השקעות | בדיקת גלובס

מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 100 אלף שקל פנויים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • בסביבה של ריביות מטפסות, לא רק המניות נחתכות - גם השווקים הסולידיים לא בהכרח מהווים עדיין חוף מבטחים לכספי המשקיעים • הנה המלצות גופי ההשקעות המובילים בארץ לגבי תיקי השקעות של 100 אלף שקל - עבור מי שמעוניין בסיכון מינימלי, ועבור מי שנכון לסיכון בינוני-גבוה

איך לנהוג עם תיק השקעות של 100 אלף שקל? / אילוסטרציה: Shutterstock
איך לנהוג עם תיק השקעות של 100 אלף שקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הטלטלות בשווקים, האינפלציה שהרימה ראש בגדול והעלאות הריבית בעולם מכניסות את המשקיעים לתקופת אי ודאות. אפילו האפיקים הסולידיים שבמשברים קודמים נחשבו לחוף מבטחים, כשבורסות איבדו גובה, סובלים מתנודתיות ואינם מספקים תחושת יציבות. רק בשבוע שעבר, לאחר פרסום נתוני האינפלציה המאכזבים בארה"ב - קצב שנתי של 8.3% - נפלו המדדים המובילים בוול סטריט בחדות ואיבדו 4%-5%. כעת, בשווקים מחכים בכיליון עיניים להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב (ביום רביעי השבוע), ותוהים עד כמה ניצי הוא יהיה במלחמתו באינפלציה. קשה מאוד לצפות מה יהיה, וכל אמירה עשויה להוביל לתגובה חריגה נוספת בשווקים. 

המחיר שהכלכלה תשלם על ניצחון האינפלציה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים
נראה שזה הזמן ללכת נגד הזרם ולהשקיע במניות לא אמריקאיות
פיקדון בבנק, נדל"ן או מניות: איפה כדאי להשקיע בימים של ריבית עולה?   

איך הושפע השנה תיק ההשקעות? המדדים המובילים בבורסה המקומית (ת"א 35 ות"א 125) איבדו מתחילת השנה "רק" 3%-4%, והשיגו תשואה עודפת על רוב הבורסות בעולם. הסיבה לכך היא ההטיה למניות פיננסים ונדל"ן, שנפגעו פחות מהמשבר הגלובלי. בארה"ב המצב קשה יותר למשקיעים, שכן מדד S&P 500 נחתך ב-18.7% מתחילת 2022 ומדד הנאסד"ק, מוטה מניות הטכנולוגיה, איבד 26.8%, גם בשל המחירים הגבוהים שאליהם הגיעו מניות הטכנולוגיה אשתקד.

 
  

כשהמטרה של הבנקים המרכזיים היא להילחם באינפלציה באמצעות העלאות ריבית חדות, לא רק המניות נחתכות - גם השווקים הסולידיים מתנהלים בצורה שמקשה על המשקיע הממוצע למצוא מקלט. מה בכל זאת אפשר לעשות ארבעה מומחי השקעות מייעצים איך נכון לבנות תיק השקעות של 100 אלף שקל לפי דרגות סיכון שונות.

פסגות: "תשואה חיובית באפיק הסולידי"

"תהליך העלאות הריבית פגע בנכסי הסיכון (כמו מניות, ח"ש), אך נותן כיום תוחלת תשואה גבוהה משמעותית באפיקים הסולידיים משהכרנו בעשור האחרון", אומר ארז דנאור, מנהל מערך ההשקעות בפסגות קרנות נאמנות. ובמילים אחרות, בשל סביבת הריבית הגבוהה יותר, באפיקים סולידיים כבר אפשר לקבל היום תשואה חיובית מבעבר.

ארז דנאור, מנהל מערך ההשקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: מושיק בירן
 ארז דנאור, מנהל מערך ההשקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: מושיק בירן

דנאור: "בתיק השקעות בסיכון נמוך היינו מתחילים כך שנתח של 30% יוקצה לקרן כספית. בקרנות הללו התשואה הגלומה כיום היא כבר מעל ל-2% בשנה, בסיכון אפסי. התשואה גם צפויה לעלות עם העלאות הריבית הקרובות. נתח נוסף הוא 20% באג"ח הממשלתיות עם מח"מ (משך חיים ממוצע) בינוני. נתח זה צפוי לתת תשואה שנתית של כ-3%, גם כן ברמת סיכון נמוכה.

"מעבר לכך, נקצה עוד נתח של 10% אג"ח ממשלתיות צמודות במח"מ קצר, שיספקו הגנה מפני האינפלציה. נתח נוסף של 30% יוקצה לאג"ח קונצרניות במח"מ עד 3 שנים. נעדיף אג"ח של חברות חזקות בדירוגים גבוהים, ובעיקר חברות תזרימיות במינוף נמוך. לחלופין אפשר להעדיף אג"ח בדירוג בינוני אך שיהיו מגובות בביטחונות חזקים, כך שיקטן סיכון האשראי. את 10% האחרונים בתיק בסיכון נמוך ניתן להשקיע במניות: חצי מהנתח בהצמדה למדד S&P 500, והיתרה במדד ת"א 125. להערכתנו, בטווח הבינוני והארוך המניות יעניקו תשואה עודפת על פני שאר האפיקים".

עבור התיק בסיכון בינוני-גבוה, מציעים בפסגות לחלקו לשני חלקים. "מחצית מהתיק (50%) תושקע באג"ח קונצרניות, תוך שילוב בין איגרות של חברות חזקות בדירוגים גבוהים, או דירוגים נמוכים יותר עם שיעבודים, לצד אג"ח בדירוג בינוני בפיזור רחב. את המחצית השנייה נשקיע במניות, וגם כאן נחלק לשניים: 25% מכך יושקעו במניות בישראל, בעיקר בחברות בינוניות וגדולות ממדד ת"א 125, תוך דגש על מניות הביטוח והנדל"ן המניב. היתרה תושקע במניות בארה"ב במדדים המובילים שם.

"להערכתנו אחרי שנה של ירידות חזקות, בטווח הבינוני השוק האמריקאי יהיה אחד השווקים הראשונים שיתאוששו, והתמחור של המניות שם כיום סביר לצורכי השקעה".

מיטב: "ת"א 125 ייהנה מהעדנה המקומית"

במיטב ישקיעו בתיק בסיכון נמוך 100% באג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים, בטווח לפדיון עד 3 שנים, "מתוך מחשבה שזהו 'תיק לפדיון' - קרי תיק השקעות שמרגע שנבנה אותו לא אמורים לחול בו שינויים מהותיים, למעט כשיש הרעה משמעותית בפעילות של חברה", אומר אבירם נאה, סמנכ"ל תיקי השקעות במיטב.

אבירם נאה, סמנכ''ל תיקי השקעות במיטב / צילום: יח''צ
 אבירם נאה, סמנכ''ל תיקי השקעות במיטב / צילום: יח''צ

נאה מוסיף כי "בתיק כזה נמליץ שיהיה מורכב כולו מאיגרות של חברות בעלות דירוג גבוה של AA מינוס ומעלה, עם בחירה סלקטיבית של אג"ח, וכולן יעמדו לפדיון בטווח של עד 3 שנים. המטרה היא לאזן בין סיכוני האינפלציה (לשני הכיוונים, כלומר להמשך עליית המחירים וגם למקרה של התמתנות). נשקיע מחצית מהכסף באיגרות חוב צמודות למדד המחירים לצרכן ואת המחצית הנותרת באיגרות לא צמודות".

הטווח לפדיון לתקופה של עד 3 שנים מומלץ במיטב, "מתוך מחשבה שמרבית החברות הגדולות בשוק החוב הישראלי ניצלו את תנאי השוק המאוד נוחים לגיוס ששררו בשנים האחרונות, על מנת לסדר את לוח הסילוקין שלהן". אותן חברות, לדברי נאה הכינו כך די מזומנים בקופה שיספיקו עבורן, "גם אם שוק החוב עצמו 'ייסגר' לגיוסים לזמן מה (בשל משבר, ח' ש'). אנו בוחרים בדירוגים הגבוהים מאוד ומוותרים על תשואה עודפת הקיימת בדירוגים נמוכים יותר. זאת מתוך מחשבה שהאטה בכלכלה שעלולה להתרחש כתוצאה מעליות הריבית האגרסיבית שאנו חווים, עלולה לפגוע באג"ח בדירוגים היותר נמוכים, בצורה לא פרופורציונלית לתוספת התשואה שהן מעניקות כיום".

התיק המסוכן יותר מתחלק במיטב בין 70% לאיגרות חוב קונצרניות בדירוגים גבוהים לפדיון עד 3 שנים, ו-30% משני מדדי מניות. כך 15% מרכיב זה יושקעו במדד ת"א 125, והיתרה (15%) במדד האמריקאי S&P 500. "את איגרות החוב הקונצרניות בתיק נבחר בדירוג של AA מינוס ומעלה תוך בחירה סלקטיבית, וכאמור בטווח לפדיון של עד 3 שנים. מחצית מהחוב יוצמד למדד המחירים לצרכן ומחציתו באג"ח שאינן צמודות".

"את ה-30% הנותרים נשקיע בחלוקה שווה בין מדדי המניות שהוזכרו. תל אביב 125 נמוך כעת בכ-8% משיא כל הזמנים שלו, והוא השיג בשנה האחרונה תשואה עודפת על רבים ממדדי המניות בעולם. בהשוואה היסטורית הוא אינו 'זול' במיוחד, אולם יש לזכור שהכלכלה הישראלית נהנית מתקופה של עדנה והצפי לעתיד הקרוב גם הוא מבטיח. על כן בראייה ארוכת טווח נצפה מת"א 125 לתוספת תשואה על איגרות החוב. מדד S&P 500 נמוך כעת ב-20% משיאו ונסחר במכפיל עתידי הקרוב לממוצע שלו בעבר, ובהסתכלות ארוכת טווח צפוי גם הוא לתרום לתשואה".

לאומי: "יש יותר מקום לתיקון במדדי חו"ל"

רועי קרן, יועץ השקעות אזורי בבנק לאומי, מציע גם הוא שני תיקים, האחד ברמת סיכון בינונית שמורכב ממספר אפיקים, וראשית 30% חשיפה למניות. "נרצה הטיה למדדי חו"ל בדגש על ארה"ב, שם מדדי המניות המובילים ירדו מתחילת השנה בין 20% ל-30%, והמדינה מובילה את הצמיחה העולמית", אומר קרן. "הפגיעה במניות בוול סטריט נבעה מהתגברות האינפלציה והחשש מפני המשך מגמת העלאת הריבית על ידי הפד".

רועי קרן, יועץ השקעות אזורי בבנק לאומי / צילום: דוברות לאומי
 רועי קרן, יועץ השקעות אזורי בבנק לאומי / צילום: דוברות לאומי

כיום, לדבריו, "השיקול העיקרי הוא שקצב האינפלציה יואט כנראה בהשפעת העלאות הריבית. ציפיות האינפלציה של הצרכנים התמתנו ולכן אני מאמין שהבורסות יגיבו בהתאם, ברגע שנתחיל לראות ירידה בקצב האינפלציה. לאור הפערים בביצועי מדדי המניות בין הארץ לארה"ב, אני מאמין שיש הרבה יותר מקום לתיקון במדדי חו"ל לעומת ישראל, כאן המדדים מצליחים לשמור על יציבות מתחילת השנה".

קרן מציע כי כ-60% מהתיק בסיכון הבינוני יוקצו לחשיפה לאג"ח. "בארץ האינפלציה נמוכה יותר ועומדת בקצב שנתי של 4.5%. העלאות הריבית עד כה היו מתונות יחסית, אך נוצרו הזדמנויות שלא ראינו בשוק האג"ח המקומי כבר שנים רבות. יש מקום לתת דגש לאג"ח קונצרניות מדורגות עם הטיה לצמודות מדד. נתח של 55% (מרכיב האג"ח בתיק) יהיה צמוד והיתרה - 45%, שקלי". כמו כן, נתח של 10% מרכיב האג"ח יושקעו בחו"ל. "מתוך סך הרכיב האג"חי בתיק, נשקיע את הנתח הזה באג"ח בחו"ל לאור הציפיות להמשך העלאות ריבית בארה"ב", מסביר קרן.

היתרה בתיק (10%) תישמר בצורה נזילה, קרי בפיקדונות בנקאיים או באפיקים שקולים להם. לדברי קרן, "העלאות הריבית גררו התעוררות מחודשת בפיקדונות הבנקאיים. ניתן כיום לקבל ריבית חסרת סיכון בין שקבועה או משתנה וצמודה לריבית הפריים, גבוהה באופן משמעותי מבעבר".

התיק ברמת הסיכון הגבוהה יחולק בין 50% ברכיב מנייתי, "שם ניתן משקל עודף משמעותית למדדי חו"ל בדגש על ארה"ב. זאת במטרה לנצל את התיקון שבסופו של דבר יגיע, עם התמתנות קצב האינפלציה ועצירה או התייצבות במגמת העלאת הריבית" אומר קרן. נתח של 45% מתיק זה יוקצה לחשיפה לאג"ח - מתוכו 30% קונצרניות, 10% ממשלתיות ו-5% באג"ח חו"ל. יתרת התיק (5%) תוחזק באפיקים נזילים".

קסם אקסלנס: "חשוב שיהיה רכיב של הגנה אינפלציונית"

בחברת קסם מבית אקסלנס מציעים חלוקה משלהם לחובבי סיכון נמוך וגבוה יותר. עבור תיק בסיכון נמוך, ממליץ מנהל ההשקעות הראשי, רונן קפלוטו, להקצות 15% במניות, 55% באג"ח קונצרניות בדירוג ממוצע גבוה ובמח"מ קצר-בינוני, ועוד 30% באג"ח ממשלתיות במח"מ קצר-בינוני, וזאת בשילוב עם פיקדונות לשמירה על נזילות. בתיק בסיכון בינוני-גבוה הוא ממליץ על 30% השקעה במניות, 55% בקונצרניות בדירוג בינוני-גבוה ובמח"מ קצר-בינוני ועוד 15% באג"ח ממשלתיות במח"מ קצר-בינוני, לצד פיקדונות.

רונן קפלוטו, מנהל השקעות ראשי, קסם קרנות ETF מבית אקסלנס / צילום: איל יצהר
 רונן קפלוטו, מנהל השקעות ראשי, קסם קרנות ETF מבית אקסלנס / צילום: איל יצהר

"לאור האתגר ואי הוודאות השוררת בשווקים", אומר קפלוטו, "חשוב שבכל תיק יהיה רכיב של הגנה אינפלציונית. יחד עם זאת, ככל שרמת הסיכון עולה וטווח ההשקעה גדל, הסיכון האינפלציוני יורד". בהקשר של הרכיב המנייתי בתיק, הוא מציין כי "כל עוד סביבת הריביות בעולם נמצאת בעלייה, נדרשת זהירות רבה בחלק זה בתיק, שכן התאמת מחירי המניות לסביבת הריבית החדשה נמצאת בעיצומה".