אג"ח מוניציפליות נראות מפתות אבל עלולות להיות מלכודות מס

מחיר האג"ח המוניציפליות בארה"ב ירד השנה וגרם יציאה המונית של משקיעים מהמכשיר הזה - עם משיכות של כ־83 מיליארד דולר מתחילת השנה עד סוף אוגוסט • כמו תמיד במצבים כאלה, זה השלב שבו ציידי העסקאות נכנסים לפעולה, אבל יש כמה מכשולים שמהם יצטרכו להיזהר

אג''ח מוניציפליות בארה''ב נראות פתאום זולות – אבל חלקן מהוות מלכודות מס / צילום: Associated Press, Seth Wenig
אג''ח מוניציפליות בארה''ב נראות פתאום זולות – אבל חלקן מהוות מלכודות מס / צילום: Associated Press, Seth Wenig

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

כשעדר המשקיעים דוהר בכיוון אחד, לפעמים משתלם ללכת בכיוון ההפוך - אבל רק אם צועדים בזהירות.

חשבו על אג"ח מוניציפליות, שזמן רב חביבות על אנשים שרוצים להרוויח הכנסה מהשקעה ללא מיסוי. מחיר האג"ח המוניציפליות ירד השנה במקביל לעליית הריבית והכניסה של אג"ח באופן כללי לשוק דובי.

המגמה גורמת למשקיעים רבים להימלט. בשמונה החודשים הראשונים של 2022, משקיעים משכו כ־83 מיליארד דולר מקרנות נאמנות וקרנות סל המתמחות בחוב מוניציפלי, על פי נתוני Refinitiv Lipper. מדובר ביותר מכל שנה שלמה שלגביה יש נתונים.

כעת, ישנם משקיעים המריחים עסקה ומתפתים מהסיכוי ללכוד חוב מוניציפלי עם תשואה גבוהה יותר. "אנשים מתלהבים מהאפשרות להרוויח את ההכנסה הגבוהה יותר", אמרה אלקסה גורדון, מנהלת תיקי חוב מוניציפלי בחברת ניהול הנכסים של גולדמן זאקס.

אבל הם עלולים להיות מופתעים - או לספוג מהלומה - אם לא יבינו את הטריקים הייחודיים לתחום הזה.

לאג"ח מוניציפליות מאפיין מובנה ייחודי. כשהן מגיעות למחיר קרוב לשוויון או 100% מהערך הנקוב עליהן, התגובה שלהן לשינויים בשיעור הריבית נעשית מוזרה.

זכרו שהתשואה הנוכחית של איגרת חוב היא תשלומי הריבית השנתיים שלה חלקי המחיר שלה. כשהריבית עולה, חוב שהונפק מאוחר יותר נותן ריביות גבוהות יותר, כך שהמחיר של אג"ח קיימות חייב לרדת, כדי לשמור להן תשואה תחרותית. ההפך קורה כשהריבית יורדת, בגלל שהמחירים והתשואות נעים ביחס הפוך זה מזה.

מעמד המס המיוחד שגורם להתנהגות מוזרה

מעמד המס המיוחד של רוב האג"ח המוניציפליות, עם זאת, גורם להן להתנהג מוזר בזמנים כמו אלה. במחירים של היום, אג"ח מוניציפליות לעתים קרובות ינועו באופן לא סימטרי, ויירדו יותר כשהריביות עולות לעומת מה שהיו מרוויחות לו הריביות היו יורדות.

למידת הלקח הזה, אומרת גורדון, יכולה להיות "די כואבת, ותמשיך להיות כך אם הריביות ימשיכו לעלות".

המוזרות הזו קורית בגלל שההכנסה מאג"ח מוניציפליות היא לרוב פטורה ממס, בעוד שהרווחים עליהן ניתנים למיסוי בדיוק כמו הרווחים מנכסים אחרים. זה משפיע על האנשים הסוחרים באג"ח מוניציפליות שמטרתם לקנות בזול ולמכור כשיקר.

עם זאת, זה נכון גם לגבי כל מי שקונה אג"ח מוניציפלית ומחזיק אותה עד ההבשלה, אם מחיר הרכישה היה נמוך מהערך הנקוב על האיגרת.

אם הרווח שלכם קטן - "דה מינימיס" בשפת המסים - ניתן למסות אותו לפי התעריפים של מיסוי על רווחי הון, עד כ־20%. על רווחים גדולים נגבה מס ההכנסה הרגיל, עד בערך 40%.

נכון לסוף 2021, איגרת החוב המוניציפלית הטיפוסית נסחרה במחירים ממוצעים שבין 109 דולר ל־114 דולר, על פי ג'ון מילר, מנהל תחום הפיננסים המוניציפליים ב־Nuveen בשיקגו. עד השבוע, לאחר שלושה שבועות של הפסדים, אג"ח מוניציפלית טיפוסית נסחרה בין 97 ל־101 דולר, אמר מילר.

המשמעות היא שהתשואות נמצאות על הסף שמאפשר באופן חלקי מיסוי.

במסגרת כללי דה מינימיס, ככל שנותרו יותר שנים עד ההבשלה, המחיר הנמוך ביותר שניתן לשלם לפני שהרווחים יהיו נתונים למיסוי מתחיל בנקודה נמוכה יותר.

למשל, קונים אג"ח מוניציפלית רגילה, שמבשילה ב־2032, ומשלמים מחיר שבין 97.5 דולר ל־99.99 דולר. אפילו אם תחזיקו באיגרת חוב כזו עד שתבשיל, הרווח שיינתן ממנה יהיה נתון למיסוי על פי שיעור המס הנמוך יותר להכנסה מרווחי הון.

ככל שאיגרת החוב זולה יותר, והתשואה גבוהה יותר, כך יגבר הפיתוי לרכוש אותה. אבל מחירים מתחת ל־97.5 דולר לא עומדים ברף כלל דה מינימיס, ואז הרווח מאיגרת חוב כזו ייפגע יותר במיסוי.

 
  

זה לא זול כמו שזה נראה - בגלל המס

"אנשים שאומרים 'אג"ח בהנחה הן זולות' לא מבינים שהן לא זולות כפי שהן נראות", אמר אנדרו קלוטאי, נשיא Kalotay Advisors, חברה מניו יורק העוסקת במחקר וניתוח של אג"ח מוניציפליות. "צריך לשלם עליהן מסים".

משקיעים המבקשים לרכוש איגרות חוב לרוב רואים לנגד עיניהם את מחיר האיגרת, את הקופון שהיא משלמת ואת התשואה שניתן לגזור מכך. התשואה הזו, הכוללת את המחיר או את ההנחה מהערך הנקוב, יכולה מעט להטעות אם מובנה בתוכה רווח הניתן למיסוי.

אז איך כן אפשר לרכוש אג"ח מוניציפליות בלי לחטוף מכה? כשאתם קונים אג"ח אינדיבידואליות, העדיפו הנפקות חדשות במחיר של 100 דולר או יותר, והחזיקו אותן עד ההבשלה.

אם תקנו במחיר שהוא מתחת למחיר הנקוב, בקשו מהברוקר לומר לכם באילו מחירים בדיוק הרווח מהאיגרת נעשה נתון למיסוי - גם מס רווחי הון וגם מס הכנסה רגיל. בדקו מקרים אחרונים של מסחר ב־EMMA כדי לוודא שהמחיר שמציע לכם הברוקר לא מרחף בדיוק מעל הקו המפריד הזה.

אם אתם קונים אג"ח מוניציפליות דרך השקעה בקרנות סל או קרנות נאמנות, בדקו את ההיסטוריה של פריסת ההכנסה שלהן. תשלומים גדולים הניתנים למיסוי בשנים קודמות, אומר מילר מ־Nuveen, עלולים להיות סימן לכך שהקרן סוחרת באג"ח המוצעות בהנחה, מבלי לחשוב על השלכות המיסוי של מסחר מסוג זה.

כדאי לחפש עסקאות, אבל לא אם תספגו בגללן מכת מס בהמשך.