בג"ץ דחה פה-אחד את העתירות נגד ההסכם הימי עם לבנון

הדיון התקיים ביום חמישי האחרון בפני הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ונעם סולברג • לאור דוחק השעה, פסק הדין ניתן ללא נימוקים אשר יינתנו בהמשך • בחוות-הדעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בעניין ההסכם צוין כי היא ממליצה להביאו לאישור הכנסת

נשיאת בית המשפט העליון. השופטת אסתר חיות / צילום: אוריה תדמור
נשיאת בית המשפט העליון. השופטת אסתר חיות / צילום: אוריה תדמור

בג"ץ דחה פה-אחד את העתירות שהוגשו את ההסכם הגז עם לבנון. לאור דוחק השעה, פסק הדין ניתן ללא נימוקים אשר יינתנו בהמשך.

הדיון התקיים ביום חמישי האחרון בפני הרכב השופטים הבכיר: הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ונעם סולברג. בפתח הדיון, ששודר בשידור חי לאחר שבג"ץ קיבל את בקשת גלובס בעניין, אמרה חיות כי הוא יעסוק בשלוש שאלות. הראשונה - האם יש לקיים משאל עם בנושא; השנייה - האם ממשלת מעבר רשאית לחתום על ההסכם; והשלישית - האם הממשלה פעלה כדין כשהחליטה לא להביא את ההסכם לאישור הכנסת. 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
נשיאת העליון: לממשלה יש שיקול-דעת אם לאשר הסכם בכנסת
ההסכם עדיין לא אושר, אבל בלבנון נערכים לתחילת הקידוחים
● הסכם הגז עם לבנון יצא לדרך: מהן בדיוק המשמעויות?

בעתירות שהגישו פורום קהלת וארגון לביא נטען כי בית המשפט העליון קבע בעבר כי על הכנסת לפקח על עניינים מדיניים בעת ממשלת מעבר. עוד נטען כי על הממשלה להימנע מאישור הסכם שיש בו גריעה של שטח שחל בו המשפט והשיפוט של מדינת ישראל. על-פי הנטען, הסכם זה דורש רוב של 80 חברי כנסת או עריכת משאל עם.

בחוות-הדעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בעניין ההסכם צוין כי היא ממליצה להביאו לאישור הכנסת. עם זאת, היא ציינה כי אין מניעה משפטית להסתפק באישור הממשלה והנחת ההסכם בכנסת. העמדה הוגשה במסגרת עתירה נגד אישור ההסכם על-ידי הממשלה.

"אין חובה בדין להביא הסכם מסוג זה לאישור הכנסת. לצד זאת, לאור האופי המיוחד של ההסכם והקרבה המשמעותית לבחירות, הבאתו לכנסת היא האפשרות העדיפה והראויה, אם כי אין מניעה משפטית לנקוט חלופה של הנחת ההסכם לידיעת הכנסת למשך תקופה בת שבועיים", נכתב בחוות-הדעת. היועמ"שית הוסיפה כי ההחלטה באיזו מהדרכים לפעול צריכה להתקבל על-ידי הממשלה.