הקצב הגבוה במערב: הצמיחה בישראל זינקה ב-6.8% ברבעון השני

לעומת הרבעון השני של השנה שעברה, מדובר בקצב צמיחה של 7.4% • ברקע: עדכון אומדני המדידה של הלמ"ס של נתוני החשבונאות הלאומיים • הצריכה הפרטית לנפש עלתה ברבעון השני של השנה ב-8% בחישוב שנתי לעומת הרבעון הראשון של השנה • יחד עם מדד יולי שהפתיע לרעה, גברו הסיכויים להעלאת ריבית אגרסיבית מצד בנק ישראל בשבוע הבא

בלמ''ס תולים את נתוני הצמיחה החזקים בחזרה לשגרה ברבעון השני / צילום: שלומי יוסף
בלמ''ס תולים את נתוני הצמיחה החזקים בחזרה לשגרה ברבעון השני / צילום: שלומי יוסף

המשק הישראלי רשם צמיחה פנומנלית של 6.8% ברבעון השני של 2022 לעומת הרבעון הראשון של השנה - כך עולה מנתוני החשבונאות הלאומיים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתוני הצמיחה החזקים באים בניגוד לתחזיות בשוק שצפו דווקא האטה, ובהמשך להתכווצות התוצר ברבעון הראשון של השנה - נתון שעודכן מטה מהתכווצות של 1.9% להתכווצות חדה יותר של 2.7%. 

מדד יולי טרף את הקלפים: לבנק ישראל אין הרבה ברירות מלבד העלאת ריבית אגרסיבית | פרשנות
תחזיות קודרות וסימנים מדאיגים מהעולם: האם הכלכלה הישראלית בדרך למיתון 

בלמ"ס תולים את נתוני הצמיחה החזקים בחזרה לשגרה ברבעון השני, כך שענפי האירוח, ההסעדה ושירותי ההובלה האווירית, כמו גם שירותי התיירות הנכנסת - הם אלה שתרמו בצורה משמעותית לעליית התוצר ברבעון השני.

בהשוואה לרבעון השני של 2021, המשק הישראלי צמח ב-7.4% - קצב הצמיחה הגבוה ביותר מבין מדינות המערב, לפי נתוני ה-OECD, מעל פורטוגל (6.9%), ספרד (6.3%), קנדה (4.8%), ארה"ב (1.6%) וגרמניה (1.5%). 

גברו הסיכויים להעלאת ריבית חדה מהצפוי 

אם מחברים את נתוני האינפלציה המפתיעים לרעה לחודש יולי שפורסמו אתמול (ב') והצביעו על חריגה של האינפלציה מתחום היעד ב-2.2% ושיקפו קצב אינפלציה שנתי של 5.2% - הרי שגברו הסיכויים להעלאת ריבית חדה מהצפוי מצד בנק ישראל בשבוע הבא. אם הערכות היו להעלאה של 0.5% - כעת לא מן הנמנע כי בנק ישראל ינקוט בהעלאה חדה יותר של 0.75%.

מנגד, העלאת ריבית תחזק עוד יותר את השקל, שרשם ייסוף מהיר של כ-8% מאז ההודעה האחרונה, כך שהדילמה של בנק ישראל קשה עוד יותר כעת.

בהסתכלות על נתוני הצמיחה החזקים, צריך לקחת בחשבון את עדכון נתוני החשבונאות הלאומיים שערכה הלמ"ס. הלמ"ס עדכנה את "רישום השקעות משרד הביטחון", אשר הוסיף לתוצר הגולמי. מה שנרשם קודם כ"צריכה ציבורית", יירשם כעת כ"השקעה". המשמעות היא שעל השקעות קיים פחת, שיצטרך להתווסף חשבונאית להוצאות הממשלה.

התוצר עלה בעקבות השינוי, אם כי לא בכל הסדרות, כך שבלמ"ס מסבירים כי לולא העדכונים, נתוני הצמיחה ברבעון השני היו דומים לאלה שאחרי העדכון. עם זאת, בלמ"ס טוענים בשיחה עם גלובס כי לא ניתן לפרק את ההשפעות של השינויים שנערכו בשל נתוני סודיות של משרד הביטחון. בלמ"ס שיפרו בנוסף את המודל לאמידת ההוצאה לשירותי דירות בבעלות, כאשר המודל החדש הביא לירידה ברמת הצריכה הפרטית של כ-1.1% בשנה.

 מודי שפריר , אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, אמר כי " הצמיחה החזקה ברבעון השני בשילוב עם העלייה החדה באינפלציה, ושוק העבודה 'ההדוק' מגבירים את הסיכויים כי בנק ישראל יעלה את הריבית בפגישה הקרובה אף ב-0.75%, חרף הייסוף החד בשער השקל. בצד הגורמים התומכים, מאידך, בהעלאה מתונה יותר (של 0.5%) נציין (כאמור) את הייסוף החד בשקל, את הציפייה להאטה ניכרת בסביבת האינפלציה (במיוחד אינפלציית ההיצע) לקראת שנת 2023, את הירידה החדה שנרשמה לאחרונה במדדי אמון הצרכנים והאינדיקטורים הראשוניים המצביעים על האטת הצמיחה ברבעון השלישי".

הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-8% 

בחזרה לנתוני הרבעון השני: התוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב-4.5% בחישוב שנתי. במחצית הראשונה של השנה עלה התוצר המקומי הגולמי ב-4.8% בחישוב שנתי לעומת המחצית הקודמת, לאחר עלייה של 12.5 במחצית השנייה של 2021 ועלייה של 6.2% במחצית הראשונה של 2021.

הצריכה הפרטית לנפש עלתה ברבעון השני של השנה ב-8% בחישוב שנתי לעומת הרבעון הראשון של השנה.

השינויים בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השני של 2022 משקפים עלייה של 4.3% בצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת).

ההוצאה למוצרים בני-קיימא למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) ירדה ברבעון השני של 2022 ב-0.9% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה עלתה ב-3.9%.

ההוצאה למוצרים בני-קיימא לנפש עלתה ב-18.7% בחישוב שנתי, וההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עלו ב- 28.0% בחישוב שנתי (6.4% בחישוב רבעוני).

ההוצאה לצריכה ציבורית עלתה ב-5% ברבעון השני בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה האזרחית עלתה ב-6.8% בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה ביטחונית ירדה ב-20.1% בחישוב שנתי (5.5% בחישוב רבעוני) ברבעון השני של 2022.

ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה) עלתה ברבעון השני ב-7.7% בחישוב שנתי. העלייה בהשקעה בנכסים קבועים משקפת עלייה של 48.6% בחישוב שנתי בהשקעה בכלי תחבורה יבשתיים (10.4% בחישוב רבעוני).

ההשקעה במכונות וציוד אחר (לא כולל ציוד ICT - ציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת) עלתה ב-6.4% בחישוב שנתי, וההשקעות בענפי ה-ICT עלו ב-7.2% בחישוב שנתי.

ההשקעה במוצרי קניין רוחני ירדה ב-7.9% בחישוב שנתי. ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-11.8% בחשוב שנתי, וההשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות עלתה ב-26.5% בחישוב שנתי (6.0% בחישוב רבעוני). 

יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-13.9%

יצוא הסחורות והשירותים (למעט יהלומים וחברות הזנק) עלה ברבעון השני של 2022 ב-13.9% בחישוב שנתי.

יצוא השירותים עלה ב-14.1% בחישוב שנתי, כאשר יצוא השירותים האחרים שאינו כולל תיירות וחברות הזנק עלה ב-4.8% בחישוב שנתי, ויצוא שירותי התיירות עלה בצורה משמעותית, אך עדיין נמוך מרמת ייצוא שירותי התיירות בשנת 2019.

סך יצוא הסחורות מענפי התעשייה למעט יהלומים עלה ברבעון השני של שנת 2022 ב-7.1% בחישוב שנתי. בנוסף, חלו ירידות ביצוא היהלומים וביצוא חברות ההזנק, כך שסך כל יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-10.3% בחישוב שנתי ברבעון השני של שנת 2022.