סלקום | בלעדי

בעקבות בזק: מכירת סלקום בחלקים בבורסה הופכת לאופציה

בעלת השליטה בסלקום, דסק"ש, שוקלת למכור בבורסה מניות סלקום ולרדת בהחזקות גרעין השליטה, במקרה שלא תצליח להשיג מחיר אטרקטיבי עבור סלקום • זאת בעקבות שימוע של משרד התקשורת, שיאפשר לבעלת השליטה בבזק לרדת בגרעין השליטה בחברה

צחי נחמיאס, יו''ר דסק''ש / צילום: ורד פיצ'רסקי
צחי נחמיאס, יו''ר דסק''ש / צילום: ורד פיצ'רסקי

האופציה שנפתחה בעקבות האפשרות שמשרד התקשורת יאפשר ירידה בגרעין השליטה בבזק, לא נעלמה מעיניהם של בעלי השליטה בסלקום, ולגלובס נודע כי בעקבות זאת נפתחה עבורם דרך פעולה חדשה של המשך מכירה בחלקים של מניות סלקום , וזאת במקרה שמכירת גרעין השליטה במכה אחת תתברר כמורכבת מדי. 

התיקון לחוק שיאפשר לבעלי השליטה בבזק לממש רווח של מאות מיליוני שקלים 

לגלובס נודע כי בדסק"ש, בעלת השליטה בסלקום, השימוע שפרסם משרד התקשורת בהקשר של בזק, לא נעלם מעיניה, ושם מבינים שנפתח עבורם מסלול שיכול להתברר כאופציה לא רעה בכלל.

על-פי הערכות, ברגע שדסק"ש  מכרה לפני מספר שבועות 9.9% ממניות סלקום בתמורה ל-311 מיליון שקל, הלחץ אצל בעלי המניות קטן, וכרגע הם לא משדרים דחיפות למכירת גרעין השליטה, וככל הידוע גם אין עסקה קונקרטית שעומדת על הפרק כרגע. בכל מקרה, בדסק"ש אומרים רשמית כי כרגע הם ממשיכים במתווה של חיפוש משקיע באמצעות בנק ברקליס.

כפי שנחשף בגלובס, משרד התקשורת פרסם שימוע בעקבות בקשת בעלת השליטה בבזק, ביקום, לירידה בהחזקות בגרעין השליטה דרך האופציה של הגדלת חלקם של המוסדיים בחברה עד ל-7.5% במקום 5% היום.

במקביל, ביקום מבקשת לשנות את הגדרת הישראליות בגרעין השליטה ולבטל את חובת הדיווח על מי שמחזיק 2.5% ממניות בזק.

בשני המקרים, בעלי השליטה מרגישים שיהיה קשה למכור את גרעין השליטה למשקיע חיצוני במחיר טוב, וזאת על רקע העלייה בשווי החברות.

בעיה נוספת שעומדת בפני בעלי המניות היא שהגופים המוסדיים המובילים בשוק ההון כרגע אינם יכולים לממן עסקת רכישה בהיקפים נרחבים בשוק התקשורת, בגלל שחלקם כבר מושקעים בחברות.

ב-31 במרץ 2022 פורסם באתר משרד התקשורת עדכון לרישיונות של חברות תקשורת (פרטנר, סלקום, פלאפון, הוט מוביל ואקספון) בנוגע לשיעורי ההחזקה המותרים לגופים מוסדיים. למעשה, ניתנו הקלות להחזקות גופים מוסדיים בחברות תקשורת (למעט בזק), וכעת הם יכולים להחזיק עד 10% בחברות תקשורת ללא היתר (בבזק ניתן להחזיק עד 5% ללא היתר).

עד התיקון, גוף מוסדי יכול היה להחזיק רק בחברת תקשורת אחת בין 5% ל-10%, והחזקה מעל 5% בחברת תקשורת נוספת הייתה טעונה היתר (ככלל, החזקה של עד 5% בחברת תקשורת אינה טעונה היתר).

לאחר התיקון, על-פי תנאי הרישיונות, אין מגבלה על מספר חברות התקשורת בהן ניתן להחזיק מעל 5% מהון המניות המונפק והנפרע, כאשר על-פי תנאי הרישיונות, ניתן להחזיק עד 10% מהון המניות בחברת תקשורת נוספת בכפוף לתנאים הבאים:

1. הגוף המוסדי אינו בעל שליטה ואינו מפעיל, במישרין או בעקיפין, כל שליטה במפעיל סלולר אחר. 

2. אין לגוף המוסדי נציג או ממונה מטעמו בקרב נושאי המשרה של מפעיל סלולר אחר, אלא אם נדרש לעשות כן על-פי דין. בנוסף, החזקה של מעל 10% טעונה היתר ספציפי.