איך הפכה "שר הטבעות" לסדרת הטלוויזיה הכי יקרה בהיסטוריה

סדרה אחת למשול בכולם: "שר הטבעות: טבעות הכוח" עלתה לאמזון כ-715 מיליון דולר • האם ההימור ישתלם?

"Lord of the rings: the rings of power" / צילום: Ben Rothstein, Prime Video
"Lord of the rings: the rings of power" / צילום: Ben Rothstein, Prime Video

אחרי מאבק ארוך על עיזבונו של ג'. ר. ר. טולקין (מחבר "ההוביט", "שר הטבעות" ו"הסילמריליון") מול האחים וורנר, נטפליקס ו-HBO, אמזון רכשה ב-2017 את זכויות הטלוויזיה של "שר הטבעות" תמורת 250 מיליון דולר. 

■ "שר הטבעות": הסדרה הכי יקרה בעולם מגיעה למסך 

אתמול (ו'), כחמש שנים אחרי הרכישה, אמזון העלתה את "שר הטבעות: טבעות הכוח", המבוססת על הדמויות, המקומות והמושגים שהמציא טולקין, אך לא על ספריו.

ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי העונה הראשונה של הסדרה, עם שמונה פרקים בלבד, עלתה לאמזון 715 מיליון דולר - עלותם של 5.1 מיליון מנויי פריים שנתיים, או חמישית מתקציב הביטחון של ניו זילנד, בה צולמה הסדרה. עם זאת, אלה רק 0.15% מההכנסות של אמזון לשנת 2021. במעמד רכישת הזכויות התחייבה אמזון להפיק חמש עונות בשווי של מיליארד דולר, אך נראה כי היא עוד תחרוג מהסכום הזה. 

כל פרק בסדרה עלה לאמזון בממוצע כ-89 מיליון דולר. לשם השוואה, העונה הרביעית בסדרת הטלוויזיה הפופולרית "דברים מוזרים" של נטפליקס, אחת מהפקות הטלוויזיה היקרות ביותר השנה, עלתה 270 מיליון דולר. כל פרק בעונה, שאורכה תשעה פרקים, עלה בממוצע כ-30 מיליון דולר.

"זה חייב להצליח. אין אפשרות אחרת"

עבור אמזון, זו ההזדמנות לתת לשירות הסטרימינג שלה את מה שהסדרה "טרנספרנט", שיצאה ב-2014, ואפילו להיטים עדכניים יותר כמו "רשימת החיסול", לא יכולים לספק: פרנצ'ייז שמוליד סדרות בת, מרצ'נדייז ושיח תרבותי כמו ש"משחקי הכס" הצליחה ליצור.

אבל "שר הטבעות: טבעות הכוח" היא הימור יקר, שמגיע שבועיים בלבד לאחר ש"בית הדרקון", סדרת פריקוול ל"משחקי הכס", עלתה לאוויר והגיעה למספרים מרשימים ב-HBO, ולא ברור אם התיאבון לסיפורי הארץ התיכונה יכול להתרחב מעבר למעריצים המושבעים.

מנהל בכיר לשעבר באולפני אמזון אמר ל"Insider" כי התוכנית עשויה להיות נקודת מבחן עבור האולפנים. "אם אנחנו לא יכולים לקחת את פיסת הקניין הרוחני הזו ולהצליח, למה אולפני אמזון בכלל קיימים? זה חייב להצליח. אין אפשרות אחרת".

"טבעות הכוח" מתרחשת אלפי שנים לפני האירועים המתוארים בספרים של טולקין (ובסרטים שהתבססו עליהם), עם דמויות אחרות וקו עלילה שונה. הצילומים התקיימו בניו זילנד במשך יותר משנה ותחת הגבלות הקורונה, והסדרה חוזרת לכמה מהנופים והמקומות שנראו בטרילוגיית סרטי "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון.

מאז ראה אור הספר הראשון בסדרה ב-1954, יותר מ-150 מיליון עותקים נמכרו ותורגמו לעשרות שפות. כתבי-עת מוקדשים לחקר שפות הארץ התיכונה, ופורסמו שלל רשימות שמות לתינוקות בהשראת כתביו של טולקין.

מייסד אמזון, ג'ף בזוס, מעריץ מושבע של טולקין בעצמו, ניסה לאחרונה להרגיע את המעריצים וטען כי ענקית המסחר האלקטרוני מפיקה את התוכנית לא רק עבור הכסף הגדול. "אני מקווה שנעשה צדק עבור עבודתו של טולקין", אמר למגזין "טיים" מוקדם יותר החודש.