לא לנתונים האלו חיכו בשווקים: האינפלציה בארה"ב חיסלה את האופטימיות הזהירה

מי שציפה לסימנים מובהקים שארה"ב כבר עברה את שיא האינפלציה התבדה היום • מדד המחירים לצרכן בארה"ב חזר לעלות בחודש אוגוסט, בשיעור של 0.1% • בחישוב שנתי, נתוני אוגוסט משקפים קצב אינפלציה שנתי של 8.3% בעוד שההערכות דיברו על כך ששיעור האינפלציה השנתי יירד ל־8.1%

מדד המחירים לצרכן בארה''ב חזר לעלות. צילומים: Ross D. Franklin, AP, שאטרסטוק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים לצרכן בארה''ב חזר לעלות. צילומים: Ross D. Franklin, AP, שאטרסטוק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי הפוגה קצרה ביולי, מדד המחירים לצרכן בארה"ב חזר לעלות בחודש אוגוסט, בשיעור של 0.1%. בחישוב שנתי, נתוני אוגוסט משקפים קצב אינפלציה שנתי של 8.3% ומראים האטה קטנה בהשוואה ליולי (8.5%), ועדיין מדובר באכזבה - ההערכות דיברו על כך ששיעור האינפלציה השנתי יירד ל־8.1%. זה לא מה שקרה, ומי שציפה לסימנים מובהקים שארה"ב כבר עברה את שיא האינפלציה, התבדה. כלומר, ייתכן ששיא האינפלציה מאחורינו - אבל לא לנתונים האלה חיכו בשווקים.

שניים מהמקומות העיקריים שבהם הציבור הרחב מרגיש את עליות המחירים הם בתחנות הדלק ומול מדפי הסופרים. אבל בפד מתמקדים דווקא ב"אינפלציית הליבה", כלומר האינפלציה בניכוי מחירי המזון והאנרגיה, שנוטים להיות תנודתיים יותר. אלא שמדד הליבה רשם עלייה חדה במיוחד, של 0.6%, בהובלת מחירי הדיור והבריאות, והוא עומד על 6.3% בחישוב שנתי. וזה כבר בהחלט לא מה שרצו לראות בפד.

האינפלציה רותחת והכלכלנים בטוחים: העלאות ריבית חדות לפנינו. ואיך יפעל בנק ישראל?

הכלכלנים והסוחרים בשווקים חיכו בדריכות מיוחדת לפרסום נתוני האינפלציה, שמתפרסמים שבוע לפני שוועדת השווקים הפתוחים של הפד תתכנס לקבוע את הריבית בארה"ב. היה מי שקיווה שנתוני אינפלציה טובים יחסית יביאו את הפד, שמעלה את הריבית באגרסיביות בחודשים האחרונים - להאט את קצב העלאות הריבית, או לבצע שינוי כיוון אפשרי בהמשך השנה. לאור הנתונים, לא נראה שזה יקרה בקרוב.

יותר מכך - בימים האחרונים הבהירו בכירי הפד שמבחינתם המאבק באינפלציה יימשך עוד תקופה, אולי בניסיון למתן את האופטימיות הרגעית בשווקים.

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הצהיר במהלך השבוע שעבר, "שאנחנו צריכים לפעול עכשיו, באופן ברור וחזק, כפי שעשינו עד כה".

ואילו לייל בריינארד, סגניתו של פאוול, ציינה בנאום שנשאה בשבוע שעבר כי הפד מודע לסיכון של ריבית גבוהה מדי, שתאט את הכלכלה יותר מדי. אבל באותה נשימה, היא הדגישה את החשיבות בכך שציפיות האינפלציה יישארו "מעוגנות" קרוב ל־2%, והבהירה שהפד יידרש למדיניות שמרסנת את הכלכלה "למשך תקופה".

האמירות האלה פורשו בשווקים כסימן לכך שהפד מתכנן העלאת ריבית נוספת של 0.75% - ואכן, נראה שנתוני האינפלציה הטריים תומכים בעוד העלאת ריבית אגרסיבית.