גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלה הסינית לא תעקוף את האמריקאית עד סוף העשור, אם בכלל

ההאטה החריפה בצמיחה של סין בנוסף לפעולות שונות של הממשל פגעו בתחזיות שהכלכלה הסינית תהיה הגדולה בעולם עד 2030 ● הכלכלן לארי סאמרס: "זה מזכיר את התחזיות הישנות שיפן ורוסיה יעקפו את ארה"ב, שהיום נראות מגוחכות. זה יכול לחזור על עצמו במקרה הסיני"

תלמידים מציינים את יום הלאום בזהג'יאנג, סין, ספטמבר 2019 / צילום: Reuters, Mo mo
תלמידים מציינים את יום הלאום בזהג'יאנג, סין, ספטמבר 2019 / צילום: Reuters, Mo mo

ההאטה החריפה בצמיחה של סין בשנה האחרונה גורמת למומחים רבים לשקול מחדש תחזיות לגבי מתי סין תעקוף את ארה"ב ותהפוך לכלכלה הגדולה ביותר בעולם. חלק אפילו תוהים אם הדבר בכלל יקרה אי־פעם.

ההאטה בסין עוזרת לרסן את האינפלציה ברחבי העולם 
הירידה הכלכלית בסין לא מבשרת טובות לנתוני הילודה 
הבנקים בסין מקצצים את הריביות כדי לעודד צמיחה כלכלית 

עד לאחרונה, כלכלנים רבים הניחו כי התמ"ג של סין יעקוף את זה של האמריקאי עד סוף העשור, ויגיע לשיא שייחשב לצמיחה הכלכלית הגדולה ביותר בהיסטוריה.

 

אבל התחזיות לכלכלה הסינית התקדרו השנה, כשהמדיניות שהובילה בייג'ינג - כולל מדיניות "אפס סובלנות לקורונה" ומאמצים לרסן את הספקולציה בשוק הנדל"ן - פגעו בצמיחה. ככל שהכלכלנים הנמיכו את התחזיות שלהם לסין ל־2022, הם נעשו יותר מודאגים לטווח הארוך של המדינה, כאשר המצב הדמוגרפי ורמות החוב שלה לא פועלים לטובתה ויכולים להקשות על שיקום הצמיחה. כך למשל בהערכה מחודשת שעשה מכון המחקר הבריטי, "המרכז למחקר עסקי וכלכלי", סין תעקוף את ארה"ב ותהפוך לכלכלה הגדולה ביותר בעולם שנתיים מאוחר ממה שצפה בהערכה מוקדמת שלו רק לפני שנתייים ב־2020 כעת, חושבים במרכז, שזה יקרה ב־2030.

במרכז היפני למחקר כלכלי שממוקם בטוקיו גם ביצעו הערכה מחודשת. שם, הם חוזים, כי העברת השרביט לא תקרה לפני 2033, ארבע שנים מאוחר מהתחזית הקודמת של המכון. כלכלנים אחרים מטילים ספק בהנחה שסין אי־פעם תזכה במקום הראשון.

האם יש משמעות לדירוגים כאלה

לדברי, שר האוצר האמריקאי לשעבר, לארי סאמרס, האוכלוסייה המזדקנת של סין והנטייה הגוברת של בייג'ינג להתערב בעולם העסקים, לצד אתגרים נוספים, הובילו אותו להוריד משמעותית את הציפייה שלו לצמיחה בסין. הוא רואה קווים מקבילים בין התחזיות על עליית סין לתחזיות ישנות על כך שיפן או רוסיה יעקפו את ארה"ב - תחזיות שכיום נראות מגוחכות, כך אמר. "אני חושב שיש אפשרות אמיתית שמשהו דומה יקרה גם במקרה הסיני", אמר סאמרס.

חוקרים מתלבטים כמה משמעות יש לדירוגי תמ"ג מסוג זה ויותר ספציפית אם למצב בו סין תעקוף את ארה"ב יש בכלל משמעות. כך או כך ברור שבכל מקרה לארה"ב תהיה השפעה גדולה מאוד. הדולר עדיין צפוי להישאר מטבע העתודה של העולם עוד שנים רבות.

גודל לבדו לא משקף את איכות הצמיחה, אמר לילנד מילר, מנהל חברת המחקר China Beige Book. תנאי החיים בארה"ב, במדידה ביחס תמ"ג לנפש, טובים פי חמישה מאלה בסין, והפער הזה לא צפוי להיסגר בקרוב.

עדיין, שינוי בדירוג יהווה ניצחון תעמולתי לבייג'ינג שרוצה להראות לעולם ולעם הסיני, שהמודל של סין עדיף על הדמוקרטיה המערבית הליברלית, ושארה"ב שוקעת מבחינה פוליטית וכלכלית. לאורך זמן, זה עלול להוביל לשינויים יותר רציניים, כשיותר מדינות יכוונו מחדש את השווקים שלהן לשירות השוק הסיני. "אם הצמיחה הסינית תאט באופן משמעותי, זה ישפיע על יכולתה של סין להקרין עוצמה", אמר סאמרס.

הדירוג הכלכלי בין שתי המדינות משנה מאוד למנהיגים בסין. לאחר שפורסמו נתונים כי הכלכלה האמריקאית צמחה מהר יותר מהסינית ברבעון האחרון של 2021, הורה הנשיא הסיני שי ג'ינפינג לפקידיו להבטיח שהכלכלה הסינית תציג צמיחה גדולה יותר מזו האמריקאית השנה.

גורלות כלכליים יכולים להתהפך מהר. ב־2020, כשסין חזרה מהר יותר מארה"ב מההתפרצויות הגדולות של הקורונה, היה נראה שהכלכלה הסינית תעקוף את האמריקאית מהר מהצפוי.

הבעיות בכלכלה הסינית ממשיכות להיערם

ישנם כלכלנים שפחות מוטרדים מאיומים בטווח הקצר על הצמיחה הסינית. ג'סטין ייפו לין, כלכלן ראשי לשעבר בבנק העולמי טוען שהאוכלוסייה הגדולה שלה מבטיחה שהכלכלה שלה תהיה בסופו של דבר כפולה בגודלה מזו האמריקאית. בפורום שנערך בבייג'ינג במאי, הוא צפה שהתהליך ימשיך על אף ההאטה בעת האחרונה במדינה. אבל הבעיות הכלכליות בסין ממשיכות להיערם זו על זו, בין היתר בגלל החלטות מדיניות של בייג'ינג להכיל את הקורונה בכל מחיר ולרסן את החוב.

ההאטה בשוק הנדל"ן במדינה לא מראה סימנים שהכלכלה תתרומם בקרוב. מדד העוקב אחר אמון הצרכנים צנח לרמה הנמוכה ביותר בכמה עשרות שנים באביב השנה. האבטלה בקרב בני נוער בערים הגיעה לשיא.

מכון לאוי, מכון מחקר אוסטרלי, כתב בדוח במרץ שהוא צופה שהצמיחה הסינית תגיע רק לממוצע שבין 2% ל־3% לשנה בממוצע בין 2021 ל־2050 - הרבה פחות בהשוואה לציפיות של חלק מהחוקרים שסין תשמור על צמיחה בגובה 4% עד 5% עד אמצע המאה. בין יתר הסיבות, המכון ציין את המרכיב הדמוגרפי שלא מועיל למצב, ההחזרים הקטנים מהשקעות בתשתיות ועוד. יחד עם זאת, במכון ציינו שגם עם צמיחה של 2%־3% בשנה, סין עדיין עלולה להפוך לכלכלה הגדולה בעולם, אך "היא לעולם לא תבסס הובלה בעלת משמעות על פני ארה"ב ותישאר הרבה פחות משגשגת ופרודוקטיבית לנפש מאמריקה, אפילו באמצע המאה. הצמיחה שלה גם לא תהיה מספיקה כדי לתת לסין יתרון תחרותי משמעותי כלשהו".

במכון לאוי הוסיפו עוד שההאטה בכלכלה הסינית "לכל הפחות דחתה עוד את הרגע בו עלולה סין לעקוף את ארה"ב, והגדילה את הסבירות שאולי סין לעולם לא תהיה מסוגלת לעשות זאת".

במדדים מסוימים סין כבר עקפה את ארה"ב

במדידה לפי כוח קנייה, הלוקחת בחשבון עלויות שונות של סחורות ושירותים על פני מדינות, סין כבר עקפה את הכלכלה האמריקאית ב־2016, על פי נתוני הבנק העולמי. כשמודדים במונחים דולריים, עם זאת, התמ"ג הסיני היה ב־2021 בגודל 77% מהתמ"ג האמריקאי, בהשוואה ל־13% בלבד ב־2001.

חוקרי Capital Economics כתבו בדוח בתחילת שנה שעברה שבתסריט הכי סביר שלהם הכלכלה הסינית תתרחב לכ־87% מגודל הכלכלה האמריקאית ב־2030, לפני שתרד בחזרה ל־81% ב־2050. הדוח תולה את האשמה לכך בגודל המצטמק של האוכלוסייה העובדת בסין והצמיחה החלשה בפריון שלה, בין גורמים נוספים.

"הרבה אנשים העריכו במשך זמן רב בהערכת יתר את היכולות של ההנהגה הסינית והיו מזועזעים מהשגיאות שהם עשו עם הקורונה ובתחום הנדל"ן", כתב מארק וויליאמס, הכלכלן הראשי של החברה באסיה. "החולשות שהמשברים האלה חשפו היו נוכחות והתפתחו במשך תקופה ארוכה".

ישנם חוקרים האומרים שיכולתה של סין לעקוף את ארה"ב תהיה תלויה בתשובה לשאלה אם בכוונתה לעשות עוד שינויים במדיניות הכלכלית. ברט הופמן, מנהל המכון למזרח אסיה באוניברסיטה הלאומית של סינגפור ולשעבר כלכלן בבנק העולמי, אמר שהוא מאמין שסין יכולה לעקוף את ארה"ב מבחינת גודל התמ"ג עד 2035 בתנאי שהיא תעלה את גיל הפרישה, תרשה ליותר עובדים כפריים לעבור לערים ותנקוט צעדים להגדלת הפריון, כמו למשל הגדלת ההוצאה על חינוך ושירותי בריאות. אך אם קובעי המדיניות יעשו רק "רפורמות מוגבלות" או אם סין תסבול ממשבר חוב, היא לא תוכל לעקוף את ארה"ב.

כלכלנים אחרים חוששים שהשוואות הגודל עלולות לעורר רגשות לאומניים שיכולים להזיק לשתי המדינות. "יותר מדי אנשים שכחו שהכלכלות שלנו מועילות אחת לשנייה", אמר אנדי רותמן, אסטרטג ניהול השקעות ב־Matthews Asia. מאז שהצטרפה לארגון הסחר העולמי, ציין, היצוא האמריקאי לסין עלה ביותר מ־600% בהשוואה ל־126% בשאר העולם.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק