אסם | בלעדי

בדרך לשביתה באסם? ההסתדרות: "נערכים להשבתה מלאה של כל הפעילות"

במכתב חריף שהגיע לידי גלובס ושנשלח למנכ"ל אסם אבי בן אסאייג, דורשים בהסתדרות הגדלה מיידית של שכר המינימום של עובדי אסם ל-6,000 שקל, במקום 5,300 שקל שמקבלים חלק מעובדי החברה כיום • יו"ר הסתדרות עובדי המזון: "הם לא העלו את המחירים, ומשרשרים את זה לעובדים שלהם; המדיניות של נסטלה היא מדיניות קמצנית"

מנכ''ל אסם אבי בן אסאייג / צילום: איציק שוקל
מנכ''ל אסם אבי בן אסאייג / צילום: איציק שוקל

האם רגע לפני ראש השנה תושבת הפעילות של אסם, אחת משלוש חברות המזון הגדולות בישראל?

במכתב חריף שהגיע לידי גלובס ושנשלח מוקדם יותר השבוע למנכ"ל אסם אבי בן אסאייג, דורשים בהסתדרות הגדלה מיידית של שכר המינימום של עובדי אסם לסכום של 6,000 שקל, במקום 5,300 שקל שמקבלים חלק מעובדי החברה כיום.

"כבר למעלה מחצי שנה שאנו נמצאים במשא-ומתן להסכם קיבוצי כללי באסם, ובשעה שהחברה מקשיחה עמדות ומערימה קשיים, שכרם של העובדים ממשיך להישחק, וחלקם מתקשים לסגור את החודש", כותב אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה. "לא יעלה על הדעת כי בחברה, שמחזור המכירות השנתי שלה עומד על 4.17 מיליארד שקל, והרווח התפעולי שלה הוא מעל חצי מיליארד שקל, מאות מעובדי אסם משתכרים שכר בסיס העומד על שכר מינימום בלבד.

"בתיאום עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ובגיבויו המלא, אני קורא לך להעלות באופן מיידי את שכר המינימום המפעלי בחברת אסם ל-6,000 שקל בחודש. ככל שתבחר הנהלת החברה שלא להתקדם במשא-ומתן ולהגיע להסכמות בעניין כמו גם בשאר הנושאים במשא-ומתן, ההסתדרות תפעל להחרפת הצעדים הארגוניים, לרבות השבתה אפשרית מלאה של כל פעילות אסם-נסטלה בישראל".

"מערכת יחסי העבודה בין ההסתדרות לבין אסם, נשענת על עשרות שנים של אמון הדדי ועל הכרה בכך שעובדי החברה הם המשאב העיקרי להצלחתה", נכתב עוד במכתב. "במהלך הזמן האחרון, ההסתדרות עדה להתנהלותה הכוחנית והלעומתית של התאחדות התעשיינים בהנהגתו של ד"ר רון תומר, ומקווה כי רוח רעה זו לא תחלחל גם למסדרונות החברה ותחבל במערכת יחסי העבודה בה, שכן לא זו דרכה של אסם, ולא זו דרכה של התעשייה בישראל. כולי תקווה כי ההנהלה בראשותך תשתף פעולה לקידום מטרות חשובות אלו לרבות להעלאה מיידית של שכר היסוד המינימלי בחברה ולצמצום הפערים בה".

סכסוך העבודה, שחל על כ-3,500 עובדים, הוכרז לאחר שבחצי השנה האחרונה מתנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי כללי באסם להסדרת תנאי העסקתם ושכרם של העובדים, אך לדברי ההסתדרות, "הנהלת החברה מערימה קשיים, מגלה חוסר תום-לב וחוזרת בה מהסכמות בנושאים משמעותיים כגון העלאת שכר המינימום המפעלי, תנאי פרישה ורווחה".

"הם לא העלו את המחירים ומשרשרים את זה לעובדים שלהם"

"התחלנו בעיצומים והשבתות ב-5 בספטמבר, בעקבות סכסוך עבודה ארצי שהוכרז ב-4 באוגוסט", אמר לגלובס אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון, שמטפל למעלה משני עשורים בעובדי אסם. "נתנו להם תקופה, גם בחופשה המרוכזת שלנו, להרים את הכפפה ולהיכנס לדיונים יותר מאסיביים כדי לפתור את כל הנקודות שנמצאות בחלוקת. הם בחרו לקיים איתנו עוד פגישה אחת, במהלכה ישבנו למעלה מעשר שעות ולא הגענו להסכמות. לאחר שהתפוצצה הפגישה, התחלנו בעיצומים ובהשבתות.

"אנחנו מנהלים משא-ומתן מתחילת פברואר, לאחר שהיו לנו לא מעט עימותים איתם בנושא הקמת מועצת העובדים הארצית באסם, שהם התנגדו להקמתה. בסופו של דבר לאחר הליך משפטי ארוך הם נכנעו ונכנסו איתנו למשא-ומתן בתחילת פברואר. ערכנו לא מעט פגישות, שארכו לפחות 10 שעות כל אחת. בחלק מהדברים הגענו להסכמות, ובחלק נתקלנו בקיר אטום.

"אחת הדרישות שלנו היא שיהיה שכר מינימום שיעמוד על 6,000 שקל. יש שם כמות עובדים גדולה שמקבלת בשכר מינימום, בעיקר עובדי הקבלן, עובדי המפעלים, עובדי פס ייצור, כל מערך הסדרנות שעובד קשה והיה על הרגליים בתקופת הסגרים בקורונה. אנשים שעומדים על הרגליים מבוקר עד לילה כמו עבדים. מדובר על כ-1,000 עובדים מתוך החברה.

"החברה הזו מצטיינת בתוכניות התייעלות שקטות. גם כשהחליטו לסגור את מפעל טבעול בצפון, רק אחרי ההחלטה הם ישבו איתנו למשא-ומתן וסגרנו הסדר פרישה. הם עובדים בשיטת הסלאמי, פה מוציאים עובד, פה שניים ושלושה.

"אנחנו דורשים הסכם פרישה לכל העובדים. הם באים לעובד שעבד 35 שנה ורוצים להחליף אותו בעובד צעיר ורענן, אז מודיעים לנו שהוא כבר לא מתאים, נותנים פיצויים ושתיים-שלוש משכורות ושולחים אותו הביתה. אנחנו דורשים לעצור את זה. כשעובד יקבל את הפיצויים המוגדלים המגיעים לו, הוא לפחות יוכל ללכת הביתה בכבוד, והם מתנגדים. לצערי, החברה הזו לא מתנהלת כמו שאר החברות המזון הגדולות בארץ.

"חברת נסטלה ידועה כשמרנית מבחינת השכר והטיפול בעובדים. עובד שעובד משמרות מקבל תוספת שכר, אבל לא רואה את הילדים שלו, והפיצוי הוא לא הפתרון. כשהוא יוצא לפנסיה זה משכר הבסיס שלו, כי חלק נכבד מהרכיבים הם בכלל לא סוציאליים. חלק מהעובדים יוצאים לפנסיה עם סכומים זעומים, והחברה מקשה עורף במשאים-ומתנים, בניגוד לשאר חברות המזון שמפרגנות לעובדים בתוספות שכר ראויות שגם לוקחות בחשבון את האינפלציה שמשתוללת במדינה.

"בעבר היו נותנים אחוז אחד תוספת שכר, במקרה הטוב. אם עובד קיבל 5,000 שקל, הוא היה מקבל 50 שקל לתוספת השכר. כל משא-ומתן שם נתון למאבק. יש לנו עוד הסכמים פתוחים שמתנהלים כבר כמה שנים, ולא ממהרים לסגור את זה עם הוועדים וההסתדרות. עד כה ביקשנו שכר מינימום יותר גבוה, וגם התייחסנו לעסקת החבילה. אז הסכימו לתת 300 שקל יותר, אבל לא מוכנים לתת 6,000 שקל.

"אנחנו לא רוצים להגיע לשביתה, אבל אם לא תהיה ברירה, זה מה שיקרה. עם חברות אחרות בלא מעט משאים-ומתנים הגענו להסכמות ששכר המינימום יהיה גבוה יותר. ב-2017 הגענו להסכמות עם שטראוס, ששכר המינימום יהיה גבוה יותר ב-300 שקל משכר המינימום במשק. אני לא מבין למה אסם לא מוכנה לעשות את זה, היא חברה ענקית.

"עכשיו הם גם מנסים בכל דרך לשבור את השביתה. אם אנחנו נוקטים עיצומים במרל"וגים ובהפצה לחנויות ולרשתות, הם מביאים משאיות קבלן. הטענה שלהם היא שהם תמיד מתגברים לפני החג, אבל מכיוון שיש עיצומים, הם שילשו את כמות המשאיות שמגיעות, והם יקבלו תגובה מאתנו, גם בדרך של החרפה וגם בדרך של הליכים משפטיים.

"כרגע יש נתק בינינו, ובסוף היום אם הם לא יסכימו להידבר איתנו, יהיה מדובר ב-48 שעות של נתק. בעבר כבר היו סכסוכי עבודה והשבתות, בין היתר במפעל צבר, אבל המדיניות של נסטלה היא מדיניות קמצנית, ואנחנו יותר לא מוכנים לזה. אני התרעתי בשנתיים האחרונות שהעובדים כועסים וממורמרים, ושום דבר לא עזר. נתתי דוגמאות מחברות מזון אחרות על תוספות השכר למשל, ואין התייחסות. הם לא העלו את המחירים, ומשרשרים את זה לעובדים שלהם, עליהם הם מנסים לחסוך.

"כיום יש עיצומים, ואנחנו נערכים להשבית את אסם בכל רחבי הארץ. וכן, זה נעשה לפני החגים, כי לעובדים אין מה לאכול לפני החגים, ואנחנו לא ניתן לעובדים להיות רעבים. אני עדיין קורא להם להתעשת, להגיע איתנו להבנות, כי הפערים בינינו הצטמצמו ונשארו רק בנושאים האלה. אני קורא להם להמשיך לשבת איתנו בדרך של משא-ומתן ולא בדרך של ניסיונות לשבירת שביתה". 

אסם: "מציאות עסקית מאתגרת ביותר" 

מחברת אסם-נסטלה נמסר בתגובה: "לצערנו, העובדות המוצגות אינן תואמות את המציאות. לאסם-נסטלה יש מסורת ארוכת-שנים של יחסי עבודה טובים עם העובדים ונציגויותיהם, המהווים נכס יקר לחברה. בכוונת הנהלת החברה להמשיך ולשמור על יחסים אלה.

"בחודשים האחרונים מתנהל משא-ומתן עם נציגות העובדים במטרה לגבש הסכם ארוך-טווח בנושאי שכר, רווחה ועוד. המשא-ומתן מתנהל ברצינות רבה ומתוך רצון טוב, והוא מצוי בשלב מתקדם ביותר, לאחר שבנושאים רבים ומהותיים הושגו הסכמות.

"במציאות עסקית מאתגרת ביותר לתעשיית המזון בישראל ולחברה, אנו עושים כל שביכולתנו כדי להשלים הסכם קיבוצי מאוזן ומיטיב לטובת עובדי החברה. אנו מצפים מנציגות העובדים ומההסתדרות לגלות אחריות ולהמשיך במשא-ומתן עד להגעה להסכמות".