הצוללת | פודקאסט

כביש חדש, פקק חדש: למה בעיית הפקקים עובדת הפוך ממה שחושבים

השבוע נחנכה כניסה חדשה לירושלים, ונשמעו הבטחות שכביש 16 יביא להקלה בפקקים • אבל הניסיון מהעולם ומישראל מלמד, שעוד נתיבים מובילים רק לעוד פקקים. בשנים האחרונות, זה מה שקרה בנתיבי איילון • מהם הפתרונות? • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

כולנו עומדים יום-יום בפקקים. הסטטיסטיקה מראה שרבים מהישראלים מעבירים לפחות שעה ביום בכבישים, שחלקם בוודאי פקוקים למדי. אחד מהפתרונות שקובעי מדיניות ואפילו שרי תחבורה לשעבר מצדדים בהם הוא סלילת כבישים חדשים. וכך אכן קרה השבוע, כאשר בכניסה לירושלים נחנך כביש 16, שמחבר בין מחלף מוצא לדרך בגין. המתכננים שלו חזו שחלק מכלי הרכב שמגיעים מכביש 1 ייפנו לכביש החדש וכך תיווצר הקלה בעומסי התנועה. בהקשר זה, לא פעם, משווית התנועה למים, שתכולתה נחלקת לשניים כאשר נפתח כביש חדש. ואכן, במעמד חניכת כביש 16 אמר מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, כי: "הרי ברור ש-100 חלקי שתיים הם 50".

אך האם תנועה באמת עובדת כמו מים? מתכנן התחבורה אריה פרידסון, דווקא סבור שהתנועה דומה יותר לגז. לדבריו, "במילותיו של החוקר איאן לוקווד מהארוורד, התחבורה העירונית דומה יותר לגז, שמתרחב וממלא את כל החלל הפנוי".

ניסיון העבר אכן מלמד שכבישים חדשים אכן הובילו לא פעם רק ליותר פקקים. הסיבה לכך: אנשים שלפני כן נמנעו מלהגיע לכביש בשעות העומס בשלל הרתיעה מן הפקקים, יצטרפו עכשיו אל קבוצת הנהגים הקיימים, וגם הכביש החדש יתמלא במהרה.

כיצד מסבירה הכלכלה ההתנהגותית את התופעה שזה עתה תיארנו ואילו פתרונות טובים יותר ישנם לבעיית הפקקים? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".