האינפלציה לא עוצרת: מדד ספטמבר גבוה מהצפי, מחירי הדיור בזינוק של 19% בתוך שנה - החד ביותר מאז 2009

מדד המחירים לצרכן טיפס בספטמבר מעבר לתחזיות, קצב האינפלציה השנתי לא התמתן ונותר בשיעור של 4.6% • מחירי השכירויות המשיכו לטפס • אתמול פורסמו נתוני אינפלציה מאכזבים בארה"ב, היום המדדים בצרפת ובספרד הפתיעו • לידר שוקי הון: "בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-0.5%"

מדד המחירים טיפס בספטמבר מעבר לתחזיות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים טיפס בספטמבר מעבר לתחזיות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר ב-0.2%, מעל התחזיות שהניחו שהוא יוותר ללא שינוי או יעלה ב-0.1% לכל היותר. כמו כן, קצב האינפלציה השנתי נותר 4.6% כמו באוגוסט - על אף שירידת הדלקים ומחירי החופשות הייתה אמורה לתמוך בירידתו.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו היום (שישי), מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.3%.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים (3.3%+), בריאות ושירותי חינוך (עלייה של 1% כל אחד) ודיור וריהוט וציוד לבית שעלו ב-0.6% כל אחד. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי תרבות ובידור (1.2%-), תחבורה ותקשורת (0.5%-) ומזון (ללא ירקות ופירות, 0.4%-).

את הוזלת פרטי המזון רואים בעיקר במוצרי החג. מחירי הדגים הטריים ירדו ב-7%, מחיר הדבש ירד ב-5.7% ועוד ירידות נרשמו במוצרים כמו טחינה, אורז, שמנים, עוגות ומשקאות קלים. התייקרו במיוחד כבד עוף והודו (6.3%) ומוצרי חלב, בעיקר בשל עליית מחירי המוצרים המפוקחים ב-4.9% בתחילת ספטמבר.

בגזרת הירקות הטריים נרשמו עליות מחירים ניכרות במוצרים בסיסיים כמו פלפלים (11.4%), מלפפונים (11%), עגבניות (5.7%) ובצל (2.7%). בפירות, מחירי האבטיחים האמירו ב-47.8%, מחירי התפוזים עלו ב-5.4% והענבים התייקרו ב-4.5%. מחירי הרימונים ירדו ביותר מ-19% לקראת ראש השנה וגם מחירי האפרסקים והתפוחים ירדו.

מדד ההלבשה והנעלה נותר ללא שינוי לאחר ניכוי השפעות עונתיות. נרשמו עליות בולטות במחירי גרביים לילדים והלבשה עליונה ותחתונה לגברים ואילו הוזלו מוצרי קיץ כמו בגדי ים שנמכרים במבצעי סוף עונה עמוקים.

מדד מחירי הבריאות עלה ב-1%, בין השאר בשל התייקרות של 2.1% בשירותי ביטוח הבריאות בקופות חולים ובחברות הביטוח. גם עדשות ומסגרות למשקפיים עלו בשיעור דומה, וכן מוצרי היגיינה לפה. מנגד נרשמו הוזלות של כ-2% בתוספי תזונה.

עם חזרת התלמידים לבתי הספר מאכזב לגלות כי מדד מחירי שירותי החינוך קפץ ב-1% בהשוואה לאשתקד. מדד התשלומים לחינוך קדם יסודי זינק בשיעור חד יותר של 5.5%.

כצפוי, שיא העונה של החופשות מאחורינו ולכן מחירי ההארחה, נופש וטיולים צנחו בכ-8.5%, וגם גם דמי הכניסה לגנים, פארקים ואטרקציות ירדו. מחירי הנסיעות לחו"ל ירדו ב-4.9%.

שכר הדירה ממשיך לטפס, מדד התשומות ללא שינוי

מחירי שכר הדירה בארץ ממשיכים לטפס, ובמדד ספטמבר טיפסו ב-0.7% (ללא שכירות ציבורית). בלמ"ס מציינים שכ-84% מהשוכרים מצויים תחת חוזה קיים ולכן המדד לגביהם נותר למעשה ללא שינוי. בעבור 12% מהשוכרים שחידשו חוזה נרשמה עלייה של כ-3.5% בדמי השכירות ובעבור 4% מהשוכרים (דירות במדגם שבהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה חדה של 8% בשכר הדירה החודשי.

מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים נותר ללא שינוי בחודש ספטמבר. מתחילת השנה עלה מדד זה ב-4.9%, ב-12 החודשים האחרונים קפץ ב-6%.

בספטמבר נרשמו בין השאר עליות מחירים במחירי מוצרים מוגמרים מעץ וחומרים אחרים ב-3.4%, מוצרים אחרים מבטון התייקרו ב-3.1%, שיש עלה ב-1.9% ואבן ב-1.1%. לעומת זאת, נרשמו ירידות מחירים במחירי עץ לבנייה (7.3%-), מלט (3%-), חצץ, מחיצות מתועשות ומעליות (1.6%- כל אחד), רשתות ברזל (1.2%-) וברזל לבנייה (1.1%-).

העלייה הגבוהה ביותר במחירי הדירות זה עשור

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט 2022 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי 2022, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.9% ובכך השלימו עלייה של 19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (יולי-אוגוסט 2021). זוהי עליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר זה עשור, מציינים בלמ"ס.

בכל המחוזות נרשמו עליות מחירים בהשוואה בין יוני-יולי ליולי-אוגוסט: ירושלים (2.8%), צפון (2.6%), חיפה (2%), מרכז (1.8%), תל אביב (1.9%) ודרום (1%).

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, יולי-אוגוסט 2022 לעומת יולי-אוגוסט 2021, גם נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: מרכז (21.2%), צפון (20.3%), חיפה (20.1%), ירושלים (17.6%), תל אביב (17.1%), דרום (16.2%).

בארה"ב נתוני האינפלציה איכזבו, בספרד וצרפת הפתעה לטובה

לנתונים המתפרסמים לא צפויה השפעה מהותית על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, שתתרחש ב-21 בנובמבר, שכן שבוע לפני ההחלטה מתפרסם מדד המחירים הבא, של חודש אוקטובר. יחד עם זאת, מדובר באכזבה לאחר שבחודש אוגוסט נרשם לראשונה השנה מדד שלילי בישראל. המדד ירד ב-0.3% וקצב האינפלציה השנתי הצטמצם ל-4.6% (כאשר ביולי זינק ל-5.2%). זה היה נתון טוב מהתחזיות, שהעריכו ירידה חודשית של 0.1%-0.2%, וזאת בעיקר הודות לירידה במחירי הדלק והחופשות. הפעם, כאמור, לא זכינו להפתעה לטובה.

יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, מסר בתגובה למדד: "האינפלציה בספטמבר הפתיעה קצת כלפי מעלה עם עלייה של 0.2% לעומת ציפיות של 0.1% או אפילו אפס. נמשכת ההאצה במחירי הדיור (מחירי השכירות) במדד וגם במחירי הרכישה. הנתון המשמעותי היה ההתייקרות של 8% במחירי השכירות במקרה של החלפת הדיירים. מחירי השכירות במדד צפויים להמשיך לעלות ולתרום לאינפלציה. בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-0.5% (ואולי ב-0.75%) ב-21 בנובמבר ולהמשיך להעלותה עד ל-3.75% בסוף הרבעון הראשון של 2023".

אתמול פורסם מדד המחירים בארה"ב, והראה שהעלאות הריבית החדות של הבנק המרכזי לא מצליחות לקרר את האינפלציה כמצופה. המדד קפץ בספטמבר ב-0.4% וקצב האינפלציה השנתי הגיע ל-8.2%. זו ירידה בהשוואה למדידה של 8.3% באוגוסט אך התחזיות היו לעלייה חודשית מתונה יותר של 0.2% ולירידת הקצב השנתי ל-8.1%. איכזב במיוחד מדד מחירי הליבה, שאינו כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, וקפץ ב-0.6% בספטמבר. קצב אינפלציית הליבה השנתי המשיך לטפס ועמד בספטמבר על 6.6%, עלייה בהשוואה לנתון של אוגוסט (6.3%) וגבוה בעשירית האחוז מהתחזיות.

מלבד ישראל, פורסמו היום מדדי המחירים לצרכן גם בצרפת ובספרד. בצרפת ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.6% בספטמבר, מעבר לתחזיות שהעריכו ירידה של 0.5%. קצב האינפלציה השנתי ירד מ-5.9% בחודש אוגוסט ל-5.6%, בהתאם לתחזיות. בספרד גם נרשמה התמתנות מהירה מהצפוי: המדד ירד ב-0.7% (הצפי היה ירידה של 0.6%) והקצב השנתי של האינפלציה ירד מ-10.5% בחודש שעבר ל-8.9%, כאשר אנליסטים בשוק העריכו שירד ל-9%.