וול סטריט ג'ורנל: השווי של מובילאיי בהנפקה יירד מתחת ל-20 מיליארד דולר - פחות מחצי מהתחזית המקורית

במקור העריכה אינטל את השווי של יחידת המכוניות האוטומטיות שלה בכ-50 מיליארד דולר • לפי הדיווח, החברה מתכננת להנפיק חלק קטן יותר ממובילאיי לציבור • בכך מנסה החברה ככל הנראה לעורר עניין שיעלה את ערך המניות לאחר שיתחילו להיסחר

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

אינטל  מורידה את הערכת השווי של מובילאיי לפחות מ-20 מיליארד דולר, לקראת ההנפקה המתוכננת של החברה, כך לפי הוול סטריט ג'ורנל. במקור העריכה החברה את השווי של יחידת המכוניות האוטומטיות שלה בכ-50 מיליארד דולר. בנוסף החברה מתכננת להנפיק חלק קטן יותר ממובילאיי לציבור. 

על ידי מכירת פחות מניות במחיר נמוך יותר, החברה ויועציה מקווים ככל הנראה לעורר עניין שיעלה את ערך המניות לאחר שיתחילו להיסחר. 

סימן נוסף לאתגרים העומדים בפני ההנפקה הוא שמובילאיי מתכננת להשיק את ה-roadshow שלה למשקיעים פוטנציאליים היום (ג'), יום מאוחר מהצפוי. לפי מקורות יודעי דבר, המטרה היא עדיין שהמניות יתחילו להיסחר ב-26 באוקטובר.

אינטל ויועציה עודדו להמשיך ב-roadshow היום, בין השאר, בשל הזינוק בשווקים ביום שני, כאשר ה-S&P 500 עלה ביותר מ-2.5% בכמה דוחות רווחים חיוביים. תקוותם היא שהשווקים ישתפרו לפחות במקצת ויפנו את מקומם לסביבה מסבירת פנים יותר עד שהמניות יפתחו לראשונה. 

אינטל, שבחודש שעבר הגישה בפומבי בקשה להנפקה של Mobileye, צפויה לפרט את ציפיות הערכת השווי החדשות שלה היום.

העסקה היא מבחן של שוק ההנפקות, שנפגע בתקופה האחרונה קשות מעליית האינפלציה והריביות, חשש ממיתון וצניחה במחירי המניות, במיוחד עבור עמיתים לחברת הטכנולוגיה של מובילאיי.

לשוק ההנפקות בארה"ב יש את אחת השנים הגרועות שלו בהיסטוריה, עם הנפקות מסורתיות בדרך לגייס את המינימום הכספים מאז 1995 או לפני כן, לפי Dealogic. המדדים העיקריים בארה"ב נמצאים כולם בשוק דובי, המוגדרים בעגה של וול סטריט כירידה של 20% או יותר מהשיא האחרון. מצב זה מרתיע גם רישומים חדשים: רוב החברות שיצאו להנפקה ב-2020 ו-2021 נסחרות מתחת למחירי ההנפקה שלהן, הרבה הרבה מתחת.

התשקיף של אינטל

בתחילת החודש חברת מובילאיי הגישה לנאסד"ק תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט.

לפי התשקיף, החברה הציגה צמיחה חזקה בהכנסות בשנים האחרונות: ממכירות של 879 מיליון דולר ב-2019 ל-967 מיליון דולר ב-2020 ו-1.39 מיליארד דולר בשנה שעברה - זינוק של 58% בתוך שנתיים. במחצית הראשונה של 2022 דיווחה מובילאיי על הכנסות של 854 מיליון דולר, זינוק של 21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הפסדי החברה הצטמצמו מ-328 מיליון דולר ב-2019 ל-75 מיליון דולר בשנה שעברה. מנכ"ל מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע, ציין בתשקיף כי 50 חברות משתמשות כיום בטכנולוגיה של החברה על פני 800 דגמי רכב. מהתשקיף עולה כי מובילאיי רכשה לאחרונה מאינטל את מלוא הבעלות על חברת הבת moovit, העוסקת בתחום "ניידות כשירות", ושנרכשה על ידי אינטל לפני כשנתיים תמורת 900 מיליון דולר. המשמעות היא שמוביט מהווה חלק מההנפקה של מובילאיי.