זו הייתה אמורה להיות החלופה האולטימטיבית למפולת בשווקים. למה זה לא קרה?

העלאות הריבית של הפדרל ריזרב, שמייצרות הזדמנויות באג"ח ארה"ב, והדולר החזק, מביאים לנטישת הזהב שאמור לשמש מקלט בטוח, ושמחירו כבר ירד 8% מתחילת השנה • סוחר בכיר בניו יורק: "התחזית לזהב נראית פגיעה עד שהפד יפסיק להעלות ריביות"

אף שהמשקיעים נוהרים לזהב בזמנים סוערים, הזהב לא התרומם ב-2022 / צילום: Shutterstock
אף שהמשקיעים נוהרים לזהב בזמנים סוערים, הזהב לא התרומם ב-2022 / צילום: Shutterstock

משקיעים ציפו שהאינפלציה תעלה את מחירי הזהב השנה. במקום זה, קרה ההיפך. חוזה הזהב הנסחר ביותר צפוי להשלים ירידה של שישה חודשים רצופים, עם הפסד של 14% בינתיים בתקופה הזו. מדובר בירידה משמעותית לנכס שאמור להיות מקלט בטוח ובתקופת ההפסדים הרצופה הארוכה ביותר מאז ספטמבר 2018, אז ירדו המחירים ב־9.9% בשישה חודשים.

המשקיעים מוקירים את הזהב בגלל היציבות שלו בזמני אי־שקט. המחירים זינקו מוקדם יותר השנה לשיאים של כל הזמנים, זמן קצר לאחר שהפלישה הרוסית לאוקראינה פגעה בשוקי מניות וסחורות. בתחילת מרץ הגיע הזהב לשיא של 2022, כשעלה ל-2,069.4 דולר לאונקיית טרוי. מאז הוא נמצא בינתיים בירידה של 8.2% מתחילת השנה, ואם יימשך הקצב הזה יציג את הביצועים הגרועים ביותר לשנה כולה מאז 2015.

ניתוח טכני: מה צריך לקרות כדי שה-S&P 500 ישוב לעלות
השיא מאחוריו: מחיר הזהב בדרך למטה 
מדינות ה־G7 מרחיבות את הסנקציות ויאסרו לייבא זהב מרוסיה 

מניות נסחרות בזול יותר ממה שהיה בתחילת מרץ. המלחמה נמשכה וחששות לגבי האינפלציה רק גברו. אבל מתכת המקלט הבטוח הייתה תקועה בטווח מחירים שבין 1,650 דולר ל־1,800 דולר לאונקיית טרוי מאז יוני. הזהב ירד ביום שני ב־0.3% ל־1,678.2 דולר.

התנודתיות הזו היא עוד דוגמה לדרך שבה מבצע העלאות הריבית האגרסיבי של הפד מטלטל כל פינה בשווקים הפיננסיים. הדוח משבוע שעבר, שהראה שהאינפלציה ממשיכה להיות גבוהה, רק פעל לחזק ציפיות לכך שהעלאות שערי הריבית יימשכו. הפד צפוי להכריז על העלאת ריבית גדולה נוספת בפגישה שלו השבוע.

 

 
  

משקיעים חסרי מנוחה לא קונים רק זהב

מה לכל זה ולזהב? משקיעים חסרי מנוחה שרוצים נכס משעמם ובטוח כשהמניות בבלגן לא קונים רק זהב. רבים מהם קונים אג"ח ממשלתיות.

"התחזית לזהב נראית פגיעה עד שהפד יפסיק להעלות ריביות", אמר טאי וונג, סוחר בכיר ב־Heraeus Precious Metals בניו יורק.

תשואות אג"ח נוטות לנוע במקביל לציפיות המשקיעים לגבי ריבית הבנצ'מרק של הפד, כך שמשקיעים בימים אלה יכולים לזכות בתשואות גדולות יחסית על אג"ח ממשלתיות. ביום שני, התשואה על איגרת חוב לשנתיים הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. דבר זה - יחד עם העובדה שאג"ח של משרד האוצר, שלא כמו זהב, מציעות תשלום קבוע - דחף משקיעים רבים החוששים מסיכונים מרכישת זהב לרכישת איגרות חוב.

רק האטה בקצב העלאת הריבית תחזק את הזהב
אנליסטים של ג'יי.פי מורגן צ'ייס חוזים שמחירי הזהב ימשיכו לצנוח, ויגיעו לממוצע של 1,650 דולר לאונקיית טרוי ברבעון הרביעי. הדבר משקף אמונה גוברת שהפד לא נמצא עדיין בעמדה להרפות מדוושת הבלימה, בצורת העלאות ריבית.

"זה לא מתג אור שמדליקים או מכבים. זה עמעם", אמר ריצ'רד פישר, לשעבר נשיא הפדרל ריזרב של דאלאס, בשיחה בחסות CME Group ביום רביעי.

הדולר האמריקאי, מקלט בטוח נוסף, מסבך את העניינים עוד יותר. משקיעים המחפשים הימור בטוח קנו גם את המטבע האמריקאי, ודחפו אותו לעבר שיא של 20 שנים. זה הפך את הזהב ליקר יותר עבור קונים ממדינות אחרות, והחליש את הביקוש.

הכאב מורגש לרוחב שוקי הזהב. SPDR Gold Shares, קרן הסל הגדולה ביותר בעולם הנתמכת על ידי זהב אמיתי, ירדה ביותר מ־2% בספטמבר בינתיים.

משקיעים משכו כסף מקרנות נאמנות ומקרנות סל המתמקדות במתכות יקרות במשך 12 שבועות רצופים, על פי נתוני Refinitiv Lipper. מדובר במשך הזמן ארוך ביותר מאז 13 שבועות רצופים של משיכות שנגמרו במאי 2021.

מחירי הזהב ירדו ב־20% כמעט מהשיאים של כל הזמנים שאליהם הגיעו באוגוסט 2020, כשהייתה אי־ודאות גדולה בגלל הקורונה.

"הזהב לא אטרקטיבי כפי שהיה ב־2020", אמרה רות קרוול, מנכ"לית איגוד שוק המטילים של לונדון. החוזים העתידיים על זהב לחודש הבא ירדו ב־44.50 דולר לאונקיית טרוי, או ב-2.6%, למחיר של 1,671.70 דולר בשבוע שעבר.

בכל זאת, הזהב נותר אופציה עדיפה על מניות, אמרה קרוול. מדד S&P 500 ירד השנה בינתיים ב־18%.

משקיעים רבים צופים שהפדרל ריזרב יאט את קצב העלאות הריבית בשנה הבאה, מה שיוריד את התשואות על אג"ח ואת ערך הדולר, ויחזק את מחירי הזהב. האנליסטים של ג'יי.פי מורגן צופים שהזהב יעלה למחיר של כ־1,820 דולר לאונקיית טרוי עד סוף שנה הבאה.