מה חושב לארי סאמרס על נאום יו"ר הפד שזעזע את וול סטריט

נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול בסוף השבוע הביא לירידות חדות בשווקים, כשרמז כי ייתכן והפד ימשיך ימשיך במדיניות העלאות הריבית האגרסיבית לאורך זמן ארוך מהמצופה • הרוח הגבית הגיעה מכיוון לא צפוי, כאשר לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר, הביע תמיכה במי שהיה לא פעם מושא לביקורתו

לארי סאמרס / צילום: איל יצהר
לארי סאמרס / צילום: איל יצהר

הבטחותיו של יו"ר הפדרל ריזרב להמשיך להילחם באינפלציה באמצעות העלאות ריבית - גם במחיר של "מעט כאב", כלשונו - הדהדו ברחבי וול סטריט בסוף שבוע והביאו לירידות חדות בשווקים. בנאום קצר של שישה עמודים, פאוול אותת כי ישנה אפשרות שהפד ימשיך עם מגמת העלאת הריבית שהוא נוקט בה, במטרה לבלום את האינפלציה. פאוול הדגיש כי החזרת האינפלציה ליעד של 2% היא "המיקוד הכללי של הבנק כרגע", למרות הנטל על הצרכנים והעסקים.

● הפד משנה כיוון במדיניות: 3 לקחים של פאוול מאינפלציות עבר

"בעוד שריביות גבוהות יותר, צמיחה איטית יותר ותנאי שוק עבודה רכים יותר יורידו את האינפלציה, הם גם יגרמו קצת כאב למשקי בית ועסקים", אמר פאוול. "אלה העלויות המצערות של הפחתת האינפלציה. אבל כישלון בהשבת יציבות המחירים פירושו כאב גדול בהרבה".

פאוול ציין שההסתכלות של הפד רחבה יותר מחודש או חודשיים הקרובים, והבנק המרכזי ימשיך לדחוף קדימה עד שהאינפלציה תרד קרוב יותר ליעדו לטווח ארוך של 2%. במבט אל העתיד, הוסיף פאוול כי "שיקום יציבות המחירים ידרוש ככל הנראה שמירה על מדיניות מגבילה למשך זמן מה. הנתונים ההיסטוריים מזהירים בתוקף מפני התרופפות מוקדמת של מדיניות".

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Graeme Jennings
 יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Graeme Jennings

"הצהרה של נחישות"

זמן קצר לאחר הנאום הגיעה תגובתו של לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר, שאמר ל-"בלומברג" כי יו"ר הפד "עשה את מה שהוא צריך לעשות", וכן שההבטחה של פאוול לרסן את האינפלציה הייתה "הצהרה של נחישות". עוד הוסיף סאמרס כי ברור שהעדיפות המוחלטת של הפד היא להאט את קצב האינפלציה, המהיר ביותר זה ארבעה עשורים.

הגיבוי שנתן סאמרס לפד וליו"ר פאוול עשויים להפתיע, משום שסאמרס - כלכלן ראשי לשעבר בבנק העולמי, מנהל המועצה הלאומית לכלכלה ושר האוצר האמריקאי לשעבר - מתח שוב ושוב ביקורת על הפד, על כך שלא הצליח לזהות את הזינוק האחרון באינפלציה ולאחר מכן על כך שפעל לאט מדי כדי להתמודד איתה.

לדוגמה, מוקדם יותר השבוע פורסם בניו יורק פוסט ביקורת של סאמרס על הבלבול שיוצר הפד כאשר הוא נמנע מהצהרות חד משמעיות, במקרה הזה בנוגע לעליית שיעור האבטלה כחלק מהמאבק באינפלציה: "המציאות היא שכנראה זה לא כל כך ריאלי לחשוב שהפד יכול להוריד את האינפלציה עד הסוף מבלי שהאבטלה תעלה - והם לא רוצים להכיר בכך", אמר סאמרס לפני שבוע. "זה כופה בלבול מסוים בכל ההצהרות שלהם".

המדדים בוול סטריט מגיבים בירידות

השווקים בארה"ב קיבלו את ההודעה של פאוול ביום שישי בצניחה של מניות, כאשר מדד הדאו ג'ונס סגר בירידות של יותר מ-1000 נקודות, לאחר ירידת האחוז היומית החריפה ביותר מאז מאי, בעקבות נאומו של היו"ר.  מדד הנאסד"ק, ביום הגרוע ביותר מאז חודש יוני, צנח ב-3.9%, S&P 500 נפל ב-3.4% ודאו ג'ונס איבד 3%. 

בתוך כך, ישנם סימנים להקלה בנטל האינפלציה בארה"ב. כך, מדד המחירים להוצאה לצריכה אישית, שנחשב לאחד ממדדי האינפלציה המועדפים של הפדרל ריזרב, עמד ביולי על קצב שנתי של 6.3% לעומת 6.8% ביוני. מבחינה חודשית, המדד, שמודד את העלייה הממוצעת במחירים בצריכה הפרטית בארה"ב, ירד ב-0.1% לעומת יוני. כך לפי נתוני הלשכה האמריקאית למחקר כלכלי.