ביקורת פתע של משרד הבריאות במפעל סנפרוסט: "טעון בחינה מחודשת ושיפורים"

משרד הבריאות ערך ביקורת פתע תברואתית במפעל סנפרוסט לאחר הריקול שבוצע בעקבות ממצאים של גופים זרים במספר שקיות של שעועית ירוקה  • לפי הביקורת, תוכנית בטיחות המזון והבקרה העצמית של המפעל טעונה בחינה מחודשת ושיפורים • בסנפרוסט הודיעו על הקמת ועדת בדיקה מקצועית בראשות פרופ' רוני גמזו

מפעל סנפרוסט במגדל העמק / צילום: בר - אל
מפעל סנפרוסט במגדל העמק / צילום: בר - אל

בעקבות הריקול בסנפרוסט בגלל ממצאים של גופים זרים, ביניהם ראש עכבר ופיסת נחש שנמצאו במספר שקיות של שעועית ירוקה של חברת הירקות הקפואים שבבעלות תנובה, ערך משרד הבריאות ביקורת פתע תברואתית וטכנולוגית במפעל סנפרוסט.

ארבעה חודשים אחרי הריקול: משרד הבריאות מאשר לשטראוס לחזור בהדרגה לפעילות 

לדברי המשרד, במהלך הביקורת נבחנו ונבדקו תהליכי הייצור והאריזה במפעל לרבות תיעוד ומסמכים. ניתן דגש על האמצעים האמורים להפחית ולטפל בהמצאות ונוכחות גופים זרים מן החי במוצרים. במהלך הביקורת עלו ממצאים ונקודות לשיפור לכל אורך שרשרת התהליך שעברו למפעל בכתב להתייחסות ולטיפול.

בביקורת מצאו שתוכנית בטיחות המזון והבקרה העצמית של המפעל טעונה בחינה מחודשת ושיפורים, החל משלבי המיון והימנעות מהימצאות של גופים זרים במוצרים. כמו כן נמצא ששלבי המיון למניעת נוכחות גופים זרים במוצרים טעונים תגבור של עובדי בקרה ממיינים בכל השלבים, החל משלב האיסוף של התוצרת בשדה ולכל אורך שלבי הייצור. בנוסף בנוהל התלונות של המפעל כתוב שאוספים כל ממצא מהחי שמתגלה בעקבות תלונה, כאשר בפועל לא מתבצע איסוף של כל ממצא אלא רק ממצאים שהוגדרו במפעל. לפי משרד הבריאות, על המפעל לחדד את נוהל התלונות.

לפי מסקנות הביקורת, על סנפרוסט להמשיך לפעול בכל הרמות ובכל המישורים החל משלב הגידול בשדה ועד שלב תיעדוף רכישת ממיינת אופטית נוספת למפעל האריזה, וזאת על מנת להמשיך ולפעול לצמצום והפחתה של המצאות גופים זרים במוצרים, ובכלל.

בסנפרוסט הודיעו על הקמת ועדת בדיקה מקצועית 

משרד הבריאות הורה לסנפרוסט, בנוסף לפעולות מתקנות ותגבור מערך המיון שבוצעו ברמה המיידית, להמשיך בתחקור האירועים וגורם השורש, לרבות ולאחר היוועצות עם גורמים ומומחים בינ"ל בתחום.

במקביל, הודיעו בסנפרוסט על הקמת ועדת בדיקה מקצועית לבחינת הליכי הייצור ואבטחת האיכות במפעל בראשות פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה.

הוועדה מונתה על ידי תנובה ולדבריה תכלול צוות של אנשי מקצוע חיצוניים ופנימיים מדיסציפלינות שונות, לרבות מומחה אבטחת איכות בינלאומי, טכנולוגי מזון בכירים, מנהל מחלבת אלון תבור לשעבר, מנהל מפעל סנפרוסט ועוד.

"בשבוע האחרון נקטה תנובה שורת פעולות מיידיות שהטמעתן כבר החלה בהמשך לביקורת שביצע משרד הבריאות, וזאת על מנת להבטיח חזרה לשיווק כלל מוצרי סנפרוסט בהקדם", נמסר מתנובה. "בין היתר בוצע איסוף וולונטרי של אריזות השעועית מהחנויות, וציבור הצרכנים הוזמן לקבל שוברי זיכוי על המוצרים שברשותו. במקביל החלה בדיקה חוזרת של כלל מוצרי השעועית במפעל שטרם יצאו לשיווק. החברה הודיעה עוד, כי לצד הכפלת כוח האדם במערך המיון הידני באופן מיידי, היא תרכוש ממיינות אופטיות נוספות בחודשים הקרובים.

"פרופ' גמזו הוא אחד המומחים הבולטים במערכת הבריאות והינו אוטוריטה בניהול תהליכים בארגונים גדולים. ניסיונו הרב, יושרו ועצמאותו המקצועית יסייעו לנו להמשיך ולהשתפר ולעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום המזון. יחד עם פרופ' גמזו, שותפים בבדיקה בסנפרוסט גם מומחים בינלאומיים בתחום אבטחת איכות וחקלאות. אנו נעמיד לרשות המומחים את כל האמצעים הדרושים, במטרה לגבש תהליכי עבודה לחזרת המפעל לפעילות מלאה, תוך עמידה בכל דרישות משרד הבריאות, מזעור אירועי איכות ויישום תהליכי ייצור בטוחים".

בתגובה לביקורת שערך משרד הבריאות נמסר מתנובה כי "אנו מודים למשרד הבריאות ומברכים על כל ביקורת שתאפשר לנו להמשיך ולהשתפר. אנו לוקחים ברצינות את ממצאי הביקורת, וכבר התחלנו לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות לשיפור התהליכים במפעל".