האם בקרוב ניאלץ לשלם לוואטסאפ ולאינסטגרם?

מטא (לשעבר פייסבוק) תקים חטיבה חדשה לבניית פיצ'רים בתשלום בשלוש אפליקציות מרכזיות: פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ • נכון לעתה לא ברור עדיין אילו תוספות בתשלום יושקו ומתי

וואטסאפ / צילום: Shutterstock
וואטסאפ / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר) מקימה חטיבה חדשה שתפקידה יהיה לזהות ולבנות פיצ'רים אפשריים למשתמשים, אך שיהיו בתשלום. על פי פרסום באתר The Verge, נשלח מזכר פנימי לעובדים בשבוע שעבר. החטיבה החדשה, שתיקרא "New Monetization Experiences", תבנה פיצ'רים בתשלום בשלוש האפליקציות החברתיות המרכזיות שלה, פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ.

בראש החטיבה תעמוד פראטיטי רייצ'ודהורי, שהייתה בעברה ראש חטיבת המחקר במטא.

בראיון ל-The Verge אמר סמנכ"ל המונטיזציה של מטא, ג'ון הגמן, כי החברה עדיין מחויבת להרחיב את עסקי המודעות שלה, וכי היא לא מתכננת לאפשר הסרת פרסומות עבור תשלום. "אני חושב שאנחנו רואים הזדמנויות לבנות סוגים חדשים של מוצרים, פיצ'רים וחוויות כדי שאנשים יהיו מוכנים לשלם עבורם ויתרגשו לקבל אותם", כך אמר. עם זאת, הוא סירב להרחיב על פיצ'רים בתשלום שנלקחים בחשבון.

כבר כיום יש פיצ'רים שונים שמשתמשים צריכים לשלם עבורם: מנהלי קבוצות יכולים לגבות תשלום עבור גישה לתוכן בלעדי, אינסטגרם גם הולכת בדרך הזו, ולגבי וואטסאפ - היא מחייבת עסקים מסוימים בכסף לחלק מהשירותים. אבל במטא הבינו שהם צריכים למצוא אפיק הכנסה נוסף אחרי המכה הקשה מאפל.

מטא היא במרכזה עסק פרסום, למעשה ההכנסות שלה מגיעות כמעט כולן מפרסומות. אבל את התוכניות הוורודות נפגעו בגלל אפל: המהלך הזה מגיע ברקע פגיעה קשה בעסקי הפרסום של החברה, זאת לאחר שאפל הכניסה שינויי פרטיות שהשפיעו על היכולת של פייסבוק לעקוב אחרי משתמשים מחוץ לרשת החברתית.

בטווח ארוך אמר הגמן בראיון כי מטא כן רואה בפיצ'רים בתשלום כחלק משמעותי יותר בעסק שלה. "באופן של חמש שנים, אני כן חושב שזה באמת יכול לעשות הבדל די משמעותי", אמר.

מטא כמובן לא לבד במהלך הזה, רשתות חברתיות אחרות בוחנות תכונות ופיצ'רים בתשלום כדי להרחיב את ההכנסות. הגמן התייחס גם לזה ואמר: "ברור שאנחנו שמים לב למה שקורה בתעשייה. אני חושב שיש מספר חברות שעשו דברים מעניינים בתחום הזה, שאני מקווה שנוכל ללמוד מהם ולחקות אותם לאורך זמן".

נכון לעכשיו, לא ברור מהדיווח ב-The Verge אילו פיצ'רים צפוים להגיע, אבל מטא צריכה זאת לאחר הפגיעה מאפל, שככל הנראה נגלה בזמן הקרוב.