הדור הבא של ב.מ.וו X5: עם חיבור לחשמל ותג מחיר של 678 אלף שקל

ב.מ.וו X5 פלאג־אין שומרת על העיצוב האגרסיבי של המותג • המחיר נושק ל־700 אלף שקל, בתמורה לנוחות, נוכחות וטווח נסיעה מרשים על חשמל

ב.מ.וו ה־X5 פלאג־אין בגרסת 45E / צילום: יח''צ
ב.מ.וו ה־X5 פלאג־אין בגרסת 45E / צילום: יח''צ

מאות אנשים ניצבו השבוע בתור ברמת גן כדי לראות ואף להזמין כלי רכב חשמליים של מותג חדש מסין, BYD. המחירים התחילו בכ־156 אלף שקל ועל הנחות לא דיברו שם, אבל כולם חיכו בסבלנות. באותן שעות ממש הפגינו עשרות אלפי פעילים ברחבי אירופה במחאה על האינפלציה ועל מחירי האנרגיה המזנקים.

לא קל להסביר את התמונה המוזרה של ישראל "העשירה" מול אירופה "הענייה", למרות שבהלת הרכישות בארץ רחוקה מזו באירופה. בתיאוריה, נתוני המאקרו של ישראל לא טובים באופן משמעותי מאלה של אירופה: האינפלציה מרימה ראש, הריבית בשיא של כל הזמנים ומחירי שכר הדירה נוסקים לשמיים. יש מי שמנסים להסביר זאת באמצעות "תסמונת דובאי". כלומר, ישראל היא מדינה שמייצאת גז במחירי שיא וצוברת מכך עושר, שמחלחל גם לצרכנים. אחרים טוענים שמדובר בפיצוי פסיכולוגי מתמשך על הקורונה, ויש מי שמפנים את האצבע לרווחי ההון של עובדי הייטק.

לענף הרכב הישראלי אין יותר מדי זמן לתהות מהי הסיבה. בענף עסוקים בלמסור כל מכונית חדשה שמגיעה לארץ. העסקים לחוצים במיוחד בפלח הפרימיום - מאז ינואר נמסרו כ־18 אלף כלי רכב חדשים, כמעט 30% יותר מבכל 2019.

את תנופת המכירות יוצרים השנה רכבי הפאר "הירוקים", בעיקר אלה שמצוידים בהנעת פלאג־אין. הם נרכשים לא כדי לנקות את המצפון הסביבתי של הרוכשים לנוכח ההתחממות הגלובלית, אלא בעיקר כדי להקדים את הזינוק המתקרב במיסוי על מכוניות הפלאג־אין. כן, גם בעלי ממון אוהבים לחסוך. אחד הנציגים הבולטים בקטגוריה הזו הוא ב.מ.וו ה־X5 פלאג־אין בגרסת 45E, שמגיע עם קרדיט ירוק מרשים, לפחות על הנייר, עם אחת הסוללות הגדולות בקטגוריה (23 קילוואט־שעה) וטווח חשמלי של עד 84 קילומטר.

נוכחות ונוחות מרשימות

מבחינה חיצונית, הדור העדכני של ה־X5 עבר כמה עדכונים קוסמטיים מאז שהושק בסוף העשור הקודם. הוא נראה יותר בוגר, אך עדיין יש לו נוכחות מרשימה על הכביש. הוא תופס שטח לא מבוטל בזכות אורך שנושק ל־5 מטר ורוחב של יותר מ־2.2 מטר בין המראות, והחרטום שלו מחצין את הגריל עצום הממדים של המותג וכונסי אוויר אגרסיביים. גם פרופיל הצד השרירי מזוהה מיידית.

אמנם בארצות הברית ובאירופה זהו רכב משפחתי פופולרי, אבל בישראל הוא סוג של "כרטיס ביקור על גלגלים", שמשדר "אל תתעסק איתי" - והרוכשים מודעים לכך היטב.

למרות כל הפאר המוחצן של תא הנוסעים, שכולל ריפוד עור, דיפוני עץ ומתכת ורמת גימור עילית, התא תוכנן עבור משפחות פעילות. אמנם גרסת הפלאג־אין לא כוללת שורת מושבים שלישית לטובת הסוללה והמנוע החשמלי, אך המושב האחורי מסוגל להכיל שלושה מבוגרים - או שלושה כסאות תינוק זה לצד זה - עם מספיק חופש תנועה עבור הדור הצעיר בנסיעות ארוכות.

תא המטען מציע 500 ליטרים לפני קיפול המושב. סף הכניסה התקני די גבוה וניתן להנמיך את מתלי האוויר לטובת כניסה של הנמוכים שבנינו.

עמדת הפיקוד משלבת לוח מחוונים דיגיטלי שימושי ומסך מולטימדיה גדול ומהיר לצידו. המערך הדיגיטלי הזה לא מרשים כמו המסכים הפנורמיים של ב.מ.וו IX החשמלית, וגם הנדסת האנוש של ה־X5 הרבה יותר שמרנית.

אולם, בני הדור שלא גדלו עם מסך ביד, יסתגלו אליהם הרבה יותר מהר. במחיר הזה אפשר לצפות לאבזור מקיף מאוד, וכסטנדרט - ה־X5 אכן כולל כמעט כל פריט אבזור שטיפוסי לפלח הזה, כולל אחת ממערכות הסיוע הסמי־אוטונומיות הטובות בפלח.

נסיעה חשמלית למרחקים

מערכת ההנעה ההיברידית־נטענת של ב.מ.וו, שאותה פגשנו לאחרונה בדגם ה־545, הולמת היטב את רכב הפנאי הכבד הזה. היא משלבת בין מנוע טורבו־בנזין בנפח 3 ליטר, מנוע חשמלי רב עוצמה וסוללה נטענת גדולה, והיא מייצרת הספק משולב מרבי של 394 כ"ס במצב הספורטיבי ביותר.

לא מעט דגמי פלאג־אין חזקים מתהדרים בשמירה על הסביבה, אך זה אחד הכלים הבודדים שמתקרב בעולם האמיתי לנתוני החיסכון והטווח המוצהרים. מי שיקפיד לטעון את הסוללה על בסיס קבוע (6.5 שעות מרשת החשמל הביתית), ישמור על רגל קלה על הדוושה וייתן למחשב לנהל את העברת הכוח במצב התכנות האוטומטי - יוכל להגיע לטווח חשמלי ריאלי של כ־50 ק"מ ולסגור את החודש עם מעט מאוד ביקורים בתחנת הדלק.

אפשר גם לשייט ב־135 קמ"ש על חשמל בלבד, ותגובת הדוושה עדיין תהיה חדה במצב החשמלי מספיק כדי לא להרדים את הנהג.

אבל כמובן שמי שמוציא כמעט 200 אלף דולר לא עושה זאת כדי לשמור על הפרחים. צריך רק רגל מעט כבדה יותר שתלחץ על הדוושה או העברה למצבי הספורט כדי להאיץ את הלוויתן הזה קדימה בקצב רציני, שהולם את המראה האגרסיבי שלו. במצב כזה הצריכה צונחת לסביבות 12 ק"מ לליטר. בכל מצבי התכנות, העברת הכוח בין מנוע החשמל למנוע הבנזין חלקה ויש אפילו צליל מנוע נעים בסל"ד גבוה.

מחיר לרציניים בלבד

עד כמה שיחידת ההנעה מרשימה, הכוכבת האמיתית של הרכב היא מערכת מתלי האוויר. כיול של מתלים כאלה הוא עסק מסובך, אבל מערכת המתלים של ה-X5 מספקת ליושבים נוחות אבסולוטית, שאותה אפילו לא מקבלים באח הגדול והיקר X7.

נטיית הגוף בפניות היא מזערית, ולמרות התחושה של "שטיח מעופף" והממדים המאסיביים - הרכב עדיין שומר על הנהג בתמונה עם מספיק שליטה לצורך שעשועים דינמיים על כבישים מפותלים.

ב.מ.וו X5 בגרסת 45E עולה 678 אלף שקל. זה מחיר רציני לרכב רציני, שלא כולם אוהבים את התדמית שמשויכת לו, אבל כבר נסענו בשנתיים האחרונות בכלים שעלו כפול, ולא התקרבו לרמת העידון, הנוחות והרב תכליתיות שמציע הכלי הזה. נקווה שישרוד את התנקשות המיסוי המתקרבת.

חלק מהמתחרות

וולבו XC90 RECHARGE

570 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין. היא מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו־בנזין ובשני מנועים חשמליים ומעבירה לכל הגלגלים הספק של 455 כ"ס. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורכת 5.4 שניות והטווח על חשמל מגיע ל־68 ק"מ. התא מפואר ומרווח. 

וולבו XC90 RECHARGE / צילום: יח''צ
 וולבו XC90 RECHARGE / צילום: יח''צ

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין 

הדור החדש כולל הנעת פלאג־אין, שמשלבת מנוע 3 ליטר בנזין מנוע חשמלי וסוללה של 31 קילוואט־שעה, שמייצרת 434 כ"ס ומסוגלת לנוע על חשמל לטווח של עד 77 ק"מ. העיצוב אלגנטי והתא חדשני. הרכב טרם הגיע לארץ, לכן המחיר טרם פורסם. 

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין / צילום: יח''צ
 ריינג'רובר ספורט פלאג־אין / צילום: יח''צ

מרצדס GLE 350de

674 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין. ההנעה משלבת מנוע 2 ליטר טורבו־דיזל עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה. ההספק המשולב עומד על 320 כ"ס ומומנט של 70 קג"מ. הטווח החשמלי המוצהר עד 97 ק"מ. התאוצה מאפס ל־100 אורכת 6.8 שניות, והתא מפואר. 

מרצדס GLE 350de / צילום: יח''צ
 מרצדס GLE 350de / צילום: יח''צ