גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדקו חגורות: מניות תעשיית התעופה מחממות מנועים אחרי קיפאון הקורונה

שנתיים וחצי מהתפשטות הקורונה בכל רחבי העולם, ושוק התעופה ממריא מחדש, עם נתוני שיא שנוסקים אפילו מעבר לשנים שלפני פרוץ המגפה ● מה הופך את התחום למוקד משיכה למשקיעים למרות התנודתיות והאי ודאות הגלומות בו, ואילו מניות מעניינות להשקעה

מטוסים של Southwest Airlines, מהחברות הגדולות בארה''ב / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin
מטוסים של Southwest Airlines, מהחברות הגדולות בארה''ב / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמלי אופיס

אחד הענפים המדוברים ביותר כיום בעולם ההשקעות הוא ענף התעופה. המונח "תעשיית התעופה" עולה פעם אחר פעם בשיחות האנליסטים ויועצי ההשקעות, ורגע לפני שיהפוך למונח שגור, מעניין להבין כיצד התעשייה שספגה את המכה הכלכלית הקשה ביותר בתקופת במשבר הקורונה, מתאוששת במהירות שיא, ובחלקה אף הופכת לרווחית יותר מאשר בתקופה שלפני המגפה.

תעשיית הטיסות הייתה מהנפגעות המרכזיות במהלך מגפת הקורונה. ארגון חברות התעופה הבינלאומי, יאט"א, העריך כי חברות התעופה יפסידו יותר מ-300 מיליארד דולר בגלל סגירות השמיים הממושכות. לאור המצב חברות תעופה רבות נאלצו לקצץ דרמטית בהוצאות בשנתיים האחרונות, ספגו הפסדים קשים ומאגרי הנזילות שלהן התמודדו עם לחצים עצומים.

עם זאת, מאז שהשמיים החלו נפתחים, והמחסום הוסר מעל מרבית המדינות, תעשיית התעופה החלה להשתקם ולבנות את עצמה מחדש. תוך זמן לא רב התבררו ממדי הביקוש לטיסות בעקבות הסגרים הממושכים. וכשהביקוש עולה, המחירים מגיבים בהתאם והשחקנים בענף מגדילים רווחים.

כיום, שנתיים וחצי מפרוץ המגפה, חברות התעופה טומנות פוטנציאל גובר, ומשקיעים מזהים זאת ונוהרים אל התעשייה.

מדוע אם כן, למרות חוסר הוודאות הכלכלית, זה הזמן האידאלי להיחשף לתעשיית התעופה? 

התשובה לכך טמונה במודל ההשקעות בתעשיית התעופה, אשר מושתת על כמה אלמנטים מבוססים עובדתית שחשוב להבינם.

ראשית, ניידות היא מרכיב חיוני ובסיסי בקיום האנושי. תחבורה אווירית היא בגדר חובה על מנת להניע תעשיות וכלכלות בין יבשות, לספק גישה לסחורות ולשירותים. תעשיית התעופה מהווה רשת תחבורה גלובלית ללא תחליף או תחרות. סגירת השמיים במשבר הקורונה הביאה להפסדים רחבי היקף בתעשיות שלמות ולעיכובים דרמטיים בשרשראות האספקה, שמייצרים הפסדים לחברות עד היום.

שנית - התיירות. תעופה, הרבה מעבר לתחבורה יבשתית וימית, מבססת ומקיימת את ענף התיירות העולמי בכללותו, ואחרי שנתיים של מגפה וסגרים אנשים רוצים לצאת, להתרחק, לפרוץ את מגבלות התנועה ולנוע בחופשיות ברחבי העולם. כך גם הביקושים בענף התיירות עולים לשיאים חדשים, אחרי קיפאון ממושך.

מנועי הצמיחה של התעשייה מתחממים

ההזדמנויות שמגלמת תעשיית התעופה למשקיעים כיום, הן כמעט בלתי נדלות. החל מהשקעה בחברות תעופה בינלאומיות גדולות ובחברות קטנות ופנים-ארציות, דרך השקעות בחברות לחכירת מטוסים ועד לספקיות שירותים לענף התעופה, כולן מייצרות פוטנציאל רחב למשקיעים.

החל מהרגע שבו השמיים נפתחו, הביקוש לטיסות הולך וגדל מחודש לחודש ושובר שיאים של שנים. כך, למרות האינפלציה, אנליסטים חוזים כי הביקוש הבסיסי לטיסות ברחבי העולם ימשיך לגדול וחברות התעופה צפויות להתאושש ולצמוח עוד, ולכך כמה רציונלים.

ראשית, תעשיית התעופה מורכבת מחברות המציעות מגוון שירותי הובלה ונסיעות אווירית לצרכנים ומטענים. השירותים כוללים הובלת טיסות, ליסינג מטוסים, הזמנת מלונות, השכרת רכב ושירותי ניהול נסיעות. כל אלו מהווים מנועי הצמיחה של התעשייה העצומה הזו, וככל שהביקוש לתחומים אלו גדל, גדל פוטנציאל הרווח למשקיעים.

שנית, המניות נוסקות לשמיים. ארבע חברות תעופה גדולות ומובילות שולטות כיום בכ-80% מהשוק האמריקאי: Southwest Airlines , Delta Air Lines  .,American Airlines ו-United Airlines Holdings . אלו נתוני החברות נכון ל-23 במרץ 2022 :Southwest Airlines (סימול LUV), שווי שוק של 25.47 מיליארד דולר, Delta Air Lines, (DAL), שווי שוק: 23.25 מיליארד דולר, United Airlines Holdings  (UAL), שווי שוק: 13.49 מיליארד דולר, American Airlines Group, (AAL), שווי שוק: 10.54 מיליארד דולר.

באשר לדלתא איירליינס, זו רשמה רבעון שני רווחי וצופה להשיג יעדים של למעלה מ-7 דולר רווח למניה ותזרים מזומנים חופשי של 4 מיליארד דולר בשנת 2024. החברה המציעה שירותי טיסה לכמעט 370 יעדים בשש יבשות, חתמה לאחרונה על עסקת ענקית לרכישת 100 מטוסי בואינג בשווי של למעלה מ-13 מיליארד דולר, והמניה שלה שעלתה ב-6% סיפקה רוח גבית ליתר מניות חברות התעופה שנסקו אף הן אחריה: אמריקן איירליינס עם  1.73%, יונייטד איירליינס עם 1.73% וג'טבלו איירווייז (JBLU) שהוסיפה 2.12%.

 

יצרנית המטוסים בואינג התאוששה ממספר שנים קשות לאחר התרסקות מטוסים וביטולי הזמנות, ובנובמבר 2021 קיבלה אישור להמשיך לספק את מטוס ה-737 Max שלה וסיפקה מאז עשרות מטוסים. החודש עלתה מניית בואינג (BA) בכ-7% תוך שבוע, אחרי שעלתה ב-21% תוך חודש.

היצע בינלאומי ורב תחומי

מלבד מניות, ניתן גם לסחור בתעודות סל של רבות מחברות התעופה.

מחוץ לארה"ב ישנן כמה חברות תעופה שמושכות את עניין המשקיעים בשל יחס המחיר לרווח (P/E) שהוא נמוך ביותר, כלומר תשלום מופחת עבור כל דולר של רווח שנוצר:

Intelligent Airlines ( Gol) הברזילאית מספקת שירותי טיסות פנים וטיסות בינלאומיות בעלות נמוכה לנוסעים עסקיים ולפרטיים.  

Air Transport Services Group (ATSG) מספקת חכירת מטוסים, שירותי הובלה של מטענים ונוסעים, וכן שירותים קשורים לחברות אוויריות מקומיות וזרות. ברבעון הפיסקלי השני של 2022 (שהסתיים ב-31 במרץ 2022) הציגה עלייה של 22.7% ברווח הנקי ושל 29.2% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

Alaska Air Group (ALK), באמצעות החברות הבנות שלה Alaska Airlines ו-Horizon Air, מציעה שירותי תעופה עבור לקוחות ברחבי צפון אמריקה וקוסטה ריקה.

נזכיר גם כמה חברות לחכירת מטוסים המגלמות פוטנציאל רווח מפתה למשקיעים: 

Air Lease - ששווי השוק שלה 3.9 מיליארד דולר והיא בעלת צבר עצום של מטוסים. מומחים מעריכים כי מנייתה צפויה לזנק ביותר מ-13% השנה עם מכירות שיצמחו בכמעט 20%.

ATSG היא גם שחקנית לוגיסטית עם צי של יותר מ-100 מטוסים ששווי השוק שלה 2.2 מיליארד דולר. מומחים מעריכים צמיחה בהכנסותיה של 16% השנה ועוד 10% בשנת הכספים 2023.

ישנו גם מדד ה-JETS העולמי (JETS), שעוקב אחר סקטור התעופה ומכיל בתוכו את כל מניות יצרניות המטוסים, חברות התעופה, חברות התיירות והמלונאות, והוא כבר לא רחוק מהרמה שבה נסחר לפני הקורונה.

גם בישראל ניכרת התאוששות בביצועי החברות

מנתוני רשות שדות התעופה, מתחילת השנה ועד לסוף יולי עמדה תנועת הנוסעים בנתב"ג על 9.4 מיליון. מומחים מעריכים כי מחירי הטיסות צפויים לזנק ביותר מ-8% בטווח הקרוב.

אל על היא החברה הישראלית שהטיסה את מספר הנוסעים הגדול ביותר ביולי והיא בעלת נתח של 21% מתנועת הנוסעים. במחצית הראשונה של השנה, אל על הטיסה יותר מ-2 מיליון נוסעים. ישראייר הטיסה מתחילת השנה 412 אלף נוסעים שהיוו כ-4.4% מכלל תנועת הנוסעים וארקיע הטיסה כ-330 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות - 3.5% מכלל תנועת הנוסעים.

ההתאוששות משתקפת היטב בזינוק השווי של החברות הישראליות ובמניותיהן. כך למשל, אל על סיכמה רבעון שני עם רווח תפעולי תזרימי (EBITDAR) של 64 מיליון דולר ורווח נקי של כ-100 מיליון דולר, ועקב כך המניה שלה (ELAL) עלתה משקפת שווי חברה של כ-678 מיליון שקל, אחרי שהשלימה זינוק של כ-86% מתחילת השנה. 

מניית ישראייר זינקה ב-16% מאז הנפקתה בבורסה בת"א השנה ועד סוף חודש יוני.  

כמובן שההזדמנות שנפתחה במניות הענף  כרוכה גם בסיכון גבוה, בשל התנודתיות הגבוהה בתעשיית התעופה. אולם הן בהחלט יכולות לשמש מרכיב חזק בתיק השקעות מגוון ומבוזר.

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמילי אופיס. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו.

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו