חברת החשמל | בלעדי

שרת האנרגיה נפגשה עם מאיר שפיגלר ובכוונתה לאשר את מינויו

שרת האנרגיה קארין אלהרר נפגשה מוקדם יותר עם מאיר שפיגלר וענתה לשאלת גלובס כי בכוונתה לאשר את מינויו למנכ"ל חברת החשמל • ברקע מתנהל מאבק בין שרת האנרגיה לשר האוצר ליברמן, שמתנגד למינוי אילן בירן, המועמד של אלהרר, ליו"ר בחברת החשמל

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

שרת האנרגיה קארין אלהרר נפגשה מוקדם יותר היום (ב') עם מאיר שפיגלר וענתה לשאלת גלובס כי בכוונתה לאשר את מינויו למנכ"ל חברת החשמל. 

● בלי לחכות לשרה: חברת החשמל אישרה את מינויו של מאיר שפיגלר כמנכ"ל בפועל
● המינויים בחברת החשמל: הדוח שסולל את הדרך של שפיגלר לתפקיד המנכ"ל | בלעדי
● המדינה הציגה תוכנית לפיתוח משק האנרגיה, אך אינה ערוכה ליישם אותה | בלעדי

בסוף השבוע האחרון בתגובה לעתירה שהגישה נגדה חברת החשמל על עיכוב במינוי המנכ"ל המיועד מאז חודש יוני האחרון, הודיעה אלהרר כי בכוונתה לחתום על המינוי. בסביבתה של אלהרר הסבירו אז כי השינוי בעמדתה נובע מבדיקה שערכה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ובסופה קבעה כי המינוי תקין. "תשובתה של היועצת המשפטית לממשלה מבהירה כי אין כל מניעה משפטית מצידי לחתום על מינוי המנכ"ל הנבחר. בהינתן ומדובר בחברה הגדולה במשק והעדר המנכל מונעת את תפקודה התקין ומתוך אמונה מלאה בבדיקה שנערכה ע"י היועמ"שית, אחתום על מינוי המנכ"ל".

גורמים בחברת החשמל טענו כי אלהרר מעכבת את החתימה על המינוי של שפיגלר למרות הודעתה כשהפגישה המיועדת משמשת כיסוי לעימות המתמשך מול שר האוצר ליברמן. האחרון ממשיך לעכב את החתימה מצידו על מינוי יו"ר רשות החשמל מטעמה של אלהרר - אילן בירן, כל עוד אלהרר לא תאשר את חתימתה להארכת כהונת הדירקטור אברהם מנלה, מטעמו של ליברמן. המתיחות המתמשכת בין השרים מובילה הלכה למעשה לשיתוק ניהולי של חברת החשמל כבר חודשים ארוכים ובחברה מקווים שאלהרר תעמוד בדיבורה ואכן תאשר את שפיגלר ביממה הקרובה.

שר האוצר ליברמן: "הסאגה של מינוי יו״ר חברת חשמל נמשכת כבר יותר משנה בשל התנהלות משרד האנרגיה"

מינויו של מנכ"ל הביטוח הלאומי בהווה מאיר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל אושר בדרגים שונים לאורך החודשים האחרונים לבקשת אלהרר ללא קשר להליך הפורמלי. בין היתר ב-14 באפריל אישר דירקטוריון חברת החשמל את מינויו של שפיגלר. לאחר מכן יועמ"שית חברת החשמל בחנה אם לא נפל פגם בהליך האישור ולאחר מכן בודקת את הנושא גם מנכ"לית רשות החברות באמצעות בודק חיצוני שמאשר את המינוי בתורו. גם ועדת גילאור חותמת בתורה על המינוי ובאוגוסט כאמור גם היועצת המשפטית לממשלה נדרשת לבדוק אותו וגם היא מאשרת שלא נפלו פגמים כפי שהודתה אלהרר.

בשבוע שעבר בתגובה מטעמו של ליברמן לא הוסתרה סאגת המינויים. "לצערנו הסאגה של מינוי יו״ר חברת חשמל נמשכת כבר יותר משנה בשל התנהלות משרד האנרגיה והמועמדים שהוא הציג. השר ליברמן דאג להשלים קוורום בכדי שהדירקטוריון יוכל להתנהל באופן סדיר ושוטף. השר ליברמן תמך ותומך במינויו של בירן שאותו הוא מכיר ומוקיר שנים רבות ולכן השר חתם על פנייה שהובאה לשולחנו ושהועברה לשופטת בדימוס גילאור והיא למנותו לכהונה מלאה בת שלוש שנים". 

מלשכת שר האוצר נמסר כי "לשר האוצר אין שום קשר למינויו של מר מאיר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל חברת חשמל. הסמכות היחידה למינוי מנכ"ל לחברת חשמל היא של דירקטוריון החברה בלבד. אנו מדגישים פעם נוספת, לשר האוצר אין ולא תהיה כל מעורבות במינוי מנכ"ל לחברת חשמל, בין אם מדובר בשפיגלר ובין אם מדובר בכל מועמד אחר".

ליברמן ואלהרר נפגשו בטקס בירושלים

ברקע הדברים, ביום שני האחרון התקיים טקס רב משתתפים לחנוכת מערכת המים החמישית לירושלים בעין כרם - בכפוף לאישור היועצת המשפטית לממשלה. לטקס הגיעו השרים אלהרר וליברמן חרף המתיחות ביניהם בענייני חברת החשמל וכן ראש עיריית ירושלים משה ליאון.

מערכת המים החדשה אמורה להחליף את המערכת שהושקה ב-1994 ושימשה עד היום כתשתית הולכת המים העיקרית לירושלים. אחרי עבודה של למעלה משש שנים והשקעה של 2.5 מיליארד שקל מקורות החלה להזרים בה את המים המותפלים מהשפלה אל ההר בתחילת השבוע והיא תספק מים לירושלים, בית לחם ורמאללה.

לפי תחזיות ההולכה המערכת החמישית אמורה לספק מים לאזור ירושלים עד 2060, בעקבות מיצוי כושר ההולכה של המערכת הקודמת, שקלול צרכי העיר ירושלים ויישובי הסביבה לשנים הקרובות, הגידול הצפוי באוכלוסייה וההתמודדות עם משבר האקלים.

העבודות במקום כללו בין השאר חציבת מנהרת מים במעלה הרי ירושלים ולאורך כ-13 ק"מ, העברת סיבים אופטיים בסמוך לקווי המים ולסיום גם שיקום נופי. מערכת ההולכה בקוטר של כשלושה מטרים תעביר מים מותפלים מתחנת חולדה ומעלה. כאשר כושר העברת המים הראשוני הוא כ-150 מיליון קוב לשנה, והוא יעלה בהדרגה ולאורך השנים עד לשיא של כ-450 מיליון קוב.

ליברמן אמר בטקס כי "הפעלת המערכת החמישית לירושלים וסביבותיה הוא פרויקט הנדסי אדיר שיבטיח אספקה סדירה של מים ללא תלות בשינויי האקלים שפוקדים אותנו. בתפקידי המניסטריאלי הראשון כשר התשתיות נתקלתי בבצורת קשה ואז קיבלתי החלטה אסטרטגית ללכת באופן מאסיבי על פיתוח מערכת שלמה של מתקני התפלה וטיהור מים. אני שמח שהיום אזרחי ישראל נהנים ממים איכותיים בלי קשר לבצורת או שיטפונות. זו עוד תרומה לתשתיות לאומיות מפותחות שאנו נהנים מהם במדינה".

אלהרר אמרה כי "מי היה מאמין בתחילת שנות האלפיים אחרי שהתמודדנו עם בצורות ממושכות, וקמפיינים לצמצום הצריכה כי באמת היינו במצב של 'ישראל מתייבשת', שנעמוד כאן כיום כשלרשותנו משק מים המהווה דוגמה ומופת לעולם. אני מברכת את חברת מקורות ואת רשות המים ואת כל השותפים שלקחו כאן חלק, על סיומו של הפרויקט המוצלח".

יו"ר דירקטוריון מקורות יצחק אהרונוביץ' אמר: "מדובר בפרויקט לאומי יחיד במינו, בעל מורכבות הנדסית גבוהה, וכזה שדרש יכולות ביצוע מדויקות ומקצועיות. המערכת החדשה מהווה גאווה לאומית, והפעלתה מחזקת את חוסנה ומעמדה של ירושלים".

כמו כן מנכ"ל מקורות עמית לנג אמר כי "מדינות העולם מביטות בהשתאות כיצד ישראל הקטנה והמדברית, שסבלה בעבר מבצורת מתמשכת, מספקת מים לאזרחיה ולמדינות שכנות 24/7".