כאוס נוסף בעולם השחמט: בלגן לאחר נטישה מפתיעה של קרלסן במשחק חוזר נגד הצעיר האמריקאי

האלוף הדהים את העולם לאחר שעזב את המשחק אחרי מהלך אחד בלבד, נגד היריב שכבר נמצא במרכז שערוריית תרמית נגדו מתחרות קודמת

מגנוס קרלסן / צילום: Associated Press, Jon Gambrell
מגנוס קרלסן / צילום: Associated Press, Jon Gambrell

כששחקן השחמט האמריקאי הנס מוקה נימן החל בשני מהלכים קונבנציונליים מול אלוף העולם מגנוס קרלסן באירוע מקוון ביום שני, הנורבגי המדורג ראשון הגיב בתגובה מדהימה, אחת שאין באף ספר על שחמט: הוא פשוט עזב את המשחק. 

עולם השחמט בכאוס לאחר חשד ששחקן הביס במרמה את אלוף העולם 

הצעד של קרלסן היה הפיצוץ האחרון בסקנדל המזעזע החודש את עולם השחמט המקצועי. קרלסן לאחרונה פרש מאירוע פנים אל פנים לאחר שהפסיד לנימן, והתגובה הפומבית היחידה שלו הייתה סרטון של מאמן כדורגל מאירופה שהעלה בציוץ לטוויטר. עולם השחמט הבין חיש מהר את ההשלכות של ההחלטה חסרת התקדים שלו: נימן ניצב מול ספקולציות נרחבות על כך שהוא מרמה במשחק.

"צריך להיות מביך לאלוף העולם להפסיד לי", אמר נימן לאחר הפגישה שלהם מוקדם יותר החודש בגביע סינקפילד בסנט לואיס. "אני מרגיש רע בשבילו".

נימן, בן 19, הכחיש שוב ושוב שרימה את קרלסן או כל אחד אחר במשחק אישי, אם כי הוא הודה כי בשני מקרים בעבר ביקש עזרה לא מותרת במשחקים שנערכו באינטרנט. הוא אמר כי אותן פעמים היו שגיאות שעשה בתחילת הדרך. 

"אם אדבר, אהיה בצרות" 

בינתיים עולם השחמט בוער. ישנם מי שרוצים שקרלסן יספק הסברים נוספים, לאחר שתגובתו היחידה הייתה סרטון של מאמן הכדורגל חוזה מורינהו שאומר: "אם אדבר, אהיה בצרות גדולות", ורומז על כך שהקבוצה שלו רומתה על־ידי השופטים.

בינתיים, בלשי אינטרנט עברו על שנים של משחקי עבר של נימן לגילוי סימנים של משחק לא הגון. מומחים אפילו למדו את הניתוחים שנימן עשה של משחקים כדי להעריך את מידת הבנתו של הפוזיציות השונות.

למרות שבוררים המפעילים תוכנות מתוחכמות לא מצאו שום דבר פסול במשחק של נימן, מארגני גביע סינקפילד התייחסו להאשמה המשתמעת של קרלסן ברצינות מספיק כדי להגביר את האבטחה באירוע. הם הכניסו עיכוב שידור של 15 דקות, טקטיקה שנועדה להקשות על שחקנים לקבל עזרה מבחוץ. הם הוסיפו סריקות נוספות על תדרי רדיו חשודים ועברו על שחקנים עם גלאי מתכות בכניסתם לאירוע.

נימן, שניצח בשניים משלושת המשחקים הראשונים שלו באירוע, השיג אחר-כך תיקו או הפסיד בשישה משחקים נוספים.

היו גם אינדיקציות לכך שנימן לא לגמרי כן לגבי כמות הפרות הכללים שלו במשחקי עבר. אחרי שהזכיר את העובדה שהוא חסום מהאתר chess.com, הפלטפורמה פרסמה הודעה לפיה הוא רימה ביותר מקרים מהפעמיים אותן הזכיר.

"שלחנו לו עדות מפורטת לגבי ההחלטה שלנו, כולל מידע הסותר את ההצהרות שלו לגבי הכמות והרצינות של הרמאות שלו ב־chess.com", אמר מנהל השחמט של החברה דני רנש בהודעה.

ואז הייתה הפתעה נוספת: קרלסן ונימן נקבעו לשחק זה נגד זה בתחרות אחרת, הפעם ברשת ולא פנים אל פנים.

קרלסן יצא לדרכו בשיא המרץ בגביע יוליוס בר ג'נריישן והוביל את הטבלה לאחר משחקי הפתיחה ביום ראשון. ואז ביום שני הגיע המשחק הכי מצופה בתחרות, המשחק החוזר בין קרלסן ונימן.

המשחק נמשך עד המהלך השני של קרלסן.

פרישתו של קרלסן, שקרתה בזמן השידור החי של התחרות, הייתה דרמטית ובאותו רגע מבלבלת. המסך פשוט הודיע שקרלסן הפסיד, והמצלמה שלו כבתה.

"מה קרה? מה?!" שאלה טניה סאצ'ב, שהיא רב־אומנית בשחמט נשים, לגבי השידור, כשהמצלמה של קרלסן כבתה פתאום והמשחק נגמר. "מגנוס קרלסן פשוט פרש, קם ועזב... וזה כל מה שאנחנו יודעים כרגע".

נציגיו של קרלסן לא הגיבו לבקשות תגובה. המאמן שלו לשעבר, פטר היינה נילסן, שעזר לקרלסן לזכות בכמה אליפויות עולם, סירב להגיב.