בלומברג: סבירות של 100% למיתון בארה"ב בשנה הקרובה

תחזיות של סוכנות הידיעות קובעות כי תסריט של מיתון בארה"ב בשנה הקרובה הוא בעל סבירות של 100% • זאת על רקע הקמפיין האופטימי של הנשיא ביידן לקראת בחירות האמצע בנובמבר, אז גם תתפרסם החלטת הריבית הבאה של הפד

וול סטריט.  לפי בלומברג, ארה''ב על סף מיתון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
וול סטריט. לפי בלומברג, ארה''ב על סף מיתון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התחזיות הסטטיסטיות האחרונות של "בלומברג" מציירות תמונה עגומה: תסריט המיתון בארה"ב הוא למעשה ודאי ב-12 החודשים הקרובים. התחזיות של סוכנות הידיעות עומדות בניגוד לדבריו של הנשיא ג'ו ביידן בשבוע שעבר לקראת בחירות האמצע בארה"ב בחודש הבא, אז התעקש כי מיתון אינו סביר. כל זאת על רקע אינפלציה שוברת שיאים, העלאות ריבית של הפדרל ריזרב והמתיחות הגיאופוליטית הגוברת.

מודל התחזית של "בלומברג", שנוצר על ידי הכלכלניות אנה וונג ואלייזה וינגר, משתמש ב-13 אינדיקטורים מאקרו-כלכליים ופיננסיים כדי להעריך את הסיכויים למיתון בטווחי זמן משתנים, החל מחודש ועד לשנתיים. בעדכון הקודם לתחזיות עמד שיעור הסבירות למיתון תוך שנה על 65%. למיתון שיפגע אפילו מוקדם יותר, תוך עשרה חודשים, הייתה אז סבירות של 25%, לעומת 0% בתחזית האחרונה. 

"הרע עוד לפנינו": קרן המטבע העולמית חותכת את תחזית הצמיחה ל-2023
"הפעם זה רציני": מנכ"ל ג'יי.פי מורגן מזהיר ממיתון בתוך חודשים
"אנחנו בבעיה קשה": משקיע העל חוזה שחורות לכלכלה

לעומת מודל זה, תחזיות אחרות מוצאות את הסבירות למיתון נמוכה יותר. סקר נפרד של "בלומברג", שנערך בקרב 42 כלכלנים, קובע כי הסבירות למיתון במהלך 12 החודשים הבאים עומדת על 60%, לעומת 50% בחודש קודם.

התחזיות, כאמור, עומדות בניגוד חד לטון האופטימי של ביידן, המבקש להתמקד בצמיחה חזקה בשוק העבודה במהלך קמפיין שהוא מוביל - במטרה לעזור לדמוקרטים לשמור על הרוב בבית ובסנאט בבחירות האמצע.

העלות הריבית של הפד מגבירות את החששות ממיתון עמוק

החששות ממיתון עמוק גברו במהלך החודשים האחרונים, על רקע המגמה של הפד להעלאת הריבית כדי לצנן את האינפלציה. המשקיעים מאמינים כי הפד מסתכן במדיניות מוניטרית הדוקה, וחוששים שהיא תוביל את הכלכלה האמריקאית לשפל מתמשך.

תחזיות רבות של מומחים וגופים פיננסיים מציפות את הכותרות בחודשים האחרונים, על רקע הקשיים שאיתם מתמודדת ארה"ב והכלכלה הגלובלית בכלל. בתחילת השבוע הציגו כלכלני בנק אוף אמריקה  מחקר המגלה כי תיק ההשקעות הפופולרי בארה"ב רשם השנה את הביצועים הגרועים ביותר ב-100 השנים האחרונות. במקום לייצר תשואה ממוצעת של 9% בשנה, מתחילת השנה התשואות יורדות בקצב של מעל 30% בממוצע.

"2022 היא סיפור של 'הלם אינפלציה' שגורם ל'הלם ריבית'", כתבו כלכלני הבנק בדוח השבועי שלהם, תוך שהוסיפו כי האיומים הבאים הם "הלם מיתון" ואירוע אשראי גדול שיפגע בשווקים. גם בגולדמן זאקס מזהירים את המשקיעים מפני הפסד ממוצע שעשוי להגיע ל-10% בתיקי ההשקעות הפופולריים, ואילו דויטשה בנק קראו למנהלי ההשקעות להתאים את עצמם למצב הנוכחי המשתנה ללא הרף.

אף על פי שהתמ"ג של ארה"ב ירד במשך שני רבעונים רצופים - ההגדרה הרווחת של מיתון - הלשכה הלאומית למחקר כלכלי טרם הכריזה רשמית על אחד כזה. בינתיים, החלומות על התקררות האינפלציה ומיתון העלאות הריבית נגוזו. החלטת הריבית הבאה של הפד תתפרסם בתחילת נובמבר, וככל הנראה תודיע על העלאה חדה נוספת של 0.75%.