אחרי פרסום נתון האינפלציה המאכזב האנליסטים מעריכים: ריבית בנק ישראל תעלה ב-0.5%

החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תיקבע ב-21 בנובמבר, ולאחר פרסום נתון האינפלציה, שנותר בשיעור של 4.6%, האנליסטים צופים העלאה נוספת • מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים: "סביר להניח כי חברי הוועדה יעלו את הריבית ב-0.5% ל-3.25%"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

נתוני האינפלציה שהתפרסמו היום (ו') היו גבוהים ביחס לתחזיות המוקדמות. כעת מגיבים האנליסטים לעליית מדד המחירים לצרכן ב-0.2% בספטמבר, כאשר רובם מעריכים שבנק ישראל יעלה את הריבית במחצית האחוז בחודש הבא.

"ההפתעה הקלה כלפי מעלה במדד נבעה בעיקר מעלייה מעט חדה מהציפיות ברכיב ה'דיור' ובמחירי 'הפירות והירקות'", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. הוא מסביר כי "מרבית מדדי הליבה הצביעו על התמתנות קלה בקצב עליית המדד. המדד ללא ירקות ופירות וללא דיור ירד ב-0.1% ברמה החודשית ועלה בסיכום השנה האחרונה ב-4.6% (ירידה לעומת חודשים קודמים), והמדד ללא אנרגיה עלה בסיכום השנה באחרונה ב-4.4% (ירידה קלה גם כאן)".

החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תיקבע ב-21 בנובמבר. בחצי השנה האחרונה העלה הבנק המרכזי את הריבית מרמה אפסית של 0.1% ל-2.75%. כשבוע לפני החלטת הריבית תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים העדכני לחודש אוקטובר, שישקף את העלאות הריבית החדות האחרונות.

שפריר מעריך כי פרסום המדד הבא "צפוי להצביע על עלייה מחודשת באינפלציה לכ-4.9% בקצב שנתי, בטרם זו תשוב להתמתן בחדות יחסית בשנת 2023. סביר להניח כי חברי הוועדה יבחרו להעלות את הריבית בכ-0.5% ל-3.25%. נזכיר כי הנגיד, אמיר ירון, הבהיר בהחלטת הריבית האחרונה ובראיונות לאחר מכן כי בנק ישראל שואף להעלות את הריבית לרמה של '3% פלוס' וכי הריבית כיום כבר מצביעה על 'סביבת רמת ריבית מרסנת'.

גם יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, חושב כי "התרחיש הסביר ביותר הוא העלאת ריבית מתונה יותר של בנק ישראל בהחלטה בנובמבר, ב-0.5%". לדבריו, "החלטה כאמור תבטא את אותה ראייה רוחבית להתמתנות בסביבת האינפלציה הכוללת בישראל". עוד הוא מוסיף כי "מדד אוקטובר צפוי להיתמך בעיתוי חגי תשרי, במהלך החודש. סביר גם שאותה עלייה של שער הדולר תבוא יותר לידי ביטוי. עם זאת, ככל שהיציבות במחירי האנרגיה, הסחורות, והשילוח העולמיים תישמר, אפשר לצפות להתמתנות באינפלציה השנתית בישראל, בהמשך הדרך.

פנינג הוסיף כי "העלייה במדד עמדה בחלק העליון של ציפיות האנליסטים וממשיכה לבטא חששות מרמות אינפלציה מקומיות גבוהות בשוק המקומי, בדומה לנתון אתמול בארה"ב. למרות הטעם המר מנתון האינפלציה המקומי, ראוי לציין כי מהלך המסחר בארה"ב לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב אתמול מוכיח כי השווקים יכולים להציג יציבות, ואף עליות, גם בסביבה המאתגרת הנוכחית.

"עם שוך אבק הלשכות לסטטיסטיקה, אנו מצפים להתכנסות הציפיות מהפד בשניים לנובמבר להעלאת ריבית של 0.75%, לטווח היעד של 3.75%-4.0%. במקרה כזה, ככל שלא נראה שינוי קיצוני בציפיות האינפלציוניות בארה"ב עד אז, זו תהיה הפעם הראשונה מאז סגרי הקורונה, שהריבית הריאלית הינה חיובית באופן בולט".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, הוסיף כי "האינפלציה בספטמבר הפתיעה קצת כלפי מעלה עם עלייה של 0.2% לעומת ציפיות של 0.1% או אפילו אפס". הוא מצביע על מרכיב הדיור ואומר: "נמשכת ההאצה במחירי הדיור (מחירי השכירות) במדד וגם במחירי הרכישה. הנתון המשמעותי היה ההתייקרות של 8% במחירי השכירות במקרה של החלפת הדיירים. מחירי השכירות במדד צפויים להמשיך לעלות ולתרום לאינפלציה".

כץ מצטרף להערכה כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% בנובמבר אך סבור כי יש גם היתכנות להעלאה חדה יותר של 0.75%. להערכתו, הריבית תמשיך לעלות ל-3.75% עד סוף הרבעון הראשון של 2023.