר).

אג"ח I נועדו לחוסכים קטנים; ניתן לקנות אותן אפילו בסכום התחלתי של 25 דולר. כך שאם צוברים אותן יותר מדי באגרסיביות, משרד האוצר עלול לסגור לכם את החשבון. זאת במקרה שהמשרד יחשוד שאתם מנסה "לעקוף את מטרת תוכנית האג"ח הנמכרות והכללים החלים עליהן", הסביר דובר המשרד, ג'ון ריזו.

עם זאת, אפשר לקנות עד עוד 5,000 דולר בשנה באג"ח I, בנייר, בעזרת החזרי מס פדרליים, על ידי מילוי טופס מס הכנסה מס' 8888. אם אתם משלמים תשלומי מס הכנסה פדרליים על פי שומה כל רבעון, שקלו לשלם יותר בכוונה, ואז לקבל עד 5,000 דולר מההחזר שמגיע לכם בצורת אג"ח I בנייר (הסכום צריך להיות מכפלה של 50 דולר). אחר כך אפשר להמיר את הנייר לסוג האלקטרוני.

איך מקבלים אישור על טופס 5444?

בנקים רבים כבר לא מספקים את אחת הדרישות של טופס זה, מה שמכונה חותם מדליון. עם זאת, במשרד האוצר יקבלו גם סוגים אחרים של אימות בנקאי, כולל חותם "אג"ח חיסכון משולמת" או חתימה או הבטחה של הבנק לתמיכה בלקוח. לאחרונה החל האוצר לקבל גם אישורים של נוטריונים.

אל תוותרו בגלל שעובדי בנק רבים לא מכירים את הדרישות, הם יעזרו לכם אם תתעקשו.

איפה ההכנסה שלי על הריבית?

כמה קוראים חששו שהם לא מקבלים ריבית על אג"ח I שלהם, מאחר שב־TreasuryDirect לא דיווחו על שום שינוי בערך החשבון שלהם.

בגלל שפדיון בחמש השנים הראשונות מוביל לוויתור על שלושה חודשי ריבית, הממשלה לא מעלה את הריבית לחשבונות TreasuryDirect עד שלא החזקתם באג"ח I במשך ארבעה חודשים מהיום בו הונפקו. תשלומי הריבית מתחילים להיצבר בחודש הרביעי, אבל לא יופיעו בחשבון עד החודש החמישי.

כך שאם קניתם אג"ח I באפריל, הריבית שהרווחתם לא תופיע באתר  עד 1 באוגוסט (הסתכלו על התגית "החזקות קיימות").

אני מאמין נלהב באג"ח I, ואני חושב שגם לכם כדאי. הן מעט בעייתיות, אבל כך גם רוב ההשקעות שיש בהן יתרונות גדולים.