יעקב אשר | ראיון

ח"כ יעקב אשר: "פתרונות הדיור הם הדבר הכי חשוב בדברים הגשמיים"

לח"כ יעקב אשר מיהדות התורה יש בטן מלאה על טיפול הממשלה היוצאת במצוקת הדיור של הציבור החרדי: כלי התכנון הפך לכלי של הדרה, אין לחרדים ייצוג במוסדות התכנון, והתכנון לעיר שפיר נזרק לפח

ח''כ יעקב אשר, יו''ר ועדת החוקה / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
ח''כ יעקב אשר, יו''ר ועדת החוקה / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לח"כ יעקב אשר מיהדות התורה יש תוכניות גדולות בדיור לממשלה הבאה. תיק השיכון כבר היה בידי המפלגה בממשלה הקודמת, ולאור מצוקת הדיור של הציבור החרדי, ושל הציבור הרחב במדינה, סביר להניח שהתיק צפוי להיות מבוקש.

"נושא הדיור החרדי אצלנו הוא ברמה של פיקוח נפש. מצוקה מטורפת. המצוקה של כלל הציבור כבדה, אבל בציבור החרדי היא כפולה ומכופלת משתי סיבות: בציבור החרדי מתחתנים מוקדם, וזוג צעיר צריך קורת-גג, ואחרי כמה שנים יש משפחות ברוך השם, בעוד שבציבור הכללי גרים עוד אצל ההורים ובדירות סטודנטים ובדירות משותפות, ויש צורך בפחות דירות פר נפש. הסיבה השנייה היא שמדינת ישראל לא השכילה עד רגע זה להקים מתחמי דיור מיועדים לציבור החרדי". 

● מאבקי הירושה בחסידות הקטנה: הצעד החריף של הרבנית נגד בנה הצעיר
● האם בני ברק יכולה להרשות לעצמה לאבד את הסופרמרקטים הגדולים?  

לח"כ אשר ניסיון עשיר בתכנון ובנייה. כמי שהיה ראש עיריית בני ברק ויו"ר ועדת התכנון בעיר, הוא היה אמון על הקמת אזור התעשייה של העיר: "עסקתי אז בהפיכת העיר מענייה מבחינת משאבים ומסים לעיר בעלת אמצעים. היה לי חזון להקים מרכזי תעסוקה בשיפולי העיר ב.ס.ר וביביסי ושקדתי על זה המון".

מה ההבדל בצרכי החרדים בדיור לעומת הציבור החילוני?
"השוני מתבטא בין היתר בתחבורה - בעיר רגילה יש מכונית וחצי למשפחה, והציבור החרדי מוטה תח"צ יותר גבוה. בתכנון עיר או שכונה גדולה לציבור החרדי נדרשים מסופי תחבורה וכבישים רחבים יותר. בנוסף צריך יותר מוסדות ציבור בגלל שהמשפחות גדולות, תכנון לסוכות בבניינים נמוכים. אדם חרדי לא יקנה דירה אם אין לו מרפסת סוכה".

הפתרון הוא תכנון ערים חרדיות או שכונות בערים מעורבות?
"אני לא רוצה ערים חרדיות. לבנות עיר חדשה זה דורש המון זמן ומשאבים. מה גם שבמדינה הזאת עושים הכל הפוך - בונים את הדירות ואת מרכזי התעסוקה שוכחים. כמו באלעד. העיר היא כמו פנימייה, רק שישנים שם זוגות ובבוקר יוצאים לעבודה בעיר אחרת. העדיפות שלנו היא כמו בהצעת מחליטים שקידמתי בתקופת כחלון - בכל מקום שיש בנייה של 6,000-10,000 יחידות דיור שיחייבו את הרשות להקים שכונה אחת חרדית של 2,500 יחידות דיור, אפילו במקום הכי פחות יפה בעיר. בבאר שבע למשל, מה יקרה אם תהיה שכונה אחת חרדית? אני מעדיף מגורים הטרוגניים אבל לא באותה שכונה כי צריך מענים ייחודיים".

הכניסה לאלעד. ''זו עיר שהיא כמו פנימייה. באים לישון'' / צילום: Shutterstock
 הכניסה לאלעד. ''זו עיר שהיא כמו פנימייה. באים לישון'' / צילום: Shutterstock

בוא נדבר על מעליות השבת. מדוע למרות האישורים ההלכתיים הציבור החרדי האשכנזי נמנע משימוש בהן? זה היה מאפשר בנייה לגובה גם בריכוזי אוכלוסייה חרדים ומאפשר יותר פתרונות דיור, והתחדשות עירונית.
"רוב הציבור לא סומך על מעליות שבת ולא משתמש בהן. אז מה נעשה, נעבור מתוכנית בנייה לתוכנית חינוך אוכלוסייה?" הוא משיב בציניות.

"הבעיה היא שהיום במחסנים של המדינה אין תכנון לחרדים. כלי התכנון הפך להיות כלי של הדרה רק לצופף אותנו יותר בתוך הערים שלנו. זה פיקוח נפש. אנחנו צריכים להיות בתפקיד שר במשרד השיכון".

בסופו של דבר משאב הקרקע מוגבל, ולכן מישהו יצטרך להתגמש כדי לספק פתרונות ראויים.
"אין קרקע מוגבלת, יש מינהל מקרקעי ישראל שלא משווק מספיק ונהנה מעליות המחירים. המדינה בחוסר הפעילות שלה מעלה את המחירים ומתעשרת מהכסף של היזמים. נהיה פה מונופול".

ברחבי גוש דן נעזרים בפרויקטים של פינוי-בינוי כדי לבנות יותר דירות וגם להפוך את הקיימות לבטוחות יותר. בבני ברק זה כמעט לא קורה.
"אישרתי המון תוכניות של פינוי-בינוי בבני ברק, אבל זה נכון שלא במגדלים. גם אצל ערבים לא בונים רבי קומות כי מתחשבים בצרכים של הציבור הזה. הבעיה שהמילה 'מתחשבים' מתחרזת רק עם ערבים ולא עם חרדים".

עבירות הבנייה במגזר ניכרות היטב בכל מרפסת בבני ברק, האם גם בזה תטפלו?
"חשוב לטפל ואני כראש עיר גם ביצעתי הריסות במקומות מוגזמים, אבל לא למשפחות שהרכיבו עוד רבע חדר והן מתפוצצות. יש ילדים שנולדים לתוך מחסנים בירושלים, ולכן פתרונות הדיור הם הדבר הכי חשוב בדברים הגשמיים".

"אלקין עם הנקמות שלו בציבור החרדי"

לח"כ אשר יש בטן מלאה על הממשלה היוצאת. בין היתר יש לו טענות נגד שר השיכון זאב אלקין שהקפיא את התוכניות להקמת העיר שפיר לחרדים סמוך לקריית גת וקידם במקומה את כסיף שליד ערד בנגב. "שפיר לא תסבול מעוני כי היא סמוכה לעיר חזקה עם הרבה תעסוקה. זה היה קלאסי לציבור החרדי, ואלקין עם הנקמות שלו בציבור החרדי שלא בחר בו בעיריית ירושלים, והממשלה שרצתה לנקום בחרדים שלא הלכו איתם ביטלו תוכנית ותמ"לית שיועדה לציבור החרדי".

אז למה לא כסיף בעצם?
"זה כמו שבמקום המבורגר טוב תיקחי קרקר עם זנב של דג. המיקום גרוע, וזה רחוק ממרכזי תעסוקה. כל המומחים במשרד השיכון מסכימים שזה יהפוך לבור של עוני".

לא תקבלו את הפתרון של כסיף?
"חד משמעית. כסיף יושבת על אדמות בתביעת בעלות ולא נראה את זה גם עוד עשר שנים. אנחנו חרדים אבל לא טיפשים".

אתה מבין את החשש של תושבים בערים חילוניות מכניסה של תושבים חרדים שתהפוך את העיר לדלה במשאבים?
"זה שערורייה. לא כל האוכלוסייה החרדית נסמכת על משלם המסים, היא גם תומכת כלכלית בעיר, זה כוח קנייה מטורף. שילוב בתעסוקה".

"לא נמכור אידיאולוגיה תמורת תקציבים"


לבקשת ח"כ אשר חיבר מכון המחקר והמידע של הכנסת מחקר שבחן כמה חרדים יושבים בוועדות התכנון, ומצא שייצוגם נמוך מאוד, בין היתר משום שחסרים אנשי מקצוע בתחום התכנון מהציבור החרדי. הממצאים לא הפתיעו אותו. "ייצוג חרדים וערבים בוועדות התכנון לוקה בחסר. הצמתים האלה הם המקומות בהם מתקבלות החלטות מקצועיות ואנשים לא מכירים את אורח החיים ואת הצרכים. אותו דבר במועצת המינהל".

תיק השיכון היה בידיכם בממשלה הקודמת ולא זכור לי שעשיתם צעדים מרשימים בהתמודדות עם העלייה במחירי הדיור. מדוע שהפעם זה יהיה אחרת?
"זו הייתה ממשלת שיתוק. בממשלת נתניהו וכחלון דברים כן התקדמו".

כאשר אתה מדבר על מצוקה גדולה כל כך במחירי הדיור במגזר, תשקלו כניסה לממשלות בראשות לפיד או גנץ כדי להקל על בעיות המצביעים שלכם?
"בהבדל מכל המפלגות שיש, לנו יש אידיאולוגיה והשקפת עולם ולא נמכור אותה בתמורה לתקציבים. את יודעת כמה טלפונים קיבלתי מידידים בלשכת רה"מ שנעשה ביזנס? היו מוכנים להלבין תקציבים והיינו מקבלים חסינות כמו מנסור עבאס".

מה עמדתכם ביחס לפתרונות של דירות להשכרה בציבור החרדי?
"עד כה זה שלא הצליח. אני לא נגד, כי צריך שיהיו שלל פתרונות. ואם זה לא יהיה גם השכירות תישאר יקרה".

מלשכתו של שר הבינוי זאב אלקין נמסר: "יש מי שמדברים ויש מי שעושים. על דבר אחד אי אפשר להתווכח, העובדות. בשנת 2020 בתקופת כהונתו של השר ליצמן שווקו למגזר החרדי 2,311 יחידות דיור לעומת 4,010 יחידות דיור ששווקו בשנת 2021 בתקופת כהונתו של השר אלקין במשרד.

"כמו כן, בשנת 2020 בתקופת כהונתו של השר ליצמן שווקו 851 יחידות דיור לכלל הציבור במחיר מופחת מתוכן אפס!!! (0) למגזר החרדי. זאת לעומת שיווק של כ-30 אלף יחידות דיור ששוקו בהגרלת דירה בהנחה לכלל הציבור מתוכם 3,854 יחידות דיור למגזר החרדי כמו באלעד, בית שמש, עמנואל ורכסים, המהווים 13% מכלל היחידות דיור ששווקו בדירה בהנחה. שיעור זהה ליחסם באוכלוסייה.

"השר אלקין היה שר הבינוי והשיכון של כולם. חרדים, חילונים, דתיים לאומיים,ערבים, פריפריה ומרכז הארץ כשמטרתו היחידה הייתה להגדיל את היצע שיווק יחידות הדיור בכל הארץ ולכל המגזרים. לראייה, בתקופת השר ליצמן שווקו כ-50 אלף יחידות דיור בשנת 2020 לעומת 100 אלף יחידות דיור בשנת 2021 בתקופת השר אלקין. פי 2!! עם עובדות אי אפשר להתווכח".

יעקב אשר
אישי: נולד ב־1965, מתגורר בבני ברק, נשוי ואב לשבעה ילדים. מקצועי: היה מ"מ ראש מועצת אלעד, ראש עיריית בני ברק, מכהן בכנסת מטעם סיעת יהדות התורה מאז הכנסת ה־19. עוד משהו: שירת בשירות מקוצר בצה"ל