ריבית בנק ישראל | בדיקת גלובס

עוד אלפי שקלים בשנה: בכמה תתייקר המשכנתה שלכם בעקבות העלאת הריבית?

העלאת ריבית בנק ישראל, במקביל לזינוק בקצב השנתי של האינפלציה, תקפיץ את ההחזר החודשי במשכנתאות בשני מסלולים: קבועה צמודה ומשתנה כל 5 שנים צמודה • המשמעות: תוספת החזר חודשי של כמה מאות שקלים

משכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
משכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל העלה את הריבית ב־0.75%, ודבר זה יעלה שוב את ההחזר החודשי על המשכנתאות במסלול צמוד הפריים. זוהי לא כל התמונה: ההחזר החודשי על המשכנתאות מתייקר גם בשל האינפלציה שמזנקת ועומדת על 5.2% בקצב שנתי.

האינפלציה משפיעה על שני מסלולים: קבועה צמודה, ומשתנה כל 5 שנים צמודה. אם ניקח לדוגמה משכנתה של מיליון שקלים מהם 330 אלף שקל בריבית פריים מינוס 0.4%, ל־25 שנה, בתחילת השנה לפני ההעלאות, ההחזר החודשי על המסלול עמד על 1,229 שקלים, וההחזר הכולל על 368.7 אלף שקלים. כעת אחרי העלאה נוספת של 0.75% ההחזר החודשי יעמוד על 1,582 שקלים, וההחזר הכולל על 474.6 אלף שקלים.

השפעה הרסנית לאורך זמן

אם ניקח את מסלול הריבית המשתנה הצמודה בריבית של 2.5% לתקופת זמן זו, באינפלציה אפסית ההחזר החודשי עומד על 1,479 שקלים, וההחזר הכולל על 449.1 אלף שקלים, ובקצב אינפלציה שנתי של 5.2% ההחזר עולה במעט ל- 1,504 שקלים, אך ההחזר הכולל מזנק ל־922.6 אלף שקלים. ההשפעה של הצמדת המדד לטווח הרחוק מייקרת את קרן ההלוואה בצורה ניכרת. נתון זה ממחיש את ההשפעה ההרסנית של אינפלציה בשיעור גבוה לתקופת זמן ארוכה. בסך הכל, במשכנתה כזו כשהיתרה נלקחה בריבית קבועה לא צמודה, בגינה ההחזר החודשי איננו משתנה, מדובר על עלייה של כ-400 שקלים להחזר החודשי, עלייה משמעותית בסל ההוצאות של משק הבית .

זוהי ההשפעה על משכנתאות קיימות - כלומר, ללקוחות אשר כבר נטלו את המשכנתה וכעת הם מתמודדים עם שינויים במנגנוני ההצמדה על ההחזר החודשי. עם זאת, לעליות הריבית במשק ולמדד, יש השפעה גם על המשכנתאות החדשות, ובמקרה זה ההשפעה היא לאורך כל המסלולים. הסיבה: הבנקים מתמחרים את הריביות ביתר המסלולים כמרווח על הריבית של בנק ישראל, כאשר היא עולה, עולות הריביות ההתחלתיות בכל המסלולים, בהתאם למרווח של תמחור הסיכונים ביחס אליה. בהקשר זה, אנו רואים עלייה חדה מאוד שביצעו הבנקים בריבית המשכנתאות למשכנתאות חדשות מתחילת השנה, כאשר ביולי הריבית הממוצעת במגזר השקלי עומדת על 3.49%, לאחר שבינואר היא עמדה על 2.29%. כלומר, הריבית השלימה זינוק של אחוז שלם מתחילת השנה. במגזר הצמוד העלייה חדה גם כן, והריבית הממוצעת עומדת על 3.04%, לאחר שבחודש ינואר היא עמדה על 1.99%.

הזינוק החד ביותר במגזר השקלי הוא למשכנתאות שנלקחות בין חמש לעשר שנים, שם עלתה הריבית ל־4.24%, כאשר מתחילת השנה היא עמדה על 2.53%, סך עלייה של 1.71%. הסיבה לכך שאנו רואים זינוק גבוה יחסית בטווח זמן זה, היא שזהו הטווח שמאפיין את המשכנתאות ללא מטרה במשכון דירת מגורים, שהריביות שלהן גבוהות יותר מאשר הריביות למשכנתאות המשמשות לרכישת נכס.

המשכנתאות ללא מטרה במשכון דירת מגורים היוו בחמש השנים האחרונות הלוואות לשלל צרכים, בהם רכישת דירה נוספת (עד שהפרקטיקה נאסרה על־ידי בנק ישראל), מיחזורי הלוואות צרכניות ואף מימון זול לצורך מינוף להשקעה בשוק ההון ובהשקעות אלטרנטיביות. כעת, הכסף הזול שישמש לכל אלה הולך ומתייקר בצורה חדה .

ההחזר עוד יתייקר

זהו הזינוק בריבית ההתחלתית לנוטלי המשכנתאות החדשות, שבהמשך יתייקרו בהתאם למסלול אליו הן צמודות. כלומר, החלק במסלול הפריים יתייקר בהתאם להעלאות ריבית בנק ישראל. החלקים הצמודים למדד יתייקרו בהתאם לקצב עליית האינפלציה. חשוב מאוד כשנוטלים משכנתה כעת לקחת בחשבון שכבר השנה ההחזר החודשי צפוי להתייקר בהתאם למסלולים ולבסיסי ההצמדה שנבחרו .