פנסיה, ימי מחלה או מסים: הבעיה שהכי מטרידה את העצמאים בארץ

בשיאו של משבר הקורונה צפו אל פני השטח שלל בעיות של העצמאים – ובעיקר היעדר רשת ביטחון – והובילו למחאות והפגנות וגם ללא מעט הבטחות לשיפור המצב מצד הממשלה • על רקע הבחירות הקרבות, אתר מידרג ערך סקר בקרב העצמאים כדי לבדוק מה מצבם היום, ומתברר כי העצמאים עדיין לא מרוצים: 79.62% ענו כי המדינה לא עוזרת להם בכלל

העצמאיים במדינה לא מרוצים / צילום: Shutterstock
העצמאיים במדינה לא מרוצים / צילום: Shutterstock

בשיאו של משבר הקורונה בראשית 2020 קיבלו העצמאים בישראל קריאת השכמה. כל הבעיות של העצמאים - ובעיקר היעדר רשת ביטחון - צפו אל פני השטח בשעה שהעצמאים בקושי מצליחים להשאיר את הראש מעל המים בבור הכלכלי שנפער להם כשהמדינה הייתה סגורה לעסקים.

התחושות הללו הפכו למחאות, להפגנות, להתארגנויות ולזעקה לממשלה לשנות את המצב. בסבב הבחירות הקודם, במרץ 2021, זעקת העצמאים אף איימה להפוך לאיום פוליטי ממשי, אך מהר מאוד המציאות טפחה לעצמאים על הפנים. מפלגות עצמאים שגובשו נעלמו מהמפה כלא היו (רובן עוד לפני הבחירות, ואחרות לא עברו את אחוז החסימה).

אביר קארה, מייסד תנועת "אני שולמן" שמטרתה הייתה לשפר את מצבם של העצמאים במדינה, הצטרף למפלגת "ימינה" ומונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה, אך הוא ייצג את האינטרסים של חלק מהעצמאים בלבד, ולא הצליח לקדם את כל התוכניות שגיבש. עם הזמן, מרבית ההבטחות שקיבלו העצמאים מפוליטיקאים שאמרו כי ידאגו להם לרשת ביטחון ולתנאים סוציאליים התמסמסו.

כעת, על רקע הבחירות הקרבות, שוב מרימים העצמאים ראש ותוהים האם הפעם הם יכולים להשפיע יותר על מצבם.

רגע לפני שהם צועדים לקלפיות ותוהים למי לתת את הקול שלהם, ערך אתר מידרג - שמדרג אלפי בעלי מקצוע ב-116 תחומים שונים, סקר בקרב עצמאים על מנת לבחון איך נראים החיים של העצמאים במדינת ישראל. מאות עסקים עצמאים שמדורגים באתר, וגם כאלה שלא, התבקשו לענות על השאלות האם החיים של העצמאים לחוצים יותר, אילו קשיים הממשלה מציבה לעצמאי, כמה שעות הם מקדישים לעבודה בכל יום ושבוע, והאם היו עוברים לחו"ל במקום להתמודד עם חיי העצמאים בישראל.

אחת השאלות שנשאלו העצמאים בסקר הייתה האם הם מרגישים שהמדינה עוזרת להם. באופן לא מאוד מפתיע, בייחוד על רקע המחאות שהתעוררו בעקבות הקורונה, 79.62% ענו כי המדינה לא עוזרת להם בכלל. 16.97% ענו כי המדינה עוזרת מעט, 2.75% אמרו כי המדינה עוזרת באופן בינוני, ורק 0.66% ענו כי המדינה עוזרת הרבה.

החוק שהכי חסר לעצמאים

שאלה נוספת שנשאלו העצמאים, על רקע הבחירות הקרבות, הייתה: אם הייתם יכולים להעביר חוק למען העצמאים, איזה חוק הייתם מעבירים? בעניין הזה נראה שהעצמאים יודעים בדיוק מה חסר להם, וענו כי תשובות מרכזיות שחזרו על עצמן: הפחתת המסים והביטוח הלאומי לעצמאים, והשוואת התנאים הסוציאליים של עצמאים לשכירים בתחומים כמו אבטלה, ימי מחלה ופנסיה.

הדרישות הללו לא חדשות. הן עלו בשנתיים האחרונות פעם אחר פעם. בעקבות משבר הקורונה ומחאת העצמאים קיבלו העצמאים ערימה של הבטחות-משנות-מציאות מהממשלה, כשאחת הדרמטיות בהן הייתה לכלול בחוק ההסדרים חקיקה שתעניק להם דמי אבטלה וזכויות סוציאליות נוספות, בהם דמי מחלה וחופשות. כידוע, ההבטחות נותרו באוויר, וחוק כזה לא חוקק.

"עצמאים משלמים סכומים אדירים לביטוח לאומי, ולא זכאים לזכויות כגון אבטלה", אומר יוסי, מאתר נזילות המדורג במידרג. "עצמאי משלם את כל מה שצריך למדינה - ביטוח לאומי, מס בריאות, מע"מ, מס הכנסה ועוד אינספור הוצאות שלא נגמרות. אבל כשהעצמאי חולה או לא יכול לעבוד, אין לו חופשת מחלה והוא לא מקבל תשלום על הימים שהוא מפסיד בישיבה בבית. צריך לעזור לעצמאים בנושא הזה".

"צריך להוריד את גובה התשלומים למדינה - חצי מהכסף שאני מרוויחה הולך למדינה. היא שותפה איתי בכל ההכנסות תמיד, אבל ברגע שחולים או יושבים בבית היא לא שותפה בכלום!" אומרת אלמוג, מאפרת ומעצבת תסרוקות.

לרועי, פיזיותרפיסט, יש הצעה מעשית לימי מחלה עבור עצמאים: "ש-25% מהביטוח הלאומי שאני משלם יופקד לקופת 'מחלה', ממנה אוכל למשוך במקרה שאני חולה או נאלץ להיעדר לתקופה בשל בעיה רפואית". לשמעון, צלם עצמאי, יש בקשה שלא מעט עצמאים מסכימים איתה: "שחררו אותנו מביטוח לאומי ותנו לנו לבטח באופן פרטי".

נושאים נוספים שעלו כדורשים טיפול הם מוסר התשלומים הלקוי במדינה - התשלום באמצעות שוטף פלוס 60\90, והכרה בעוד תחומים כהוצאה מוכרת.

על השאלון של מידרג ענו 1,121 עצמאים, רובם מדורגים באתר מידרג, כאשר 28.10% מהם עצמאים פחות מ-5 שנים, 22.93% עצמאים בין 5 ל-10 שנים, 26.31% הם עצמאים בין 10-20 שנים והשאר (22.66%) עצמאים יותר מ-20 שנה. העצמאים שהשיבו על הסקר עוסקים בתחומים מגוונים, ביניהם נותני שירות בתחום האירועים, טכנאים, שיפוצניקים, וטרינרים, אנשי שיווק ומכירות, הנדימנים, בעלי חנויות, עורכי דין, מדבירים, שמאי מקרקעין, אדריכלים, רפלקסולוגים, ומתווכים.

עובדים שישה ימים בשבוע, 10 שעות ביום

אחד היתרונות שמפתים לעבור לעצמאות לעומת עבודה כשכירים, היא העובדה ש"העצמאי אדון לזמנו". אבל על כמה זמן מדובר? האם העצמאים והעצמאיות עובדים פחות משכירים? לא בטוח בכלל. 38.05% מהעצמאים שענו על הסקר אמרו כי הם עובדים שישה ימים בשבוע, 40.19% עובדים חמישה ימים בשבוע, ו-10.6% מהעצמאים ענו כי לפעמים הם עובדים גם שבעה ימים בשבוע. רק 11.16% מהעצמאים ענו כי הם עובדים ארבעה ימים בשבוע או פחות.

בגזרת שעות העבודה התשובות מגוונות קצת יותר, אך התמונה בכל זאת לא מעודדת: 23.72% מהעצמאים השיבו כי הם עובדים פחות מ-8 שעות ביום, 40.28% עובדים בין 8 ל-10 שעות ביום, 25.49% עובדים בין 10 ל-12 שעות ביום, ו-10.51% מהעצמאים עובדים יותר מ-12 שעות ביום. לפי נתונים אלו, 36% מהעצמאים עובדים למעלה מ-10 שעות ביום.

עוד התברר, כי אלה שעובדים יותר ימים הם גם אלה שעובדים יותר שעות. 100% מהעצמאים שענו כי הם עובדים בין 10 ל-12 שעות ביום, השיבו כי הם עובדים לפחות חמישה ימים בשבוע. מי שעובד פחות ימים לעומת זאת, עובד גם פחות שעות: 70% ממי שאמרו כי הם עובדים עד ארבעה ימים בשבוע ענו כי הם עובדים פחות מ-8 שעות ביום.

עם זאת, לא נרשמה בסקר אחידות בין התשובות של בעלי מקצוע מאותם תחומים בעניין ימי ושעות העבודה שלהם. כך, למשל חלק מהאדריכלים ומעצבי הפנים ענו כי הם עובדים שבעה ימים בשבוע, ואדריכלים אחרים השיבו כי הם עובדים ארבעה ימים בשבוע.

העלאת שכר המינימום-תגולגל ללקוחות

ביוני השנה אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית שורה של הצעות חוק להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה. בסקר נשאלו העצמאים מה יהיו ההשלכות של העלאת שכר המינימום כאמור, ו- 38.24% ענו כי ייאלצו לגלגל את תוספת ההוצאה ללקוחות, 12.15% אמרו כי לא יוכלו לגייס עובדים נוספים, 5.53% אמרו כי ייאלצו לפטר עובדים, ו-2.27% ענו כי ייאלצו לסגור את העסק.

שאר העצמאים ענו כי העלאת שכר המינימום לא תשפיע עליהם. רוב מי שבחר בתשובה זו כתבו שהם עובדים לבד, ואלו שמעסיקים עובדים אמרו כי הם ממילא משלמים שכר גבוה מ-40 שקל לשעה.

שאלה נוספת שנשאלו העצמאים בסקר היא מה היתרונות והחסרונות בלהיות עצמאי.

46.35% מהנשאלים ענו כי היתרון הגדול ביותר עבורם הוא סיפוק אישי ומקצועי, 22.63% אמרו כי היתרון המרכזי הוא שאף אחד לא מנהל אותם, ו-19.3% אמרו כי הם נהנים מגמישות בשעות ובימי העבודה. רק 6.04% ענו כי היתרון הגדול ביותר בחיים כעצמאי הוא הכנסה גבוהה.

הגורם העיקרי שמקשה על החיים כעצמאי הוא חוסר הוודאות: אף פעם אי אפשר לדעת כמה עבודה תיכנס וכמה לקוחות יהיו לך בחודש הקרוב. "הקושי המרכזי בחיים כעצמאי הוא הדאגה לרצף עבודה כל הזמן", אומר גבי, צבעי מדורג באתר מידרג.

35.19% מהעצמאים ענו כי חוסר וודאות בהכנסה ובעבודה הוא הדבר הקשה ביותר בחיים כעצמאי, 28.35% ענו כי המסים הגבוהים, ו-11.79% ענו כי עודף הבירוקרטיה והמחסור בתנאים סוציאליים הם החלק העיקרי שמכביד עליהם.

קשיים נוספים שעלו הם עומס בעבודה, לקוחות בעייתיים, פגיעה בחיי המשפחה, ותחושת הבדידות והמחסור בחברה בעבודה.

"אין בכלל עזרה מהמדינה אלא אם אתה עצמאי במימדים ענקיים. עצמאי קטן נלחם בלי סוף. גם הבנקים לא סופרים עצמאי קטן. עדיף להיות שכיר עם משכורת מינימום ולא עצמאי שמרוויח פי שלוש או ארבע", אומר יצחק, שיפוצניק המדורג באתר מידרג.

מהסקר של מידרג עולה גם שרוב העצמאים לא היו רוצים שבנם או בתם ימשיכו את העסק אחריהם: 70.65% ענו כי לא היו רוצים שהילדים ייקחו את המושכות של העסק בעתיד, ורק 29.35% היו מעוניינים שהדור הבא ימשיך אותם.

עוד עולה, כי עצמאים רבים לוטשים עיניים לחו"ל: 40.27% אמרו כי היו עוזבים את הארץ אם הייתה להם אפשרות ושום דבר לא היה מגביל אותם, ו-59.73% אמרו כי לא היו עוזבים לחו"ל. בסקר שערכו במידרג ב-2017 נשאלו 775 עצמאים אותה שאלה, ו-75% ענו כי לא היו עוברים למדינה אחרת. קשה שלא לתהות באשר לקשר בין הקורונה ועליית יוקר המחיה לבין עליית אחוז בעלי המקצוע שחושבים על רילוקיישן.

הסיבות המרכזיות שציינו העצמאים לרצון לעבור הן מחיה זולה יותר, שכר גבוה יותר, מסים נמוכים יותר, שעות עבודה נוחות יותר, ותנאים סוציאליים לעצמאים. עוד סיבה שחזרה הייתה יותר שקט ורוגע - עצמאים רבים כתבו שהיו רוצים לעבור למדינה עם קצב חיים רגוע יותר.

ובכל זאת, אחרי כל הטענות, רוב העצמאים השיבו לשאלה האם הם מאושרים - בחיוב. על אף שכמעט לכולם יש טענות כלפי המדינה ואפילו שהם מודים שהחיים כעצמאים הם לא פשוטים, ממוצע האושר של העצמאים בסולם של 1-10 הוא 7.63. 59.92% מהעצמאים סימנו 8 ומעלה במדד האושר, ורק 15.53% סימנו 5 ומטה.