דוח האינפלציה מותיר את הפדרל ריזרב בנתיב האגרסיבי להעלאת ריבית

קפיצה גדולה נוספת במחירי הליבה מוחצת כל תקווה לכך שהבנק המרכזי אולי יאט את קצב העלאת הריבית בארה"ב • כלכלנית ראשית ב־KPMG על מדד המחירים לצרכן: "הדוח הזה הוא סיוט. זה בהחלט שם עליית ריבית של אחוז אחד על השולחן"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ

האצת האינפלציה בארה"ב בחודש שעבר מחזקת את הטענה בעד העלאת ריבית ב־0.75% בפגישה הקרובה של הפדרל ריזרב בשבוע הבא, ומעלה את הסיכוי שהעלאה חדה של הריבית תמשיך גם בחודשים הבאים.

נגידי הפדרל ריזרב רמזו כי הם מוכנים להעלות את הריבית ב־0.75% בפעם השלישית ברציפות אפילו אם האינפלציה התקררה מעט באוגוסט, כפי שכלכלנים רבים צפו שיקרה. 

לא לנתונים האלו חיכו בשווקים: האינפלציה בארה"ב חיסלה את האופטימיות הזהירה | פרשנות
האינפלציה רותחת והכלכלנים בטוחים: העלאות ריבית חדות לפנינו. ואיך יפעל בנק ישראל? 
הבנקים המרכזיים מעלים ריביות, ומשקיעי האג"ח מפסידים: לאן פני השווקים
פעם שלישית ברציפות: הכלכלנים חוזים שארה"ב בדרך לעוד העלאת ריבית חדה

ישנם נגידים שהחלו לשקול איך להאט את קצב העלאת הריבית בגלל הציפייה שלחצי האינפלציה יתמתנו בקרוב, וזה יאפשר להם להעלות ריבית במדרגות מסורתיות יותר של רבע אחוז עד דצמבר.

אולם נתוני האינפלציה האחרונים מקשים על הפד להקטין את העלאת הריבית בסתיו, וכנראה ירסקו כל דיון בנושא העלאה קטנה יותר של חצי אחוז בשבוע הבא.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב־8.3% באוגוסט לעומת התקופה המקבילה לפני שנה, ירידה מ־8.5% ביולי ו־9.1% ביוני - כך נמסר אתמול (ג') ממשרד התעסוקה בארה"ב. האטת קצב ההתייקרות שיקפה את הירידה במחירי הדלק בחודש שעבר.

מחירי הליבה, המחריגים פריטי מזון ואנרגיה תנודתיים ונתפשים כמדד מוצלח יותר של לחצי המחירים הבסיסיים, עלו ב־0.6% באוגוסט לעומת יולי - כפליים מעלייה של 0.3% ביולי לעומת יוני. מדד הליבה של המחירים לצרכן עלה ב־6.3% באוגוסט לעומת שנה קודם לכן, ועלה ב־5.9% גם לעומת יולי וגם לעומת יוני, מה ששיקף את התייקרות מחירי הדיור, הטיפולים הבריאותיים ושכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה.

עליות המחירים בשנה שעברה בתחילה נראו כמונעות על־ידי כמה פריטים כמו מכוניות משומשות או התייקרות טיסות שאולי הייתה קשורה לפתיחה מחדש של הכלכלה לאחר מגפת הקורונה. כעת חוששים בפד כי מחירים של יותר מוצרים יעלו במהירות בגלל שההכנסות גדלות, ולחברות יש אפשרות לגלגל הוצאות שתפחו הלאה אל הצרכנים.

"זו האינפלציה היותר מדאיגה - החלק המתמשך של האינפלציה שלא נעלם מעצמו", אמרה דיאן סוונק, כלכלנית ראשית ב־KPMG. "זה מה שהפד חושש ממנו - העקשנות של אינפלציה אפילו בזמן שהביקוש נרגע". 

הריבית תעלה באחוז שלם? 

משקיעים בשווקים עתידיים של שיעורי הריבית ראו סבירות ביום שלישי של כ־16% לכך שהפד יעלה את הריבית באחוז שלם, לאחר שביום שני לא היה שום סיכוי כזה. בינתיים, סוחרים ביום שלישי מחקו הימורים על עלייה של חצי אחוז שבוע הבא, לאחר שביום שני הסבירות לכך הייתה 10%, על־פי CME Group.

"הדוח הזה הוא סיוט. זה בהחלט שם עליית ריבית של אחוז אחד על השולחן", אמרה סוונק.

אחרים אומרים כי צעד כזה אינו סביר. "אנחנו רואים מעט מאוד או כמעט אפס סיכוי לכך", אמרו כלכלנים ב־Evercore ISI בהודעה שפרסמו ביום שלישי בבוקר.

הפד לא העלה את הריבית באחוז שלם במכה אחת מאז שהחל להשתמש בריבית הקרנות הפדרליות כמכשיר המרכזי לקביעת מדיניות מוניטרית בתחילת שנות ה־90. הנגידים הצביעו נגד העלאה באחוז שלם בפגישה שלהם בסוף יולי, אז העלו את הריבית ב־0.75%.

"לא היינו מהססים לעשות צעד אפילו גדול יותר ממה שעשינו היום אם הוועדה הייתה מגיעה למסקנה שזה מה שצריך", אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים ב־27 ביולי.

התחזיות הרבעוניות החדשות של נגידי הפד צפויות להתפרסם אחרי הפגישה ב־20 ו־21 בספטמבר ועלולות להראות שהם מוכנים להעלות ריביות זמן ארוך יותר.

בשבועות האחרונים, כמה נגידים אמרו שהם עלולים להצטרך להעלות את ריבית הבנצ'מרק למעט פחות מ־4% השנה, לעומת הטווח הנוכחי שלה, 2.25%-2.5%. 

יעד של 4.5% ואולי יותר 

הנגידים יכולים להסיק כי הם צריכים להעלות את הריבית ל־4.5% בשנה הבאה, עם זאת, אם יראו סימנים לכך שהאינפלציה נותרת עיקשת, ושוק התעשייה הצפוף ממשיך להזין אותה, זה יגדיל בחדות את הסיכון למיתון, בזמן שהפד רוצה להעלות את רמת האבטלה כדי למנוע מעליות השכר להזין התייקרויות מחירים נוספות.

"המסרים של הפד צפויים לעבור מהר מאוד מיעד סופי של 4% ליעד של 4.5% ואולי אפילו יותר", אמרה אנטה מרקובסקה, כלכלנית ראשית בג'פריס, בהודעה ללקוחות מיום שלישי.

דוחות אחרים מהעת האחרונה מראים כי מחירי מכוניות משומשות, ביגוד ומוצרים אחרים עשויים לרדת עוד. "זה מדאיג שההקלה במחירי התשומה עדיין לא מחלחלת למחירים לצרכנים", אמרה טיפאני ווילדינג, כלכלנית ב־Pimco. זה רומז על כך שחברות שומרות על שולי רווח גבוהים יותר, מה ש"עקבי עם התפישה שהולך לעבור זמן רב יותר לפני שהאינפלציה תתמתן".

"אינפלציה דביקה יותר עם בסיס נרחב יותר מותירה לפד יותר עבודה לעשות, והסיכויים לנחיתה קשה לכלכלה האמריקאית ממשיכים לעלות", אמרה.

פאוול גרם לטלטלה בשווקים שבוע שעבר כשנשא נאום בג'קסון הול, וויומינג, בו נראה כי הוא דוחה כל ציפייה להאטה בהעלאות הריבית. הוא חזר על החששות שלו שצרכנים יתחילו לצפות שהמחירים הגבוהים יותר יישארו, וייצרו מעגל המזין את עצמו של אינפלציה גבוהה.

"ככל שהגל הנוכחי של אינפלציה גבוהה נמשך, הסיכוי גדול יותר לכך שהציפיות לאינפלציה גבוהה ישתרשו", אמר.

הנגידים היו רוצים לראות כמה דוחות עוקבים המראים שעליות המחירים מחודש לחודש מתמתנות, כפי שראו ביולי. אבל כשמחירי הליבה עלו מחדש באוגוסט, יכול לקחת אפילו יותר זמן עכשיו עד שירגישו בנוח להאט או לעצור בהעלאות הריבית. 

הידוק המדיניות המוניטרית

בנאום בשבוע שעבר, נגיד הפד כריסטופר וולר הצביע על הדרך בה האטה בלחצים האינפלציוניים לפני שנה גרמה לבנק המרכזי לעכב תוכניות למשיכת הסיוע. בעקבות זאת האינפלציה האיצה.

"ההשלכות של לתת לריכוך מסוים באינפלציה לשטות בנו יכולות להיות אפילו גדולות יותר עכשיו, אם עוד מקרה של החלטה שגויה יפגום באמינות הפד", אמר וולר. "אז עד שאראה התמתנות משמעותית ומתמשכת של העלייה במחירי הליבה, אתמוך בנקיטת צעדים גדולים נוספים להידוק המדיניות המוניטרית".

וולר אמר כי קשה לחזות כמה גבוה יעלה הפד את ריבית הקרנות הפדרליות לבסוף. הוא אמר כי אם האינפלציה הייתה מתמתנת כפי שהוא צופה, הפד עלול להעלות את הריבית עד כ־4% ואז לחכות לראות איך התחזית הכלכלית מתפתחת. אבל אם האינפלציה תאיץ בחודשים הקרובים, הפד יצטרך להעלות את שיעור הריבית הרבה מעל 4%.

בראיון מהשבוע שעבר, נשיאת הפד של קליבלנד לורטה מסטר אמרה כי היא מקדישה תשומת־לב רבה למה שקורה עם האינפלציה בתחום השירותים בכלכלה, המשקף את העלייה במחירי הדיור והמשכורות. "בצד של שירותים, זה נוטה להיות עיקש", אמרה. "אם אתה נוקט גישה של ניהול סיכונים, צריך ממש להתנגד לאינפלציה גבוהה".