גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המניות של ענקיות השבבים במשבר עמוק, ומהו האיום שמרחף מעל רכישת טאואר הישראלית

עונת הדוחות לרבעון השלישי בוול סטריט נפתחת, וענקיות השבבים בכוננות ספיגה ● מניותיהן הובילו בימים האחרונים את הירידות בניו יורק, ו־AMD אף פרסמה אזהרת רווח ● מה הסיבות למגמה בענף והאם הגענו לשפל? "התעשייה מחזורית, ומתנהגת בהתאם"

שבבים. הביקושים יורדים / צילום: Shutterstock
שבבים. הביקושים יורדים / צילום: Shutterstock

תעשיית השבבים בצרות? בזו אחר זו דיווחו יצרניות הענק סמסונג ו־AMD על ירידה חדה בביקושים והחמצת תחזיות הרבעון, וסיפקו זעזוע נוסף למניות הענף, שנחתכו מתחילת השנה בעשרות אחוזים. אנליסטים הגדירו באוזני בלומברג את הירידה כ"עוצרת נשימה".

בימי המסחר האחרונים הובילו מניות השבבים את הירידות בוול סטריט, ולדוגמה מניית אינטל  איבדה 9.3% מערכה בתוך שבוע, אנבידיה  צנחה ב־12%, מניית AMD  נפלה 13.8% ומניית KLA ירדה ב־8.6%. מניית TSMC הטייוואנית איבדה כ-10% בשבוע.

בתוך כך, על פי דיווח בבלומברג, חברת אינטל העולמית מתכננת קיצוץ בכח אדם, ככל הנראה של אלפי עובדים, כדי להתמודד עם הפסדים שנגרמו בין היתר מנסיגה בשוק המחשבים הניידים. ככל הנראה הפיטורים יוכרזו כבר החודש, במקביל לפרסום הדוחות הרבעוני של החברה, המתוכנן ל-27 באוקטובר.

● פיטורים במרכז הבינה המלאכותית של אינטל בקיסריה

מה מסביר את הירידות ולאן הולך תחום השבבים? שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה בבית ההשקעות פסגות, מחלק את ההסבר לשניים: הראשון הוא המחזוריות הטיפוסית של עולם השבבים, והשני הוא המאבק האמריקאי־סיני סביב תעשייה זו. "בשנים האחרונות היה מאוד נוח לשכוח, אבל עולם השבבים הוא עולם סיקליקלי (מחזורי)", אומר כרמי. "היו דיבורים על כך שהסייקלים נגמרו, אבל כנראה שלא - כי בסופו של דבר לייצר שבבים זה 'להשכיב' הרבה מאוד כסף כדי לפתוח פאב (מפעל ייצור, שח"ו), והחברות רוצות למכור במקסימום כדי להחזיר עלויות. זה טיפוסי לתעשיות עתירות הון".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

כרמי מוסיף כי "חברות השבבים מושפעות מאוד מזעזועים בדומה לזה המאקרו־כלכלי שאנו חווים כרגע, בגלל עליות ריבית בעולם, ולכך יש להוסיף את הסגרים בסין שמשפיעים שם לרעה על רכישת סמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה צרכנית. אלמנט נוסף הוא שהקורונה גרמה לשנתיים של ביקושים מעבר לרגילים ל־PC (מחשבים אישיים). אלו אחראיים לכ־25% מתצרוכת השבבים, ואחרי שנתיים מורגשת ירידה שתחילתה הייתה חזרה למגמה ארוכת הטווח. עכשיו יחד עם העלאות הריבית והאינפלציה שמעיבות על הצרכנים, ישנה ירידה חדה יותר ממה שאפשר היה לצפות; בחברת המחקר גרטנר מדברים על ירידה של 19.5% ביחס לרבעון המקביל ב־2021".

 

"אין לזלזל בהתפתחות הסינית בתחום"

אז צד הביקוש נחלש משמעותית, ומה בנוגע לצד ההיצע? כרמי מציין כי "ראינו השקעות מאוד גדולות בשנתיים האחרונות, על רקע המחסור בשבבים. כיום, הגידול הניכר בהיצע פוגש זעזוע בביקוש. זה מחזור שבבים קלאסי. היסטורית, מחזור שבבים מסתיים בכך שהשקעות הוניות גדולות מביאות לעלייה במלאים, כי החברות ציפו למכור בהיקף גבוה יותר, אבל הגיעה ירידה. קשה לצפות מתי זה קורה, אבל זה קורה וזה מחזור טיפוסי".

כאמור, לצד המחזוריות ה"רגילה", מניות השבבים מושפעות גם מהסכסוך בין ארה"ב לסין. לדברי כרמי, "לסין יש אספירציות מאוד משמעותיות בעולם השבבים. הם הבינו שסמיקונדקטור זה משאב מאוד חשוב, ועמלים כבר שנים על בניית תעשייה מקומית חזקה. גם אם הם לא עומדים בקצב שצפו, הם גדלים בקצבים מאוד יפים ואין לזלזל בהתפתחותם. יש חברות סיניות כמו SMIC ו־YMTC שמראות ביצועים מאוד יפים. בתחום אחר, של מכונות לייצור שבבים, הסינים קצת מאחור. זה תהליך מאוד מורכב שדורש כל מיני שלבים, שחלקם נשלטים על־ידי מעט חברות מערביות או יפניות, וזו נקודת הלחץ. לאורך הרבה שנים האמריקאים הצליחו למנוע מסין לקבל מכונות קריטיות לייצור בטכנולוגיה של 5 מ"מ ומטה".

כרמי מציין שכעת ההגבלות מצד ארה"ב מתרחבות: "בשבוע שעבר התפרסמו הגבלות נוספות שמנסות למנוע מסין הגעה גם לטכנולוגיות יותר פשוטות, ולהפריע לייצור במגוון תהליכים. זה כמובן יעיב על חברות ייצור מכונות, וגם בהיבטים מסוימים על חברות השבבים המתקדמות ביותר, דוגמת TSMC. מצד שני, זה יכול דווקא לתת דחיפה לממשל הסיני לשפוך עוד כסף על התעשייה המקומית, ואז בסופו של דבר ייצא שכרם של האמריקאים בהפסדם. במקרה זה, ייתכן איום על חברות כמו אפלייד מטיריאלס, KLA, ובמידה מסוימת אולי גם על נובה וקמטק הישראליות".

"2023 תהיה מאתגרת, אח"כ אנו אופטימיים"

כל האתגרים האלה משפיעים גם על העובדים של חברות השבבים? חברות כמו אינטל, אנבידיה או טאואר מעסיקות עובדים רבים בישראל.
כרמי: "אין ספק שקצב הצמיחה שראינו בשנים האחרונות לא יוכל להימשך לנצח, וסביר שזה יבוא לידי ביטוי. החברות האלה נהנו מכמעט עשור של פריחה מטורפת, ומחכה להן עוד פריחה מטורפת בעתיד, אבל זה ייקח עוד כשנתיים כנראה.

"בסופו של יום, החשיבות האסטרטגית של השבבים לא נעלמה: דאטה סנטרים, בינה מלאכותית, IoT - כל אלה דברים שצריכים שבבים. נקודתית, 2023 תהיה שנה מאתגרת".

מה צפוי בעונת הדוחות לרבעון השלישי?
"הייתה כבר אזהרת רווח של AMD, שהיא אחת מ־2-3 שחקניות ה־PC המשמעותיות. בתחום שבבי הזיכרון המצב מאתגר; החברות האלה - מיקרון, SK הייניקס וסמסונג, היו הראשונות 'לחטוף את המכה', ולהערכתי יהיו גם הראשונות להתאושש".

כרמי מעריך שתחזיות האנליסטים לרבעון הבא ככלל עדיין לא הופחתו מספיק, והקונצנזוס גבוה מדי. "יש לנו עוד כברת דרך שלילית לעבור", הוא אומר. "בדרך כלל, בסייקלים של שבבים, המניות לא מחכות לביצועים ומגיבות לפני כן. כבר חצי שנה שהמניות יורדות, עכשיו מגיעים הביצועים, ובשלב הבא התחזיות קדימה יהיו לא טובות. ואז, המניות יתחילו לעלות, עוד לפני השיפור בביצועים. אבל לכך יש עוד לפחות רבעון או שניים, וזה מאוד תלוי במאקרו העולמי.

"אז כרגע אנחנו פסימיים בנוגע לתעשייה, אבל בטווח הארוך - אנו אופטימיים".

עסקת טאואר עשויה להיקלע למאבק סיני-אמריקאי

לפני שמונה חודשים הוכרזה עסקה משמעותית בתעשיית השבבים, כשאינטל הודיעה על רכישת טאואר  הישראלית בעסקה של 5.8 מיליארד דולר (5.4 מיליארד בנטרול המזומנים בקופה). עבור כל מניית טאואר יקבלו בעלי המניות בה 53 דולר במזומן. נכון להיום, מניית טאואר נסחרת במחיר שנמוך ב-17.5% ממחירה בעסקה, פער שמשקף את האי-ודאות בנוגע להשלמתה. העסקה אמורה להיסגר תוך שנה, כלומר בפברואר 2023.

האם עסקת טאואר בסכנה על רקע השינוי במצב התעשייה? לדברי שחר כרמי מפסגות, "החברות המקבילות העולמיות של טאואר ירדו רובן בכ-50% בחודשים האחרונים, כך שתיאורטית, אם היו מבטלים היום את המכירה, טאואר הייתה מקבלת פיצוי, אך מנייתה הייתה יורדת דרמטית. על פניו, אינטל קונה היום נכס ששווה פחות, במחיר יחסית גבוה. עם זאת, אינטל מדגישה את חשיבות הייצור במודל פאונדרי, שזה מה שטאואר עושה, וזה אלמנט אסטרטגי עבורה. אני חושב שהם מאוד סומכים על ראסל (אלוואנגר, מנכ"ל טאואר, ש'ח'ו) ועל הידע שנצבר בטאואר, ולהערכתי, אם זה תלוי באינטל, העסקה סגורה. השאלה היחידה היא שאלת ההגבלים העסקיים, ופה נכנס הסיפור של המחלוקת בין ארה"ב לסין. להשלמת העסקה נדרש גם אישור של הרגולטור הסיני. ככל שהחרמות והאיבה בין ארה"ב לסין מתגברים, ולאור העובדה שאינטל היא חברה אמריקאית מובהקת, אם הסינים יחפשו איפה להכאיב לאמריקאים - זה לא תרחיש דמיוני שיבחרו לעכב את העסקה.

"הרגולטור הסיני מאוד אוהב לעכב עסקאות, אבל אני לא זוכר עסקאות שטורפדו על-ידיו. גם רכישת מלאנוקס על ידי אנבידיה ואורבוטק על ידי KLA התעכבו אצלו, אך אושרו, ובהשוואה לעסקת אורבוטק, בעסקת אינטל-טאואר אני לא רואה איום על נושא התחרות. כך בשסופו של דבר, אני מעריך שהעסקה תיקח יותר זמן, אבל תיסגר".

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"