דריכות בשווקים לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב: זה מה שצופים הכלכלנים המובילים בעולם

בשווקים דרוכים לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן האמריקאי ומקווים לירידה בשיעור האינפלציה השנתי כפי שמעריכות התחזיות • כלכלנים בכירים מזכירים כי יש נתונים נוספים הטמונים במדד שיש להם נטייה לצבוע את התמונה בצבעים אחרים - ואף לטלטל את השווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Kevin Wolf
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Kevin Wolf

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי בארצות הברית יתפרסם היום (ד') ב-15:30 שעון ישראל, ובשווקים מצפים לראות שהאינפלציה פחתה מ-9.1% בחודש יוני ל-8.7%. עדיין מדובר בנתון גבוה מבחינה היסטורית, אך נדמה שהמגמה מתקדמת בכיוון הנכון. אלא שלא כולם מסכימים. 

מקרה המבחן הבריטי: שש העלאות ריבית לא עזרו למתן את האינפלציה | ניתוח
התחזית של בית ההשקעות בלקרוק: "האופטימיות לא במקום" 
הצעת החוק להורדת האינפלציה עברה בסנאט. מה מסתתר בתוכה 
ארה"ב: דוח התעסוקה מותיר את מדיניות העלאת הריבית של הפד בנתיב האגרסיבי 

"נראה שהשווקים מצפים כעת שהתכווצות הכלכלה ברבעונים האחרונים תגרום לירידת שיעורי האינפלציה", כתבו השבוע אנליסטים מבית ההשקעות בלקרוק. "אנחנו לא חושבים ש'נחיתה רכה' כזו צפויה במדיניות מאקרו הפכפכה, שמעוצבת על ידי אילוצי ייצור. בנקים מרכזיים יצטרכו לגרור את הכלכלה למיתון עמוק אם הם באמת רוצים לבלום את האינפלציה של היום - או לחיות עם אינפלציה גבוהה יותר. אנחנו חושבים שהם יאמצו את האופציה השנייה בסופו של דבר, אבל הם עדיין לא מוכנים לשנות כיוון".

ישנו עוד גורם אחד שיש לקחת בחשבון. מדד הליבה של המחירים לצרכן, שלא כלולות בו עלויות המזון והאנרגיה ההפכפכות, והוא דווקא צפוי לטפס. ביוני הגיע המדד לקצב שנתי של 5.9%, והערכות קונצנזוס האנליסטים בוול סטריט הן שהוא יגיע ביולי ל-6.1%. בבלקרוק צופים כי מדד הליבה יהיה אף גבוה יותר, 6.2%, וגם צמד אנליסטים של גולדמן זאקס מזהירים שתמונת האינפלציה בארה"ב בטווח הקרוב "ככל הנראה תישאר גבוהה בצורה לא נוחה".

עלייה של מדד הליבה של המחירים לצרכן תהיה משמעותית, מכיוון ששיעור הליבה מהווה שיקוף של המגמה הבסיסית האמיתית של האינפלציה. במקביל, עלייה בשיעור זה עשויה לנפץ את התקוות שנפוצו בשווקים הפיננסיים בחודש האחרון - שעליות המחירים הגיעו לשיא.

השווקים הראו אופטימיות בשבועות האחרונים

סימנים לציפיות של השוק הפיננסי לכך שהאינפלציה צפויה להירגע נמצאים בשפע: שוק המניות בארה"ב עלה מהשפל שלו באמצע יוני, על אף הירידות של הימים האחרונים. לצד זאת, תשואות האג"ח האמריקאיות לטווח הבינוני והארוך ירדו מהשיאים שלהן ביוני.

עוד יש לקחת בחשבון את שוק המטבעות שעובד מסביב לשעון, שם הדולר נותר רגיש להפתעות הנתונים בארה"ב. "השוק צריך להחליט אם כותרת על האטה חשובה יותר מליבה דביקה וחזקה", אמרו האסטרטגים של TD Securities, כפי שפורסם ב-Market Watch.

הכלכלנים אומרים שחשוב שהפדרל ריזרב יחזה בנתונים שמאשרים שהאינפלציה פוחתת. אבל יחד עם זאת, מדובר רק בדו"ח אחד, והפד יהיה מוכרח לקחת בחשבון גם את דו"ח התעסוקה הבא שיתפרסם החודש ואת מדד המחירים לצרכן של אוגוסט, לפני שהוא יעלה שוב את הריבית בספטמבר.