ב-icapital מאמינים: "לאחר הפיק של השוק הסחיר - מגיעות התשואות הגבוהות בהשקעות הפרטיות"

חברת הפינטק הבינלאומית icapital תאפשר לבנק לאומי לייעץ ללקוחותיו על השקעות אלטרנטיביות • מנהל הפעילות הבינלאומית שלה, מרקו ביזוזרו, מסביר מדוע חשוב להשקיע בחברות פרטיות לפני שהן הופכות לציבוריות

מרקו ביזארו / צילום: אדיבות Icapital
מרקו ביזארו / צילום: אדיבות Icapital

שוק ההשקעות הפרטיות מנהל נכון להיום יותר מ-11 טריליון דולר בקרנות פרייבט אקוויטי, השקעות בנדל"ן ובמוצרי השקעה מובנים (סטרקצ'ר). על פי התחזיות עד סוף השנה הסכום הזה כבר צפוי להגיע ל-13 טריליון דולר, אולם הרוב המוחלט של ההשקעות, למעלה מ-90%, מבוצעות על-ידי הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור.

הסיבה לכך היא מכשולים רבים שמנעו ממשקיעים פרטיים להיכנס לשוק הפרטי, החל מרף כניסה גבוה של 5-10 מיליון דולר רק כדי להשקיע בפרייבט אקוויטי, לצד בעיה של נגישות ורישום, ועד למחסור בשקיפות ודיווח והיעדר מחקר.

מי שמנסה לנטרל את המכשולים הללו היא חברת הפינטק האמריקאית icapital, הפועלת מאז 2013 בתחום ההשקעה בקרנות גידור עבור לקוחות כשירים (שבידיהם יותר מ-12 מיליון שקל כהון פנוי), וכפי שפורסם לראשונה בגלובס חתמה בחודש יוני על הסכם עם בנק לאומי, שיאפשר ללקוחות הבנק, לראשונה בישראל, להשתמש בפלטפורמה שפיתחה ומשמשת כ-Market Place של קרנות המשתייכות לגופי הניהול המובילים בעולם.

"המשימה שלנו היא לאפשר גישה לשוק הפרטי עבור משקיעים פרטיים ואנחנו עושים זאת על-ידי שיתופי פעולה עם בנקים ופמילי אופיס", אומר מרקו ביזוזרו, מנהל הפעילות הבינלאומית של icapital, בראיון לגלובס. "מה שאנחנו עושים הוא לפשט באמצעות טכנולוגיה הנוגעת לכל שרשרת ההשקעה את הגישה לאותן השקעות, להעלים את המכשולים ולהפוך את ההשקעה לקלה עבור היועצים והלקוחות".

החברה הבינלאומית נכנסת לארץ דרך iFunds, חברת בת של אלטשולר שחם, בראשות דני צוקרמן, משה ויינגרטן ולימור אופז-רצון. בכל רגע נתון מציעה הפלטפורמה בין 30 ל-50 מוצרי השקעה, החל מקרנות פרייבט אקוויטי, קרנות הלוואות מזנין, ועד נדל"ן ועוד. מעבר להיצע, על פי הסיכום עם לאומי, רף הכניסה להשקעה יהיה נמוך יחסית - 100 אלף דולר.

המצב הנוכחי מייצר הזדמנויות

העולם כולו מתמודד כעת עם אינפלציה דוהרת והבנקים המרכזיים מנסים לייצר לה פתרונות. רק השבוע העלה בנק ישראל את הריבית בפעם הרביעית השנה, לכדי 2%. ביזוזרו מאמין כי המצב המאקרו כלכלי מייצר לא מעט הזדמנויות.

"באופן היסטורי קרנות פרייבט אקוויטי הראו תיקון גדול יותר בשווקים יורדים. כשמסתכלים על המספרים, שנה-שנתיים אחרי הפיק של השוק הציבורי תמיד רואים את התשואות הגבוהות ביותר של ההשקעות הפרטיות. ראינו את זה אחרי הדוט.קום בתחילת שנות ה-2000 ואחרי המשבר של 2008, אז השקעות בקרנות האלה יכולות להיות אטרקטיביות מאוד עכשיו", הוא אומר.

ביזוזרו מוסיף כי בשנים האחרונות השוק הפרטי הגיע לנתח שוק שאי אפשר להתעלם ממנו. "יש שלוש סיבות עיקריות מדוע נוצר הפוקוס על השקעות אלה. ראשית, בלי שוק פרטי ופרייבט אקוויטי המשקיע מגיע רק לפלח קטן משוק ההון כי יש הרבה יותר חברות פרטיות מאשר חברות ציבוריות. מספר החברות הציבוריות המדורגות ירד מאוד ב-20 השנים האחרונות והיום יש 30% פחות חברות ציבוריות מאשר לפני 20 שנה. באותה תקופה מספר החברות שבהן השקיעו קרנות פרייבט אקוויטי גדל פי 20. אז יש הזדמנויות כל כך רבות שאי אפשר להתעלם מהן.

 
  

"הסיבה השנייה היא שחברות נשארות פרטיות זמן רב יותר והופכות לציבוריות בשלב מאוחר של החיים שלהן. לפני 20 שנה בממוצע זה לקח 6 שנים והיום לוקח 13 עד 15 שנים בממוצע. המשמעות היא שהרבה מהערך נוצר כשהחברה היא פרטית ואם למשקיע פרטי אין גישה לשוק הפרטי הוא לא מרוויח מיצירת הערך הזו והיא נשארת למעשה רק בידי המשקיעים המוסדיים. הסיבה השלישית היא שהקשר בין השוק הציבורי לכלכלה הריאלית נחלש. אני תמיד לוקח כדוגמה את ה-S&P 500 ואפשר לראות ש-40% מהמשקל במדד הזה הוא חברות טכנולוגיה או 5 החברות הגדולות. זה אינו שיקוף של הכלכלה. השילוב של שלוש הסיבות הללו הופך את השוק הפרטי לעדיפות אסטרטגית כדי להבטיח שכולם מקבלים פורטפוליו מגוון".

כיצד אתה רואה את ישראל בכל הנוגע להשקעה בשוק הפרטי?
"ישראל היא חלק חשוב בהתרחבות הגלובלית שלנו. יש לה היסטוריה ארוכה ומוכחת בשוק הפרטי ואנחנו מאמינים שהציבור פה מכיר את ניהול הנכסים הפרטי. עם הטכנולוגיה שלנו והפתרונות שלנו נוכל להרחיב את הנגישות למוצרים האלו וזו הסיבה שבגינה אנחנו פה".

אתה רואה קרן ישראלית משתלבת בפלטפורמה?
"אנחנו מסתכלים על כל מיני דברים. נתחיל בהשקת הפלטפורמה ונפתח את זה".

 icapital

תחום עיסוק: פלטפורמה לייעוץ בהשקעות אלטרנטיביות. תציע קרנות מכל הסוגים דוגמת פרייבט אקוויטי, קרנות גידור, קרנות נדל"ן וקרנות חוב
היסטוריה: חברת הפינטק הוקמה בארה"ב בשנת 2013 , למטרת השקעה בקרנות
גידור עבור לקוחות כשירים. המפעילה שלה בישראל היא Ifund מבית אלטשולר
שחם
נתונים: הפלטפורמה משרתת השקעות בסך 130 מיליארד דולר בארה"ב,
אירופה, המזרח הרחוק ומעתה גם בישראל 

מרקו ביזוזרו

אישי: בן 53, נשוי +3
מקצועי: מנהל המחלקה הבינלאומית ב-icapital וחבר הוועד הפועל של החברה. בעברו מנכ"ל קבוצת ניהול העושר ב-UniCredit וחבר בהנהלת הקבוצה; ראש חטיבת ניהול עושר באירופה, המזרח התיון ואסיה בדויטשה בנק ומנכ"ל דויטשה בנק שוויץ; כיהן גם במועצות המנהלים של איגוד הבנקאים השוויצרי והמכון הפיננסי השוויצרי והיה סגן יו"ר איגוד הבנקים הזרים בשוויץ
עוד משהו: חובב סקי ורכיבה על אופניים