התאחדות יועצי המשכנתאות על הריבית: "ההחזר החודשי עולה"

לפי בדיקת התאחדות יועצי המשכנתאות, לאחר העלאת ריבית בנק ישראל ההחזר של משכנתה ממוצעת של מיליון שקל ל-25 שנה יעלה בכ-177 שקל בחודש ובכ-53 אלף שקל בתקופה כולה • לפי ההתאחדות, "הריבית עולה, האינפלציה מזנקת והבנקים מנצלים את המצב כדי להגדיל את רווחיהם על חשבון הציבור"

משכנתאות / צילום: Shutterstock
משכנתאות / צילום: Shutterstock

לוקחי המשכנתאות ישלמו החזרים גדולים. על פי הבדיקה של התאחדות יועצי המשכנתאות העלאת הריבית בשיעור של 0.75% בריבית בנק ישראל תביא לעלייה של כ-177 שקל בהחזר החודשי של משכנתה ממוצעת של מיליון שקל ל-25 שנה, וכ-53 אלף שקל בעלות הכוללת במשכנתה. בסך הכל עלה ההחזר החודשי מעל משכנתה זו ב-432 שקל לחודש. ואולם בהתאחדות מציינים, כי הבנקים מנצלים את המצב, מעלים את המרווחים, והמשמעות היא שמי שלוקח היום משכנתה - משלם מעבר להעלאות הריבית האחרונות.

● בנק ישראל הקפיץ את הריבית ב-0.75% - השיעור החד זה 20 שנה

העלאת המרווחים באה לידי ביטוי בעבודה, שההשוואה שערכו אנשי ההתאחדות מתייחסת להלוואות קיימות. לעומת זאת בהלוואת חדשות העלייה גבוהה בהרבה. בהשוואה בין משכנתה ממוצעת מתחילת השנה, טרם העלאת הריבית הראשונה למשכנתה ממוצעת היום - ישנה עליה של 863 שקל בהחזר החודשי, ועליה של כ-260 אלף שקל בעלות הכוללת. העלייה של הריבית המשוכללת על כל מסלולי המשכנתה עלה מתחילת השנה ב-1.71%. מ-2.18% בתחילת השנה ל-3.88% היום.

מה המשמעות? בהתאחדות מציינים, כי הגידול בהחזר החודשי מרחיק זוגות צעירים מהחלום שלהם לדירה בבעלותם. כך לדוגמה זוג עם הכנסה פנויה של 12 אלף שקל, היה זכאי בעבר הלא רחוק למשכנתא של מיליון שקל, כיום בתנאים החדשים זוג כזה יכול לקבל מקסימום משכנתא של 850 אלף שקל, נתון שמשמעותו בנוסף לעליה במחירי הדירות, יציאה ממעגל רוכשי הדירות בישראל.

בהתאחדות מסבירים את העלייה החדה בהחזר החודשי, בין היתר, משום שבנוסף לעליית ריבית הפריים, עלתה גם הריבית הקבועה והריבית המשתנה, ובנוסף הבנקים העלו את המרווחים וייקרו את הריבית על מסלול הפריים ב0.2% מעבר להעלאת ריבית בנק ישראל. "בנק ישראל, כרגולטור צריך לשמור לא רק על יציבות הבנקים אלא גם על ציבור הלווים. בנק ישראל צריך לאפשר להאריך את ההלוואות ללא מחזור המשכנתה ולאפשר כך להקטין את ההחזר החודשי ובנוסף, לאפשר בהקדם את הוספת עלויות מדד תשומות הבניה לתוך המשכנתא על מנת לצמצמם את הסיכון של הלווים שנאלצים לקחת הלוואות פרטיות שם הריבית וההחזר החודשי גבוהים בהרבה", אומרים בהתאחדות.