גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלחץ הכלכלי בגדה והזעם הפלסטיני על אבו מאזן מערערים את היציבות הביטחונית

הכלכלה הפלסטינית, שלא השלימה את ההתאוששות מהקורונה, שוחקת עוד יותר את האמון באבו מאזן ומגבירה את המחאה הפנימית ● לכך מצטרפות ההפגנות של הפועלים העובדים בישראל המוחים על שינוי שיטת התשלום ● גורמי ביטחון מתריעים: התסיסה עלולה לעורר גל טרור

מחאת הפועלים הפלסטינים במחסום תרקומיא / צילום: זו הדרך
מחאת הפועלים הפלסטינים במחסום תרקומיא / צילום: זו הדרך

על עוצמת הקשר בין מצב הכלכלה הפלסטינית לגובה הלהבות בשטחים אפשר לקיים ויכוח. אבל כולם מסכימים שהקשר הזה קיים, וגם ישראל הרשמית שוזרת בין השניים כל העת.

רק בתחילת השבוע אמר ראש הממשלה יאיר לפיד כי "צה"ל והשב"כ פועלים בשבועות האחרונים כדי למנוע פעילויות טרור בשטחי ישראל... אנחנו נמשיך את המדיניות שאומרת - ממקומות שמהם יוצא טרור, נכביד את ידינו, גם במובן הכלכלי־אזרחי".

לפיד אף הוסיף כי במקומות שבהם נשמר השקט, ישראל תעשה מאמץ לאפשר שגרת חיים ולקדם את הכלכלה הפלסטינית. "במקביל, ישראל תבחן בחיוב את הגדלת מספר העובדים שיורשו לצאת מעזה עד ל־20 אלף עובדים, אבל שם זה יעצור. כל הגדלה נוספת של מספר העובדים תהיה מותנית בהחזרת הבנים שמוחזקים בעזה הביתה".

האזרח הפלסטיני נותר במדינת עולם שלישי

מתחילת השנה רואים בכוחות הביטחון עלייה חדה באירועי הטרור - מידויי אבנים בצירי התנועה העיקריים שהתרבו מאוד, ועד לפיגועי הירי, הדריסה והדקירה. השיא היה בגל הפיגועים בחורף, שבו נרצחו 19 ישראלים בתוך תחומי הקו הירוק. מצב ביטחוני זה אף הומחש בפיגוע הירי שהתרחש בתחילת השבוע בבקעה, בו נפצעו 6 בני אדם, 2 מהם קשה.

בקרב גורמי ההערכה בישראל מנסים לנתח את הסיבות לכך. לפי אחד מהחוקרים הביטחוניים העוסקים בנושא יש קשר הדוק, גם אם לא בלעדי, למצב הכלכלה הפלסטינית. לדבריו, שנות הקורונה נתנו מכה קשה לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון, וההתאוששות ממנה הייתה חלקית.

בדוחות הרבעוניים של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק העולמי על מצבה הנוכחי של הכלכלה הפלסטינית, מודגש מצבה הפיסקאלי העגום של הרשות הפלסטינית. בעוד שההוצאות בחמש השנים האחרונות נותרו קבועות למדי, סביב 17.5 מיליארד שקל, ההכנסות ירדו בחדות מ־16.6 מיליארד שקל ב־2016 ל־13.6 מיליארד שקל ב־2020, והתאוששו רק בחלקן ב־2021, עם עלייה ל־14.9 מיליארד שקל.

הפלסטינים תלויים לחלוטין בסיוע החוץ שהיקפו ירד ב־65%, מ־2.9 מיליארד שקל בשנת 2016 ל־1 מיליארד שקל בשנת 2021. בשנה זו ההוצאות היו גבוהות מההכנסות ביותר מ־15%, והגירעון התקציבי הגיע ל־5.3% מהתמ"ג הפלסטיני.

הנתונים הללו משפיעים על הציבור הן בקיצוצי שכר של עובדי המדינה, והן בהיעדר השקעות בתשתית, חינוך, דיור וכו'. אלו מותירים את האזרח הפלסטיני במדינת עולם שלישי עם הרבה מרירות שנצברת כלפי הרשות הפלסטינית, אבל לרוב מופנית כלפי ישראל.

השחיתות בקרב הבנים של אבו מאזן

חגי אטקס, חוקר הכלכלה הפלסטינית במרכז למחקרי ביטחון לאומי INSS, אומר כי מה שמעיד על אובדן מוחלט של האמון ברשות היא המחאה של הפועלים העובדים בישראל.

אלו מפגינים נגד המהלך של העברת כספי משכורותיהם דרך הבנקים ולא במזומן, כפי שהיה עד היום. חוסר האמון ברשות גורם לפועלים להתנגד למעבר האמור לסייע להם, הן במאבק בסחר בהיתרי העבודה, והן בהעברתם בין קבלנים שונים.

לפי אטקס, הצמיחה של הכלכלה הפלסטינית השנה הייתה סבירה אבל נבעה מגידול במסחר ומסי יבוא ולא מתעשייה או חקלאות. הוא מציין כי ההכנסות מישראל שוות ערך לכרבע מהתוצר הפלסטיני.

עוד סוגיה הקשורה בתעסוקה בישראל היא ההשלכות על המשכילים ברשות. "כשטייח בישראל מרוויח הרבה יותר מאיש צווארון לבן ברמאללה זה משפיע על מבנה החברה. בסופו של דבר העיקרון שלפיו ההשכלה האמורה להיות מנוע צמיחה לא באמת פועל, ומעמד המשכילים ברשות נפגע".

בשבוע שעבר שוחחתי עם אמג'ד - פועל פלסטיני מאיזור חברון העובד בישראל כבר שנים ושאלתי אותו על ההתנגדות להעברת הכסף דרך הבנקים. "אתם משתפים פעולה עם השחיתות של הרשות הפלסטינית, וגם האמריקאים. כל גרוש שנכנס לרשות הפלסטינית עובר למושחתים. מה הם עושים בשבילנו? כבישים? בתי ספר? כלום. זה הכל מכסף זר או מישראל, ומה שמגיע אליהם נכנס לכיסים. תראו את הוילות שהם בונים ברוואבי (עיר/רובע יוקרתי מדרום לרמאללה) והראש הכי מושחת - תראו על כמה כסף יושבים הבנים שלו".

דברים חריפים אלה חוזרים על עצמם באינספור שיחות, והם לחלוטין לא מופרכים - תחקירים של כלי תקשורת בינלאומיים לאורך השנים מבססים את התלונות. שלושה בנים היו ליו"ר הרשות, מחמוד עבאס. מאזן, שהעניק לאביו את כינויו הנפוץ, מת בשנת 2002 מהתקף לב. השניים הנוספים, יאסר וטארק, הם אנשי עסקים עשירים ולא רק בקנה מידה פלסטיני.

יאסר, הבן השני, בנה אימפריה עסקית הקשורה למדינות המפרץ. ב־1997 הגיע לרמאללה והקים חברות בתחומי המחשבים והתקשורת. סוכנות הידיעות 'רויטרס' מצאה כי מכרזים של סוכנות הסיוע האמריקאית לפיתוח בינלאומי, USAID, בשווי מיליוני דולרים ובמגוון רחב של תחומים, נופלים 'במקרה' לידי יאסר.

המגזין האמריקאי Foreign Policy פרסם בעבר תחקיר מקיף על בניו של אבו־מאזן, ובין היתר ציין את המונופול של יאסר עבאס על מכירת סיגריות אמריקאיות. בנוסף לחברת הסיגריות, יאסר הוא יו"ר קבוצת האחזקות "פלקון", שבבעלותה חברות בתחומי הנדסה אזרחית, אלקטרוניקה, נדל"ן ותקשורת סלולרית.

עוד תחקיר של כלי תקשורת ערבי מהמפרץ העלה כי ב־2009 קיבלה החברה, שבראשה עומד יאסר עבאס, 35 מיליון דולר מהאמריקאים, כדי לבצע פרויקטים עסקיים מקומיים כמו סלילת כבישים מטעם הרשות הפלסטינית. לפי גורמים ישראלים ופלסטינים, רוב הפרויקטים הללו בוצעו, אם בכלל, באופן חלקי בלבד, תוך חיסכון בעלויות, וללא פיקוח ממשי מצד המדינות התורמות.

האח הצעיר, טארק, הוא בעליה של חברת הפרסום ויחסי הציבור "סקאי", הגדולה ביותר ברשות הפלסטינית. מתברר כי כמעט כל מוצר שמשווק על ידי חברות בינלאומיות ברשות הפלסטינית עובר דרכה. היא מחזיקה בזיכיון הבלעדי לפרסומות בתחנת הטלוויזיה הפלסטינית הממלכתית.

ב־2015 פורסמו מסמכים שלפיהם יאסר רכש כמה דירות במתחם מגורים יוקרתי ברמאללה ושילם תמורתן כסף רב. יאסר עבאס תבע את Foreign Policy בגין לשון הרע אך תביעתו נדחתה. בראיון מ־2009 לגלובס טען יאסר כי אין לזה קשר לקשריו המשפחתיים. בכלל, לדבריו, להיות הבן של אבו־מאזן לא עוזר, לא בחיים ולא בעסקים. "הצל של אבא מפריע. אתה מנסה לבנות לעצמך אישיות, להיות מי שאתה, אבל אנשים מסתכלים עליך כעל 'הבן של'".

הנהגת הרשות מאבדת את המשילות

עוד סיבה להסלמה היא התקרבות קץ שלטונו של מחמוד עבאס, אבו מאזן, יו"ר הרשות. האיש בן יותר מ־87, דחה יותר מפעם אחת את הבחירות לנשיאות בתואנות שונות, ומעמדו, כמו גם מעמד הנהגת הרשות כולה, מתערער. הדבר בא לידי ביטוי בכושר משילותי מידרדר.

בחברון מתנהלים כבר חודשים מאבקי חמולות בנשק חם עם הרוגים משני הצדדים, והמשטרה הפלסטינית חסרת אונים. בג'נין, שם הג'יהאד האיסלמי ופלגי פתח סוררים חזקים במיוחד, ישראל היא זו שנאלצת להיכנס ולעצור את בכיריהם. כך גם בשכם, בה חברי החוליות הצבאיות של הפתח מצטרפים לחמאס וקוראים תיגר על ההנהגה הפוליטית.

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה, ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם, ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת