אחרי כשעתיים: אפליקציית וואטסאפ חוזרת לפעול בהדרגה

אחרי תקלה שערכה כשעתיים, משתמשים מדווחים כי השירות מתחיל לחזור לפעילות • ברחבי העולם דיווחו בסביבות 10:00 שעון ישראל כי לא ניתן לשלוח ולקבל הודעות

וואטסאפ / צילום: Shutterstock
וואטסאפ / צילום: Shutterstock

משתמשים מדווחים כי אפליקציית וואטסאפ מתחילה לחזור לפעילות, כך שאפשר לקבל ולשלוח הודעות. עם זאת, לא כל שירותי האפליקציה חזרו לתפעול תקין. מטעם וואטסאפ נמסר כי "אנחנו יודעים שאנשים התקשו לשלוח הודעות בוואטסאפ היום. תיקנו את הבעיה ומתנצלים על אי הנוחות".

משתמשים ברחבי העולם החלו לדווח מהשעה 10:00 (שעון ישראל) כי הם לא הצליחו לשלוח הודעות או לקבל הודעות. משתמשים גם קיבלו הודעת שגיאה בגרסת הווב ובגרסת שולחן העבודה שבה נכתב כי האפליקציה לא מצליחה להתחבר לרשת.

במקום וואטסאפ: האפליקציות החלופיות שניתן להשתמש בהן
שנה לתקלה הגדולה: כך היא נגרמה וכך היא נפתרה
קרנות נאמנות כספיות: כל מה שכדאי לדעת על המוצר שמתחרה בפיקדונות הבנקים
●  צעיר אמריקאי השתלט על 100 מיליון דולר בקריפטו והתוודה בטוויטר. מכאן הסיפור הסתבך
מחירי השכירות מנפצים את אשליית האינפלציה הנמוכה בישראל | ניתוח גלובס

בשירות DownDetector, מעל 60 אלף משתמשים מכל רחבי העולם דיווחו על תקלות ועל כך שהם לא הצליחו לשלוח הודעות.

זינוק בדיווח התקלות בשל קריסת וואטסאפ / צילום: צילום מסך מDownDetector
 זינוק בדיווח התקלות בשל קריסת וואטסאפ / צילום: צילום מסך מDownDetector

תומר לוי, מנכ"ל logz.io, הסביר לגלובס מה הייתה יכולה הסיבה לתקלה: "עדיין לא פרסמו את מקור התקלה אבל הגורמים לה יכולים להיות החל מתקלה תפעולית, שמישהו גרם לבאג ושרשרת אירועים שגרמו לנפילת השירות, תקלת חומרה בתוך הדאטה סנטרים של וואטסאפ וכמובן תמיד יש את האופציה לתקיפת סייבר, שגורמת לפגיעה בתוכנה הקריטית שמחזיקה את וואטסאפ".

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן, אמר כי "מדובר בתזכורת חשובה למידת התלות של החברה הישראלית בוואטסאפ, בדגש על ארגונים שמשתיתים חלק רב מפעילותם על האפליקציה. האירוע הזה מחדד חשיבות תחזוק החלופות הנוספות, בעיקר לארגונים ועסקים, למשל שימוש באמצעי מסרים מיידים אחרים דוגמת סיגנל או טלגרם ואי ויתור על תקשורת דרך מיילים כמו גם שימוש באמצעי הפשוט של שיחות טלפון.

ישנה סוגיה חשובה באשר למקור התקלה - היא יכולה להיות תוצאה של מתקפת סייבר או לחלופין תקלת תשתית. כאשר מקור התקלה יתברר ניתן יהיה להבין האם ניתן היה למנוע ומה המשמעויות. יש לזכור שלפני מספר חודשים הייתה תקלת תקשורת משמעותית נוספת למטא שנבעה מהגדרה לא נכונה של אחד השירותים ולקריסה של פייסבוק".

תקלת ענק בשירותי החברה בדיוק לפני שנה

בדיוק לפני שנה, באוקטובר שעבר התמודדה ענקית הטכנולוגיה מטא (עוד לפני שהחליפה את שמה מפייסבוק) עם תקלת ענק משמעותית של כ-7 שעות, שבה כל שירותי החברה, מפייסבוק, אינסטגרם וגם וואטסאפ היו לא זמינים לאורך זמן. כל השירותים למעשה הגיבו בשגיאות שרת, כך נראה שהיה מדובר בתקלת DNS, משמע - אין גישה לנתונים. זו הייתה התקלה החמורה ביותר של החברה מאז 2008. מניית פייסבוק  נחתכה בצל האירועים בכמעט 5%, מה שהסב למנכ"ל מארק צוקרברג באופן אישי הפסד המוערך לפי בלומברג בכ-6 מיליארד דולר.

התקלה הזו הצטרפה לשלל סערות סביב החברה, לצד פרסום המסמכים הפנימיים על ידי פרנסיס האוגן שעבדה לשעבר בחברה, וגם שינוי השם הגדול והכיוון החדש שהחברה הלכה אליו - המטא-וורס.