קבוצת מאיר: הכירו את יבאונית הרכב שבדרך לעסקת ענק עם הפניקס

קבוצת מאיר, בבעלות משפחת קז ומשפחת שחר, היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות והוותיקות בישראל • החברה מחזיקה כיום בארבעה זיכיונות יבוא לרכב פרטי ופועלת גם בתחום הנדל"ן והרכבת אוטובוסים

מכונית וולבו של קבוצת מאיר / צילום: יח''צ
מכונית וולבו של קבוצת מאיר / צילום: יח''צ

קבוצת מאיר, בבעלות משפחות קז ושחר, היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות והוותיקות בישראל. בשנים האחרונות נתח השוק שלה בתחום הרכב הפרטי קטן בהדרגה ועיקר פעילותה מתמקדת בתחום הרכב הדו-גלגלי, הרכב הכבד והאוטובוסים.

השווי העצום שבו היא מוערכת, למרות נתח שוק קטן שלה בתחום הרכב הפרטי בישראל (פחות מ-1%), מיוחס בעיקר לפעילותה בתחום הרכב הכבד ולמותג המוביל וולבו שבו היא אוחזת. בציבור הרחב מזוהים הקבוצה, ובעיקר בעליה יעקב שחר, בעיקר בשל הבעלות ארוכת השנים על מועדון הכדורגל של מכבי חיפה, אלופת ישראל שמתמודדת בימים אלה במסגרת ליגת האלופות האירופית. על פי ההערכות השקיע שחר עד היום מאות מיליוני שקלים במועדון, המפרסם את המותג וולבו על חולצות השחקנים.

קבוצת מאיר מחזיקה כיום בארבעה זיכיונות ליבוא לרכב פרטי: כאמור מותג הפרימיום וולבו, שנחשב לאחד מרבי המכר בפלח שלו ומסר בשמונת החודשים הראשונים של השנה כ-1,240 יחידות; הונדה שנוכחותה בישראל מזערית כיום ומסירותיה השנה הסתכמו ב-328 כלי רכב בלבד; מותג הפרמיום POLESTAR מבית קבוצת GEELY הסינית, שהיא גם בעלת השליטה בוולבו-מכוניות, ששיווקו החל בשבועות האחרונים; ומותג הפרמיום הסיני Lynk&Co, גם הוא מבית קבוצת GEELY, שפעילותו בישראל עדיין לא החלה.

בתחום הרכב הדו-גלגלי מחזיקה החברה את זיכיון שיווק האופנועים והקטנועים של הונדה ולאחרונה רכשה מקבוצת UMI את חברת "יוניברסל מוביליטי " (UME) שמייבאת את הקטנועים החשמליים הפופולריים של NIU הסינית.

בתחום המשאיות, שנחשב תחום רווחי במיוחד עבורה, קבוצת  מאיר היא מובילת שוק בזכות יבוא המשאיות של וולבו ושל חברת הבת רנו-משאיות בטווחי משקל שונים. בשמונת החודשים הראשונים של 2022 מכרה הקבוצה 1,836 משאיות של שני המותגים, נתח של כ-19% מכלל המכירות בסיגמנט זה.

הקבוצה פעילה גם בשוק האוטובוסים עם המותגים וולבו, רנו וזונטונג אולם נתח השוק שלה קטן יחסית בשל התחרות הקשה מול מותגים זולים מסין, וגם בתחום הליסינג התפעולי באמצעות חברת הליסינג וההשכרה "הרץ" שבבעלותה המלאה וחברת הליסינג "אופרייט ליס" בבעלותה החלקית. נתח השוק של שתי החברות בענף הליסינג מוערך בכ-15%.

חברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה

הקבוצה היא אחת המובילות בתחום הסחר ברכב משומש באמצעות חברת "אוטו סנטר", שלה עשרות סניפים ברחבי הארץ, והיא מחזיקה בבעלותה את חברת ההיסעים "קווים" שנחשבת לחברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה אחרי אגד ודן, עם נתח של כ-13% מהשוק בכל הנוגע למספר הקילומטרים וכמות הנוסעים.

בנוסף היא אחת משתי הקבוצות היחידות שבונות בישראל אוטובוסים מהיסוד, באמצעות מפעל "מרכבים" שממוקם באזור התעשייה של קיסריה ובונה מרכבים לשלדות של יצרני אוטובוסים רבים עם חוזי אספקה אסטרטגיים לחלק גדול מחברות ההיסעים בישראל.

קבוצת מאיר פעילה גם בתחום ההון סיכון באמצעות חממת "DRIVE TLV", שמטפחת ומקדמת חברות סטארט-אפ, בעיקר בתחום האוטו-טק, ואף משקיעה בהן בשיתוף עם מספר גורמי מפתח בתעשיית הרכב העולמית. קבוצת מאיר כבר רשמה מספר "אקזיטים" בתחום וחברות בהן השקיעה הקבוצה ביצעו עד היום גיוסים בסכום מצרפי של למעלה ממיליארד דולר, חלקן לפי שווי של מאות מיליוני דולרים.

הקבוצה גם מחזיקה נכסי נדל"ן נרחבים באזורי מפתח ויש לזה זרוע נדל"ן, ששותפה בהקמת פרויקטים יוקרתיים למגורים.