בעמק הזה מסתתר שוק לילה סודי שמזכיר את אירופה

טיול ערב בין ישובים חקלאיים בעמק האלה, עם תצפית שקיעה מהממת, קפה יוצא דופן מחווה בקולומביה, סיור חקלאי רכוב ושוק לילה עם יינות, מעשנת בשר ושלל דוכנים • חגית אברון תופרת יום

אגרו קפה / צילום: בר אהרון
אגרו קפה / צילום: בר אהרון

"בואי ונקנה אופנוע ואיתו נדהר, נחרוש את הדרכים בעמק ובהר" (אילן גולדהירש)

עשו לכם טיול שקיעה בעמק האלה. חבל ארץ הנחבא אל הכלים בדרך כלל, והנה הוא יקדם את פניכם בערב של שקיעות מוורידות על חמוקי גבעות עגולות. בקרו באטלייה של קפה עשוי ביד אומן, רכבו בין חממות חקלאיות ולגמו גביע של יין בשוק לילה מחתרתי ובו מציגים תושבי העמק את תוצרתם.

16:00 | כל אחד והכוס קפה שלו

מערבולת ניחוחות הקלייה מכה בנחירי הבאים לחלל הצנוע והממוזג כדבעי, ומבשר טובות לכל חובבי הטיפה המרה. אולם מבט בתפריט משקאות הקפה, בערימת שקי היוטה והצצה אל ירכתי החנות, שם מפיקה מכונת קלייה אימתנית את הפולים הריחניים, מגלה שבעצם הגעתם למכה של בתי הקפה.

אגרו קפה הוא פועלו וחזונו של חנן אלקיים, שטייל בקולומביה ונקרא לסייע לחבר מקומי שמטעי הקפה שלו לא הניבו פרי בשל שנה שחונה במיוחד. העזרה שהגיש חנן לחבר הובילה לגידול בתנובה, והולידה שיתוף פעולה יוצא דופן בין מגדלי הקפה המקומיים לבין אלקיים. תמורת הידע משלמים המגדלים בחלק מהתוצרת שהושבחה. אנחנו מאזינות, לוגמות תערובת מהמטע של קרלוס פרננדס, ומתפעלות מהיצירתיות, מהמתיקות שבסיומת ומהתבלינים המתבלים את הקפה, את התשוקה ואת החזון העסקי.

AGROCAFE - שריגים. אפשר גם לערוך במקום סיורים וסדנאות קפה. 02-6645455 

קליית קפה באגרו קפה / צילום: בר אהרון
 קליית קפה באגרו קפה / צילום: בר אהרון

18:00 | פלפלון ואלת מסטיק

עדר עיזים חוצה בשלווה שדות חיטה קצורים, ואנחנו מפליגות על גבי האיזי ריידר אל עבר השקיעה. ליהיא ואוקי הם המלווים שלנו, ומקימי המיזם החקלאי-תיירותי של סיורי האיזי ריידר בעמק האלה. הוא - אוקי מנשה, חקלאי שראה עגבנייה או שתיים בחייו, והיא - ליהיא סלפטר דנציגר, יצואנית פרחים מצליחה, שדרכה לא תמיד הייתה סוגה בשושנים. את הטיול בין החממות הם הגו בקורונה, עת שותקה בורסת הפרחים בהולנד ולאוקי לא היה למי למכור את הכלניות המיוחדות שטיפח בחממות.

הסיור מתחיל במושב זכריה, גולש לחממות הירקות והפרחים, שם עוצרים לכרסם פלפלון סוויטי כתום, להתבשם מניחוח בזיליקום לימוני ולנגוס בלוביה תאילנדית פריכה. אוקי מופקד על ההסברים החקלאיים, וליהיא משבצת בטיול את סיפורה האישי ואנקדוטות מרתקות כמו שער החליפין של אדמוניות ישראליות.

הכלים חוצים את הכביש בטור צייתני, מציצים במערת קולומבריום המוסתרת בסבך אלת המסטיק ושיחי סברס קוצני, ומטפסים לגובה 300 מטר. התצפית בשקיעה מחסירה פעימה. בערב בו הראות טובה, מרחיקים לראות עד הים, ומן העבר השני רואים את תפארתו של פארק בריטניה נמשח בצבעי כתום לוהבים.

איזי ריידר עמק האלה - 050-9919932

סיור שקיעה ונוף באיזי ריידרים / צילום: ליהיא סלפטר דנציגר
 סיור שקיעה ונוף באיזי ריידרים / צילום: ליהיא סלפטר דנציגר

20:00 | השוק הסודי של העמק

שרשרת נורות צבעוניות, ריחות מגרים של מעשנת בשר וקולות עולזים מסמנים לנו את הדרך אל שוק הלילה של עמק האלה. שוק קהילתי-מקומי של קיץ. על השוק מנצחת אורלי לוק, אישה מפולפלת וצבעונית.

את שוק הלילה היא הקימה כדי לשמח את תושבי העמק בתקופת המגפה, כשתריסי העסקים היו מוגפים, וכמובן כדי לתת במה לאמנים, יוצרים וחקלאים מהסביבה. ראשית ולפני שסוקרים את שלל הדוכנים, יש ליטול כוס יין מיקבי עמק האלה המארחים את השוק, ומיד לאחר מכן לעמוד בתור לעגלת המעשנה. גם הצמחונים ימצאו כאן מה לאכול (צ'יפס הולנדי נפלא ותבשיל כרוב אדום מפולפל), אבל קרניבורים מושבעים יעלוזו לטעמו המצוין של חזה הבקר המעושן העשוי לעילא.

אפשר לתפוס מקום מול במת ההופעות ולהאזין לזמרות וזמרים מוכשרים, לטייל בין דוכני הקוסמטיקה הטבעית, התכשיטים, הירקות והליקרים של קיבוץ רמת רחל.

קיבוץ נתיב הל"ה, ימי חמישי עד סוף אוגוסט החל מ-19:00 בערב. כשר