פיקדון בבנק, נדל"ן או מניות: איפה כדאי להשקיע בימים של ריבית עולה?

ברקע העלאות הריבית והטלטלה בשווקים, פיקדונות הבנקים מנסים להוות תחרות לאפיקים השונים • בינתיים, דווקא שוק האג"ח הופך לאלטרנטיבה • במה להשקיע ולמה כדאי לשים לב?

התשואה הגבוהה ביותר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
התשואה הגבוהה ביותר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העלאות הריבית בחודשים האחרונים מציבות מחדש את השאלה איפה ניתן לקבל את התשואה הגבוהה ביותר על הכסף שלכם. זאת, לאחר שנים שבהן ריבית בנק ישראל הייתה אפסית ופיקדונות בבנק לא היוו תחרות לאפיקי המניות והנדל"ן.

נדל"ן, מל"טים ועכשיו גם לוויינים: מסע הרכישות של פרנקל הגיע לחלל
מחיר העלייה בתוחלת החיים: יותר מ-2 מיליארד שקל נגרעו מרווחי ענף הביטוח ברבעון 

בנוסף, יש לזכור שפיקדון מבטיח תשואה, גם אם מינימלית, לעומת האפיקים האחרים בהם אפשר להפסיד את כספי הקרן. מנגד, גם האינפלציה בשנים הקודמות הייתה נמוכה, כך שהכסף נשחק משמעותית פחות בהשוואה למצב הנוכחי.

תשואה משכירות: 2.7% בממוצע בשנה

על פי בדיקה שהתפרסמה בשבוע שעבר במוסף הנדל"ן של גלובס, המבוססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב־2022 התשואה השנתית הממוצעת על השכרת דירה בישראל מגיעה ל־2.7%. לפני שנתיים התשואה הממוצעת על דירה הגיעה ל־3%; לפני 10 שנים היא עמדה על 3.4%, ולפני 20 שנה, בשנת 2002, היא הגיעה ל־4.6%.

 
  

הקיזוז בתשואה הוא תולדת עליות המחירים המהירות של הדירות לקנייה, לעומת העליות האיטיות יחסית בדמי השכירות. בשנת 2002 שוק הנדל"ן גם סבל מירידת מחירי הדירות, ולכן התשואה השוטפת הייתה גבוהה יותר.

חשוב לציין כי מדובר בתשואה מהשכרת דירה ללא חישוב עליית ערך הדירה, כ־18% בממוצע רק בשנה האחרונה. אם מכניסים גם אותה לתמונה, המספרים יהיו גבוהים בהרבה. בנוסף לכך, בקניית דירה ישנן עלויות נלוות רבות, לרבות הוצאות מימון, שבפועל מכווצות את התשואה.

פיקדון בבנק: עד 3% לשנה, עם כוכבית

הבנקים ספגו לאחרונה ביקורת על כך שעליית הריבית במשק לא התגלגלה לפיקדונות הלקוחות. הראשון להרים את הכפפה היה דיסקונט, שהודיע על העלאת הריבית על הפיקדונות ל־3% בשנה, ואחריו הצטרפו עוד בנקים. אבל יש כוכבית.

העלאת הריבית לרמה זו היא רק עבור פיקדון שנתי, והרי שבנק ישראל עוד לא אמר את המילה האחרונה וצפוי להמשיך להעלות את הריבית. כך למעשה ריבית של 3% אינה בהכרח ההשקעה המשתלמת ביותר. השאלה הגדולה היא האם הבנקים יתרגמו את העלאת הריבית גם לפיקדונות היומיים, השבועיים והחודשיים.

שוקי המניות: טלטלות חריפות

שוקי המניות סובלים מטלטלות חריפות בחודשים האחרונים. מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ־0.88%. בחמש השנים האחרונות, הניב מדד זה תשואה של כ־44% לפני מס. אם מסתכלים על תשואת המדד בעשור האחרון, הוא כמעט הכפיל את עצמו.

מדד הדגל של הבורסה האמריקאית, ה־S&P500 רשם מתחילת השנה תשואה שלילית של מעל ל־16%, אך במבט של 5 שנים לאחור רשם המדד תשואה של יותר מ־60%. במבט של עשור לאחור, התשואה כבר מתקרבת ל־300% לפני מס.

יש לזכור ששוק המניות נמצא בסיכון גבוה ואף מושפע מתנודות המט"ח. עם זאת, אפשר להיחשף למדדים מובילים דרך קרנות שקליות שמפחיתות מעט את הסיכון.

במה כדאי להתמקד, ולמה לשים לב לפני השקעה?

במה כדאי להשקיע? "זה משתנה בהתאם לכל משקיע ולא נכון להסתכל רק על התשואה. מה הצרכים זו השאלה", אומר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות.

בכל הקשור לריבית על הפיקדונות בבנקים, גרינפלד מציין כי "היא לא עלתה בצורה משמעותית, בטח לא בקצב של ריבית בנק ישראל, ועל כן קשה לומר שמדובר באלטרנטיבה לשוק ההון ולאפיקים אחרים. בסופו של דבר, ההחלטה היא תשואה מול סיכון, וברור שכשיש נכסים עם סיכון נמוך והתשואה הגלומה בהם קדימה עולה, שקלול ההשקעות משתנה".

אפיק נוסף שגרינפלד ממליץ לשים אליו לב הוא שוק האג"ח. "היום ניתן לבנות תיק אג"ח עם סיכון נמוך ותשואה שנתית של 3%־4%, וזה בהחלט אפיק מעניין. ככל שהתשואה בשוק האג"ח עולה שוק המניות יורד, כי הוא הופך להיות אלטרנטיבה.

"עם זאת, השוק מאזן את עצמו. זו לא רק שאלה של סיכון מול סיכוי, יש פה שאלה של תמחור. באופן היסטורי, שוק המניות עלה גם כשהריבית הייתה 5%. כיום, שוק האג"ח ושוק האג"ח הקונצרני מציגים תשואות אטרקטיביות. בשוק הנדל"ן, התשואות ירדו מאחר שעלות המשכנתאות עלתה ושכר הדירה לא עלה בקצב של עליות המחירים". נציין כי כשמדובר באג"ח, החזקה לפידיון מבטלת התנודתיות ויחסית מבטיחה תשואה, בהתאם לרמת הסיכון של המנפיק.

אפיק נוסף הוא השקעה דרך מק"מים וקרנות כספיות. אמנם הם מספקים פוטנציאל תשואות נמוך אך עדיין מדובר בפוטנציאל תשואה גבוה יותר משל פיקדונות ובסיכון יחסית נמוך. בנוסף, קיימים מכשירי חיסכון אחרים כגון קופות גמל להשקעה ופוליסות חיסכון, שמושקעים בשוקי ההון.